facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 24. 2. 2020 - Zdeněk Gric

Mobilní zařízení k nákupu v e-shopech použilo v roce 2019 již 55 % zákazníků

Český internetový zákazník se pomalu mění. Nakupování prostřednictvím chytrých telefonů je stále populárnější. Jak vyplývá z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), ještě v roce 2015 mělo zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 % uživatelů internetu. V roce 2019 to ale byla již více než polovina nakupujících. S ohledem na vývoj ve světě je zřejmé, že se tomuto trendu budou muset e-shopy přizpůsobit.



„Chytré mobilní telefony a chytrá domácnost obecně mění významným způsobem naše zvyky. Není tak divu, že změny se dotýkají i nakupování. A to jak on-line, tak i v kamenných obchodech. V e-shopech každoročně sledujeme růst objednávek ze smartphonů, přestože například asijskému trhu se zatím zdaleka neblížíme. Tam mobily vysloveně dominují,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V roce 2019 využilo mobilní zařízení, tedy chytrý telefon nebo tablet, k nákupu v e-shopech 55 % internetových zákazníků. Meziročně se jednalo o růst o pět procentních bodů. V roce 2017 pak chytrých zařízení k objednávce použilo 42 % on-line nakupujících.

Bez zajímavosti ovšem není ani dopad používání smartphonů v kamenných obchodech. „67 % respondentů našeho výzkumu uvedlo, že alespoň někdy využijí svého mobilního telefonu k porovnání nabídky mezi kamenným obchodem a e-shopy. Rychlému srovnání nabídky tak už podléhají i běžné prodejny,“ uvádí Jan Vetyška. Nakupující díky chytrým telefonům častěji vyhledává informace o konkrétním zboží (31 %) a také ke čtení komentářů a hodnocení zboží či samotných prodejen (25 %).

„E-shopy se dlouhodobě snaží co nejvíce trendu nakupování přes mobil přizpůsobit. Responzivní web internetového obchodu nebo samostatná aplikace musí být co nejpřehlednější a objednávka co nejsnadnější. Je jasné, že tento trend bude i nadále prodeje ovlivňovat. V blízké budoucnosti nás čeká i další rozvoj chytrého nakupování, kdy bude objednávky za nakupující běžně vyřizovat umělá inteligence,“ vyhlíží do budoucnosti Jan Vetyška.


 
  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.