facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 5. 11. 2024 - redakce

Ministerstvo práce hledá nová digitální řešení formou hackathonu

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci se společností Microsoft pořádá třídenní hackathon zaměřený na využití dat a umělé inteligence. Cílem akce je vytvořit nová inteligentní řešení, jako je například model pro sledování sociální recidivy, copilot pro úředníky pracující v terénu, nebo sociální poradce na bázi umělé inteligence. Týmy budou v rámci hackathonu pracovat na šesti konkrétních scénářích, které mají potenciál transformovat veřejný sektor a přinést reálné zlepšení jeho služeb.



Hackathon je zaměřen na využití umělé inteligence k řešení aktuálních výzev v oblasti sociálních služeb a pracovního trhu.
„Hackathon je skvělou příležitostí, jak propojit odborníky z různých oblastí a společně hledat inovativní řešení na základě dat a umělé inteligence. Věříme, že využití moderních technologií nám umožní efektivněji reagovat na potřeby našich klientů a přinést reálné zlepšení v oblasti sociálních služeb a pracovního trhu. Moderní technologie hrají klíčovou roli v transformaci veřejného sektoru a přináší reálné výhody pro klienty i naše zaměstnance. Těšíme se na výsledky hackathonu a na to, jak mohou přispět k lepší budoucnosti pro všechny,“ uvedl vrchní ředitel sekce informačních technologií Karel Trpkoš.

„Výstupem z hackatonu budou aplikace, které přinesou konkrétní využití pro občany a budou inspirací pro celý veřejný sektor. Velkou přidanou hodnotou hackatonu je, že v týmech budou pracovat zaměstnanci ministerstva, Microsoftu a našich specializovaných partnerů a mohou tedy hned na místě řešit reálné problémy díky zkušenostem lidí, kteří s technologiemi pracují, znají prostředí ministerstva a jednotlivá řešení budou také implementovat,” říká Tomáš Mirošník, ředitel pro veřejný sektor, Microsoft.

Během hackathonu budou týmy pracovat na šesti konkrétních scénářích, které budou následně implementovány na MPSV:

  1. Model trhu práce a integrační proces (sociální recidivita) – cílem je vytvoření modelu pro sledování, zda se osoba, která byla například v hmotné nouzi a podařilo se jí tento stav zvrátit, znovu dostane do stejné situace. Tento model bude využívat machine learning k analýze nejrůznějších vlivů na sociální recidivitu.
  2. Automaticky generovaný datový slovník bude sloužit pro komunikaci nad daty s věcnými sekcemi MPSV, ale bude využitelný i pro komunikaci o datech MPSV s třetími stranami. AI pomůže odstranit redundanci a zlepší přesnost datových popisů.
  3. Dokumentační chatbot zpřístupní informační bázi datového skladu (data warehouse) projektu pro interní uživatele. Dokáže převést informace z různých formátů (například dokumenty, nahrávky, vývojové skripty nebo metadata popisující datové modely jednotlivých aplikací).
  4. DevOPS asistent – cílem je vytvořit chatbota, který na základě slovních pokynů a komunikace s DevOps specialistou automaticky generuje skripty pro nastavení prostředí v Microsoft Azure.
  5. Dokumenty pro šetření v terénu – cílem je vytvoření „copilota“ pro úředníky, který pomůže s vytvářením zápisů z místních či sociálních šetření. AI bude asistovat při tvorbě textů, což umožňuje úředníkům soustředit se na specifické údaje.
  6. Sociální poradce a voicebot – cílem je vytvořit nástroj, který za pomoci umělé inteligence doporučí volná místa a rekvalifikační kurzy na základě informací od uživatele.

MPSV již nyní využívá umělou inteligenci v některých svých službách. Například v Klientské zóně Jenda je nasazen produkt AI s názvem VISOR, který kontroluje, zda klient nenahrál chybný dokument. Od dubna, kdy se začal využívat, zkontroloval již více než 800 tisíc dokumentů.

Umělou inteligenci mohou využívat také zájemci o rekvalifikační kurzy na portálujsemvkurzu.cz a to díky funkci sémantického vyhledávání. Tato inovativní funkce, využívající model gpt-4o-mini, umožňuje zájemcům vyhledávat kurzy nejen prostřednictvím klasických klíčových slov, ale i popisem vlastní situace, zájmů nebo dovedností, ve kterých by se chtěli rekvalifikovat.

V červnu MPSV spustilo na webu Úřadu práce chatbota, který využívá umělou inteligenci k poskytování odpovědí na často kladené dotazy. Od října začal na stejném principu fungovat také voicebot. Chatbot i voicebot jsou k dispozici bez časového omezení a zlepšují tak přístupnost a rychlost poskytovaných služeb a snižují zátěž na call centrech. Učí se přitom z interakcí s uživateli a postupně rozšiřují své schopnosti.

Foto: archiv MPSV a Microsoft.
V úvodu ilustrační foto.
 


 
  

- PR -

Digitalizace přináší výhody, ale i nové výzvy

IT Systems 11/2024Aktuální vydání IT Systems je oborově i tematicky velmi pestré. Věnujeme se jak IT řešením ve výrobních podnicích, tak i digitální transformaci finančních služeb, státní správy a zdravotnictví. Ve všech uvedených sektorech se totiž stále více prosazují nové technologie, které pomáhají zlepšit kvalitu, produktivitu a efektivitu výroby či poskytovaných služeb.

  

- PR -

Zajistěte hladký průběh náboru a onboardingu zaměstnanců pomocí Atlassian nástrojů

OnboardingNábor a onboarding nových za­měst­nan­ců jsou klíčové procesy, které mohou výrazně ovlivnit úspěch a kulturu společnosti. Efektivní nábor a onboarding nejenže pomáhají přilákat a udr­žet talentované pracovníky, ale také zajišťují, že noví zaměstnanci se rychle stanou pro­duk­tiv­ní­mi členy týmu. V tomto článku se podíváme na to, jak mohou nástroje z rodiny Atlassian, jako jsou Jira, Confluence, Jira Service Management, Loom a nový produkt Rovo, pod­po­řit tyto procesy a zpřístupnit kolektivní znalosti nováčkům.

- inzerce -