facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 5. 11. 2024

Ministerstvo práce hledá nová digitální řešení formou hackathonu

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci se společností Microsoft pořádá třídenní hackathon zaměřený na využití dat a umělé inteligence. Cílem akce je vytvořit nová inteligentní řešení, jako je například model pro sledování sociální recidivy, copilot pro úředníky pracující v terénu, nebo sociální poradce na bázi umělé inteligence. Týmy budou v rámci hackathonu pracovat na šesti konkrétních scénářích, které mají potenciál transformovat veřejný sektor a přinést reálné zlepšení jeho služeb.



Hackathon je zaměřen na využití umělé inteligence k řešení aktuálních výzev v oblasti sociálních služeb a pracovního trhu.
„Hackathon je skvělou příležitostí, jak propojit odborníky z různých oblastí a společně hledat inovativní řešení na základě dat a umělé inteligence. Věříme, že využití moderních technologií nám umožní efektivněji reagovat na potřeby našich klientů a přinést reálné zlepšení v oblasti sociálních služeb a pracovního trhu. Moderní technologie hrají klíčovou roli v transformaci veřejného sektoru a přináší reálné výhody pro klienty i naše zaměstnance. Těšíme se na výsledky hackathonu a na to, jak mohou přispět k lepší budoucnosti pro všechny,“ uvedl vrchní ředitel sekce informačních technologií Karel Trpkoš.

„Výstupem z hackatonu budou aplikace, které přinesou konkrétní využití pro občany a budou inspirací pro celý veřejný sektor. Velkou přidanou hodnotou hackatonu je, že v týmech budou pracovat zaměstnanci ministerstva, Microsoftu a našich specializovaných partnerů a mohou tedy hned na místě řešit reálné problémy díky zkušenostem lidí, kteří s technologiemi pracují, znají prostředí ministerstva a jednotlivá řešení budou také implementovat,” říká Tomáš Mirošník, ředitel pro veřejný sektor, Microsoft.

Během hackathonu budou týmy pracovat na šesti konkrétních scénářích, které budou následně implementovány na MPSV:

  1. Model trhu práce a integrační proces (sociální recidivita) – cílem je vytvoření modelu pro sledování, zda se osoba, která byla například v hmotné nouzi a podařilo se jí tento stav zvrátit, znovu dostane do stejné situace. Tento model bude využívat machine learning k analýze nejrůznějších vlivů na sociální recidivitu.
  2. Automaticky generovaný datový slovník bude sloužit pro komunikaci nad daty s věcnými sekcemi MPSV, ale bude využitelný i pro komunikaci o datech MPSV s třetími stranami. AI pomůže odstranit redundanci a zlepší přesnost datových popisů.
  3. Dokumentační chatbot zpřístupní informační bázi datového skladu (data warehouse) projektu pro interní uživatele. Dokáže převést informace z různých formátů (například dokumenty, nahrávky, vývojové skripty nebo metadata popisující datové modely jednotlivých aplikací).
  4. DevOPS asistent – cílem je vytvořit chatbota, který na základě slovních pokynů a komunikace s DevOps specialistou automaticky generuje skripty pro nastavení prostředí v Microsoft Azure.
  5. Dokumenty pro šetření v terénu – cílem je vytvoření „copilota“ pro úředníky, který pomůže s vytvářením zápisů z místních či sociálních šetření. AI bude asistovat při tvorbě textů, což umožňuje úředníkům soustředit se na specifické údaje.
  6. Sociální poradce a voicebot – cílem je vytvořit nástroj, který za pomoci umělé inteligence doporučí volná místa a rekvalifikační kurzy na základě informací od uživatele.

MPSV již nyní využívá umělou inteligenci v některých svých službách. Například v Klientské zóně Jenda je nasazen produkt AI s názvem VISOR, který kontroluje, zda klient nenahrál chybný dokument. Od dubna, kdy se začal využívat, zkontroloval již více než 800 tisíc dokumentů.

Umělou inteligenci mohou využívat také zájemci o rekvalifikační kurzy na portálujsemvkurzu.cz a to díky funkci sémantického vyhledávání. Tato inovativní funkce, využívající model gpt-4o-mini, umožňuje zájemcům vyhledávat kurzy nejen prostřednictvím klasických klíčových slov, ale i popisem vlastní situace, zájmů nebo dovedností, ve kterých by se chtěli rekvalifikovat.

V červnu MPSV spustilo na webu Úřadu práce chatbota, který využívá umělou inteligenci k poskytování odpovědí na často kladené dotazy. Od října začal na stejném principu fungovat také voicebot. Chatbot i voicebot jsou k dispozici bez časového omezení a zlepšují tak přístupnost a rychlost poskytovaných služeb a snižují zátěž na call centrech. Učí se přitom z interakcí s uživateli a postupně rozšiřují své schopnosti.

Foto: archiv MPSV a Microsoft.
V úvodu ilustrační foto.
 


 
  

- PR -

50(v)tipů paní Teskové #2: SIEM aneb jak se z logů dělá příběh a z příběhu varování

Teskalab LogoV minulém díle jsme si povídali o tom, co je to log management a proč je důležitý. Je to takový základ IT hygieny. Něco jako kartáček na zuby pro vaše IT. A řekněme si na rovinu, žádná velká zábava s ním není, ale zkuste to měsíc bez něj a líbit se vám to nebude. Dneska ale půjdeme o krok dál. Protože když už máte logy, je čas se na ně nejen dívat, ale také s nimi pracovat. A to se nejsnáze dělá tak, že se jim naučíte rozumět. Dovolte mi, abych vám představila dalšího hrdinu kybernetické bezpečnosti: SIEM.

  

- PR -

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.