Aktuality -> IT Projekty - 29. 4. 2010

Kompetenční model služeb zaměstnanosti

V březnu 2010 prezentovalo sdružení řešitelů, jehož členem byla společnost OKsystem, výsledky projektu „Tvorba společného kompetenčního modelu služeb zaměstnanosti ČR“ pro Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). Sdružení řešitelů dále zahrnovalo společnosti TREXIMA, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, RPIC-ViP a Sdružení CEPAC – Morava. Rozvoj práce s kompetencemi při popisu poptávky i nabídky na trhu práce patří mezi priority strategie zaměstnanosti EU, zejména pak z hlediska rozvoje veřejných služeb zaměstnanosti. V tomto ohledu je Česká republika úspěšná a kompetenční přístup se uplatňuje v řadě informačních systémů, které slouží MPSV. Dosud však ne vždy s dostatečným ohledem na kompatibilitu informací uložených v jednotlivých systémech.

Kompetenční model představuje strukturovanou množinu kompetencí, která umožňuje popsat požadavky pro výkon práce nebo pracovní předpoklady konkrétního člověka. Kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot umožňující pracovní uplatnění a osobní rozvoj jednotlivce. Vyjadřují předpoklady k výkonu určitého povolání.

Kompetenční model služeb zaměstnanosti byl navržen tak, aby fungoval jako „společný jazyk“ a jednotná metodika předávání informací mezi jednotlivými procesy a aplikacemi ve veřejných službách zaměstnanosti a umožnil porovnatelnost výstupů.

Kompetenční model služeb zaměstnanosti předpokládá, že pro specifické účely budou existovat různé podrobnější klasifikace kompetencí. Zavazuje ale dodavatele řešení MPSV, aby jejich model respektoval na nejvyšší úrovni schéma kompetenčního modelu služeb zaměstnanosti. Stanovuje také jednotné určení úrovně, na jaké konkrétní osoba kompetenci ovládá.

Ambicí zadavatele je také to, aby se kompetenční model stal ve spolupráci s odborníky z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy základem pro kompatibilitu se souvisejícími projekty MŠMT.

 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.