facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 29. 11. 2019

Klid před bouří na trhu mobilních telefonů?

GartnerGlobální prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům podle zjištění analytiků společnosti Gartner ve třetím čtvrtletí roku 2019 dále klesaly – o 0,4 % oproti stejnému období roku 2018. Pozici globální jedničky si drží Samsung, díky patriotismu nejvíce rostl ostrakizovaný Huawei, další propad naopak zaznamenal Apple.



„Dnešní uživatelé chytrých telefonů volí modely střední třídy, neboť nabízejí lepší poměr ceny a užitné hodnoty než prémiové přístroje,“ říká ředitel výzkumu Gartner Anshul Gupta. „V některých případech také dochází k odložení rozhodnutí o nákupu telefonu, neboť uživatelé čekají na nástup 5G sítí ve svých zemích.“

Díky této změně dokázaly značky jako Samsung, Huawei, Xiaomi, Oppo a Vivo posílit své pozice v nižší a střední třídě – Huawei, Samsung a Oppo díky tomu ve třetím čtvrtletí dokonce rostly. Oproti tomu Apple zaznamenal další meziroční dvouciferný propad prodejů (viz tabulka 1).

Tabulka 1: Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům 3Q19 (tisíce kusů), zdroj: Gartner (listopad 2019)
Výrobce 3Q19
Kusy
3Q19 Tržní podíl (%) 3Q18
Kusy
3Q18 Tržní podíl (%)
Samsung 79 056,7 20,4 73 360,1 18,9
Huawei 65 822,0 17,0 52 218,4 13,4
Apple 40 833,0 10,5 45 746,6 11,8
Xiaomi 32 271,3 8,3 33 219,7 8,5
OPPO 30 834,4 8,0 30 563,4 7,9
Ostatní 138 659,9 35,8 153 965,8 39,6
Celkem 387 477,2 100,0 389 074,0 100,0


Čínská společnost Huawei jako jediná mezi velkými výrobci rostla meziročně dvouciferným tempem – ve třetím čtvrtletí prodala 65,8 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční růst o 26 %. Klíčem k úspěchu byly především aktivity na domácím čínském trhu, kde firma prodala 40,5 milionu chytrých telefonů a navýšila svůj tržní podíl o 15 procentních bodů.

Zákaz přístupu ke klíčovým technologiím z USA zatím nebyl plně realizován (navíc byl ohlášen tříměsíční odklad), nicméně události měly negativní dopad na značku na mezinárodním trhu. O to více podpořil růst Huawei domácí čínský ekosystém – americké sankce probudily patriotismus u partnerů Huawei v Číně a vytvořily situaci, v níž je jí obtížné na tamním trhu konkurovat.

Samsung si celosvětově udržel první příčku při meziročním nárůstu prodejů o 7,8 % - společnosti pomohla agresivní revize portfolia a zaměření na modely střední a nižší třídy. Naopak prodeje iPhone ve třetím čtvrtletí dále klesaly – 40,8 milionu prodaných kusů představuje meziroční pokles o 10,7 %. Ani speciální nabídky a slevy zavedené na řadě trhů nedokázaly trend obrátit. Počáteční zájem o modely řady iPhone 11 ovšem naznačuje, že prodeje v posledním čtvrtletí by mohly být opět lepší.

Také v Česku poklesly ve třetím čtvrtletí roku 2019 prodeje chytrých telefonů meziročně o 0,3 % (na 1,110 milionu kusů). Jedná se o menší propad než v předchozím čtvrtletí. Na českém trhu nejvíce posiloval Samsung – o více než 10 % z 330 na 386 tisíc kusů, rostlo také Xiaomi ze 190 na 197 tisíc kusů. Prodeje Apple v ČR meziročně stouply ze 151 na 160 tisíc kusů – projevil se patrně start řady iPhone 11. Společnost Huawei naopak musela čelit mírnému propadu z 205 na 200 tisíc prodaných kusů.


 
  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.