facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT rozhovory - 6. 2. 2006 - Karel Heinige

Karneval Media a DigiTV

Již delší dobu jsem cítil potřebu zveřejňovat rozhovory na zajímavá témata dříve, než se dostanou do časopisu. Proto jsme jako novinku na SystemOnLine zavedli rubriku IT rozhovory. První příspěvek je důsledkem zveřejněné zprávy (na SOL 25.1.) o nabídce digitálních TV služeb po kabelovém rozvodu společnosti Karneval. V souvislosti s touto zprávou jsem si vzpomněl na jedno své období, kdy jsem pracoval jako obchodní zástupce UPC a také na to, jak někteří obchodníci vyjadřovali nepokrytě svoje obavy z toho co bude, až nastoupí vysílání digitální TV. Nabídka Karnevalu je na to určitou odpovědí. Na moje otázky odpovídá Jan Hlaváč, tiskový mluvčí Karneval Media.

Co znamená pro společnost Karneval přechod na nabídku digitálních služeb?
Pro Karneval je zahájení digitálního vysílání velmi důležité. Jde o technologii, která má velkou budoucnost a Karneval je první firmou, která udělala jasný a razantní krok v tomto ohledu. Technicky bylo zapotřebí nakoupit technologie přijímací a distribuční stanice, a zmodernizovat kabelové rozvody, aby se po nich dala služba distribuovat. Synergie se službami internetu umožňuje efektivnější zokruhování a tím pádem zálohování celé sítě. Ekonomicky jde o investice v řádu desítek miliónů korun do DigiTV technologie a do rozvoje sítí se řádově investovaly miliardy korun.
Bude pokračovat vysílání současné kabelové TV souběžně s digitální nabídkou?
Ano, budou vedle sebe pokračovat jak digitální, tak analogové vysílání a to tak dlouho, dokud o něj bude zájem - to znamená, že analog bude k dispozici na kabelu i v době, kdy bude vzduchem šířené analogové vysílání ukončeno.
Proč s novinkami vždy začínáte v regionu severních Čech?
Sever Čech pokrývá největší kabelový systém napojený na jednu hlavní stanici a vlastní optickou distribuční síť. Proto technologie, prvotní testy i komerční provoz logicky zahajovaly v severočeském regionu. Jsou to navíc historicky sítě, kde rozvoj kabelového podnikání začal a dále se rozvíjel.
V prvním čtvrtletí je naplánováno rozšíření nabídky v Čechách. Co Morava?
Propojení Moravy, tedy sítí v Brně, Zlíně, Otrokovicích a Ostravě, bude připraveno na jaře tohoto roku. Po nezbytných testech se tedy digitálu dočkají moravské sítě, ale také Pardubice, přes které se optický okruh uzavře.
V ceníku ani v tiskové zprávě nemohu najít nabídku pro rodiny za 299 Kč se 14 digitálními programy, která je zde zmíněna.
Jde o kombinaci nabídky Digi MINI (265 Kč) a Slovenský klub (34 Kč), což je dohromady 299 korun. Nabídku tvoří 8 programů nabídky Digi MINI, 4 slovenské programy a dalších 6 volně šířených programů z německého balíčku ZDF Vision. Na jaře bude digi MINI doplněna o slovenskou TA3 a do nabídky se vrátí PROMO kanál, který nyní přenechá svoji pozici novému českému sportovnímu programu ČT4 Sport.
Balíčky, balíčky, balíčky - nejde u digitálního vysílání sestavit si svůj vlastní balíček?
I to jednou bude možné - tedy namixovat si třeba svůj vlastní balíček 10 kanálů. Je proto ale třeba mít patřičné technické zázemí, aby bylo možné tuto službu nabídnout a vyúčtovat. Začínáme s modelem prodeje programových balíčků, který se bude samozřejmě dále rozvíjet - např. o služby near video on demand atd. Jsme teprve na začátku digitální éry, která se bude co do možností rapidně rozrůstat. Troufáme si tvrdit, že Karneval je v ČR co do kvality a možností nejdále. Dalším aspektem jsou také programové poplatky. Ty se velmi výrazně liší u prodejů samotných programů a programů v balíčcích, většinou od 5 programů výše. Také proto stojí samotný Hustler TV 175 Kč, v balíčku s XXX X-Treme a dalšími 2 sportovními programy 250 Kč. Prvním testem v tomto směru pro klienty i pro nás bude balíček Rodinný klub. Ten bychom od jara chtěli nastavit se 4 základními programy (Viasat Explorer, History, Club a Boomerang), klient by si dále mohl vybrat 1 filmový program (z nabídky CS Film, Film+ a Hallmark) a další dokumentární program (z nabídky Spektrum, Discovery a NGC) .
A co třeba něco jako VoD (Video on Demand), že bych platil jen za to, co doopravdy přijmu?
Tato služba bude také jednou k dispozici, ale budeme muset najít obchodní model, který bude zajímavý jak pro zákazníky, tak i komerčně pro nás. To ale záleží nejen na nás, ale hlavně na dodavatelích programového obsahu - filmů, kanálů, pořadů. Například způsob vypořádání autorských práv je stále nedořešená a velmi citlivá otázka. Podobně tomu je i u vysílání v HDTV, neb jen málo dodavatelů obsahu dodává pořady v této kvalitě - my zájem máme, ale bez HDTV obsahu nemůžeme tuto službu zákazníkům nabídnout.

 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.