- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Historie a budoucnost elektronického obchodování
E-commerce už existuje 25 let
Historie online prodeje v podobě, jak jej známe dnes, se začala psát v srpnu 1994, tedy před 25 lety. Předmětem první známé online transakce s použitím platební karty bylo Stingovo sólové album „Ten Summoner‘s Tales“. V průběhu čtvrt století rozvoje elektronického obchodu došlo nejen k proměně nakupování, ale i cestování, stravování a řady dalších lidských činností. Pojďme se společně ohlédnout do historie e-commerce a pokusme se odhadnout, jaká budoucnost čeká elektronické obchodování v nejbližších letech. Společnost PayPal předpovídá, že hlavními faktory, které budou v nejbližší budoucnosti ovlivňovat elektronický obchod jsou umělá inteligence, prodej na sociálních sítích a kybernetická bezpečnost.


E-commerce v ČR
Podle agentury Forrester má český trh e-commerce v současné době 4,7 milionu uživatelů a hodnotu zhruba 100 milionů Kč. Za své online nákupy každý v průměru utratí přibližně 20 000 Kč. Česko patří ke světové špičce, pokud jde o počet e-shopů na hlavu s celkem 40 100 internetovými obchody ve státu s 10,5 miliony obyvatel. Počet e-shopů přitom neustále roste – od roku 2017 se jedná o nárůst o 3900 e-shopů.Ohlédnutí do globální historie e-commerce
Mezi klíčové milníky za 25 let historie e-commerce z globálního hlediska patří:
- 1994: NetMarket – vzniká společnost, která odstartovala revoluci elektronického obchodu a která je tu dodnes! https://www.netmarket.com/store/
- 1995: eBay – provoz zahajuje první online tržiště na světě. https://www.ebay.com/
- 1996: Dell Online – společnost Dell vsadila na přímý prodej online a během tří let dosáhla obrat u tohoto obchodního kanálu ve výši 4 miliardy dolarů. https://www.dell.com/en-us
- 1997: Netflix – DVD posílaná poštou byla na počátku současného fenoménu filmové zábavy po internetu. https://www.netflix.com/
- 1998: CarsDirect – první společnost prodávající vozidla online přímo spotřebitelům. https://www.carsdirect.com/
- 1999: MercadoLibre –vznik významného e-commerce tržiště na latinsko-americkém trhu. https://www.mercadolibre.com/
- 2000: StubHub – lidé mohli začít online prodávat své vstupenky na akce. https://www.stubhub.com/
- 2001: NewEgg – spuštění významného online portálu s elektronikou. https://www.newegg.com/
- 2002: Wayfair – nákup nábytku online vypadal zpočátku jako šílený nápad. https://www.wayfair.com/
- 2003: iTunes Music Store – počátek revoluce v prodeji hudby a později mnoha dalších druhů digitálního zboží. https://www.apple.com/itunes/
- 2004: Facebook – co bylo původně sociální sítí, je nyní také významné online tržiště. https://www.facebook.com/marketplace/
- 2005: Etsy – vznik portálu pro komunitu řemeslníků, kutilů, domácích výrobců. https://www.etsy.com/
- 2006: Shopify – vytvořit e-shop se odteď stalo snazší.https://www.shopify.com/
- 2007: Flipkart – Indie vstoupila do e-commerce ve velkém stylu. https://www.flipkart.com/
- 2008: Magento – open source software začal hrát významnou roli ve světe e-commerce. https://magento.com/
- 2009: Alibaba poprvé spustila „nákupůní svátek” Singles’ Day. https://www.alibaba.com/
- 2011: StitchFix – digitální stylista je novým způsobem prodeje oblečení a obuvi po internetu. https://www.stitchfix.com/
- 2012: Jumia – e-commerce ve velkém proniká do Afriky. group.jumia.com
- 2013: Doordash – kvalitní jídlo z restaurace objednané online a dodané až ke dveřím zákazníků. https://www.doordash.com/
- 2014: Jet.com – online prodej potravin, módy a zboží pro domácnost s algoritmy stanovení cen v reálném čase https://jet.com/
- 2015: Expedia koupila portály Travelocity and Orbitz. www.expediagroup.com
- 2016: Joom – vznik ruského e-commerce portálu, který za 2 roky získal 100 milionů uživatelů. https://www.joom.com/
- 2017: Opendoor – online už lze koupit i dům. https://www.opendoor.com/
- 2018: Airbnb překonal hranici 400 milionů ubytovaných hostů, 10 let po svém vzniku. www.airbnb.com
- 2019: Shipper představuje další milník všudypřítomnosti e-commerce, když jej pomáhá rozšířit na více než 17 tisících ostrovech Indonésie https://shipper.id/
Budoucnost e-commerce – pět klíčových trendů
Před 25 lety by si nikdo nepomyslel, že by online obchody mohly jednou zcela nahradit tradiční prodejny. Umělá inteligence, virtuální realita a další moderní technologie nás tomuto přelomovému okamžiku přibližují. Vývoj trhu nezpomaluje – naopak, firmy se budou neustále předhánět ve zdokonalování nákupního procesu s cílem zvyšovat spokojenost zákazníků. Mezi pět klíčových trendů, které ovlivní budoucnost e-commerce patří:
1. Záleží nejen na zboží, ale i na idejích
Spotřebitelé budou věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity. Globálně je reprezentantem takových postojů Generace Z - 76 % jejích členů se obává dopadu lidstva na planetu, zatímco 60 % z nich chce, aby jejich práce ovlivnila svět. Jejich pohled na svět také ovlivňuje jejich nákupní preference.
2. Umělá inteligence, reálná zkušenost
Umělá inteligence stále více proniká do našeho každodenního života. Spolu s rostoucím objemem zpracovávaných dat vytvářejí algoritmy založené na AI řadu dalších příležitostí, a to i v oblasti elektronického obchodování. Již 78 % značek zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů zobrazovaná na stránkách webového obchodu nebo v e-mailových newsletterech. Virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet možnost vyzkoušet oblečení.
3. Prodej na sociálních sítích
Spotřebitelé vychovávaní v éře online a mobilního obchodování mají vyšší nároky - chtějí, aby je firmy aktivně oslovovaly tam, kde se pohybují oni. Moderní generace spotřebitelů tráví v průměru dvě hodiny denně na sociálních sítích. Prodej na sociálních sítích však nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek. Před nákupem v e-shopech si čtyři z deseti uživatelů ověří vyhlédnuté zboží na sociálních sítích. Vzhledem k rychlému rozvoji příležitostí propagace produktů na sociálních sítích je další expanze internetových obchodů do této oblasti jen otázkou času.
4. Příležitost pro malé a střední podniky
Online obchod neustále nabízí neuvěřitelné příležitosti pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno - v České republice pouze 24 % malých a středních podniků využívá příležitostí prodejem svých produktů a služeb online.
5. Udržování rovnováhy mezi požadavky na bezpečnost a komfortem online nakupování
Jedním z pilířů elektronického prodeje je bezpečnost dat - a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá. Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.
Použité zdroje:
- PayPal
- Shopify
- Forrester
- 2019 Global Payments Trends Report
- Sparks & Honey
- Statista
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |