facebook
Aktuality -> Analýzy - 15. 10. 2019 9:26

Historie a budoucnost elektronického obchodování

E-commerce už existuje 25 let

e-commerceHistorie online prodeje v podobě, jak jej známe dnes, se začala psát v srpnu 1994, tedy před 25 lety. Předmětem první známé online transakce s použitím platební karty bylo Stingovo sólové album „Ten Summoner‘s Tales“. V průběhu čtvrt století rozvoje elektronického obchodu došlo nejen k proměně nakupování, ale i cestování, stravování a řady dalších lidských činností. Pojďme se společně ohlédnout do historie e-commerce a pokusme se odhadnout, jaká budoucnost čeká elektronické obchodování v nejbližších letech. Společnost PayPal předpovídá, že hlavními faktory, které budou v nejbližší budoucnosti ovlivňovat elektronický obchod jsou umělá inteligence, prodej na sociálních sítích a kybernetická bezpečnost.



E-commerce v ČR

Podle agentury Forrester má český trh e-commerce v současné době 4,7 milionu uživatelů a hodnotu zhruba 100 milionů Kč. Za své online nákupy každý v průměru utratí přibližně 20 000 Kč. Česko patří ke světové špičce, pokud jde o počet e-shopů na hlavu s celkem 40 100 internetovými obchody ve státu s 10,5 miliony obyvatel. Počet e-shopů přitom neustále roste – od roku 2017 se jedná o nárůst o 3900 e-shopů.

Ohlédnutí do globální historie e-commerce

Mezi klíčové milníky za 25 let historie e-commerce z globálního hlediska patří:

Budoucnost e-commerce – pět klíčových trendů

Před 25 lety by si nikdo nepomyslel, že by online obchody mohly jednou zcela nahradit tradiční prodejny. Umělá inteligence, virtuální realita a další moderní technologie nás tomuto přelomovému okamžiku přibližují. Vývoj trhu nezpomaluje – naopak, firmy se budou neustále předhánět ve zdokonalování nákupního procesu s cílem zvyšovat spokojenost zákazníků. Mezi pět klíčových trendů, které ovlivní budoucnost e-commerce patří:

1. Záleží nejen na zboží, ale i na idejích

Spotřebitelé budou věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity. Globálně je reprezentantem takových postojů Generace Z - 76 % jejích členů se obává dopadu lidstva na planetu, zatímco 60 % z nich chce, aby jejich práce ovlivnila svět. Jejich pohled na svět také ovlivňuje jejich nákupní preference.

2. Umělá inteligence, reálná zkušenost

Umělá inteligence stále více proniká do našeho každodenního života. Spolu s rostoucím objemem zpracovávaných dat vytvářejí algoritmy založené na AI řadu dalších příležitostí, a to i v oblasti elektronického obchodování. Již 78 % značek zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů zobrazovaná na stránkách webového obchodu nebo v e-mailových newsletterech. Virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet možnost vyzkoušet oblečení.

3. Prodej na sociálních sítích

Spotřebitelé vychovávaní v éře online a mobilního obchodování mají vyšší nároky - chtějí, aby je firmy aktivně oslovovaly tam, kde se pohybují oni. Moderní generace spotřebitelů tráví v průměru dvě hodiny denně na sociálních sítích. Prodej na sociálních sítích však nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek. Před nákupem v e-shopech si čtyři z deseti uživatelů ověří vyhlédnuté zboží na sociálních sítích. Vzhledem k rychlému rozvoji příležitostí propagace produktů na sociálních sítích je další expanze internetových obchodů do této oblasti jen otázkou času.

4. Příležitost pro malé a střední podniky

Online obchod neustále nabízí neuvěřitelné příležitosti pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno - v České republice pouze 24 % malých a středních podniků využívá příležitostí prodejem svých produktů a služeb online.

5. Udržování rovnováhy mezi požadavky na bezpečnost a komfortem online nakupování

Jedním z pilířů elektronického prodeje je bezpečnost dat - a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá. Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.

Použité zdroje:

  • PayPal
  • Shopify
  • Forrester
  • 2019 Global Payments Trends Report
  • Sparks & Honey
  • Statista

 
EDU Trainings IT školení
  

- Inzerce -

Kontaktní centra se přemisťují do cloudu kvůli zlepšení péče o zákazníky

GenesysTechnologický svět míří do cloudu a péče. Výjimkou nejsou ani technologie call center, které se z tradičních „on-premise“ řešení transformují do moderních cloudových kontaktních center. Proč se přesun do cloudu vyplácí?

  

- Inzerce -

Pomáháme zákazníkům ochránit jejich data

říká Igor Cejkovský, produktový manažer Synology


Igor CejovskySpolečnost Synology patří celosvětově mezi lídry na trhu síťových úložišť a snaží se prosadit také nabídkou routerů a dalších síťových zařízení. Jak se této značce daří na našem trhu a jaké novinky připravuje na další rok, jsme se zeptali pana Igora Cejkovského, který působí ve společnosti Synology na pozici produktového manažera.