Aktuality -> Analýzy - 22. 8. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

Generace Y a Z preferují při hledání práce rychlost a zpětnou vazbu

Trendy v náboru zaměstnanců v posledních letech ovlivnila pandemie koronaviru, ale i rozvoj digitálních technologií. Na trh práce navíc vstupují nové generace Y a Z, které mají odlišnou představu o průběhu výběrového řízení. Aktuální trendy by měly firmy zohlednit při hledání nových kolegů.



Samotný proces výběru zaměstnanců by neměl být zbytečně složitý. Dlouhé prodlevy odpovědí a několik kol výběrových řízení jsou ztrátou času pro zaměstnavatele i pro zájemce o práci. Jak vyplývá z nejnovějšího průzkumu zaměstnaneckých preferencí personální agentury Grafton Recruitment, nespokojené zaměstnance od hledání nové práce odrazuje právě dlouhý náborový proces.

Na kvalifikované pozice ve výrobě nastoupí uchazeč v průměru zhruba po 8 týdnech od prvního pracovního pohovoru, u manažerských pozic je to asi 11 týdnů. To, jak dlouho uchazeč čeká na rozhodnutí, je vizitkou firmy.

Využívejte mobilní aplikace

Kandidáty hledejte i prostřednictvím mobilních aplikací. Ty jsou v posledních letech velmi oblíbené. To především proto, že telefon mají skoro všichni neustále u sebe a práci si mohou hledat kdykoliv a odkudkoliv. Aplikace jsou natolik přehledné, že do nich mohou uchazeči nahrát svůj životopis, odpovídat na nabídky práce jedním kliknutím a nastavit si, aby se jim na telefonu zobrazilo, když se objeví nová nabídka práce. „Zhruba 70 procent uchazečů hledá zaměstnání přes mobilní aplikace, a to díky jednoduchému používání. Výhody pocítí i zaměstnavatel, který přes mobilní platformy inzeruje. V aplikaci si může uchazeče jednoduše třídit a doptávat se jich na doplňující informace, což celý proces výběrového řízení zpřehlední a zjednoduší,“ říká Petra Turzová z náborové platformy Alfréd Jobs.

Jděte uchazečům naproti

Při hledání zaměstnanců využívejte i sociální média. Právě tam je současná mladá generace velmi aktivní. A to zejména na platformách, jako je Instagram nebo LinkedIn. Vytvořte zajímavý obsah, který osloví jejich zájmy, a prezentujte vaši firmu atraktivním způsobem. Místo klasického inzerátu zkuste třeba natočit náborové video, jímž firmu i nabízenou pozici kreativně představíte.

První setkání on-line

Přestože při pohovorech zůstává preferovanou volbou osobní setkání, videopohovory se staly i díky koronavirové pandemii revolučním řešením pro personalisty i uchazeče. Krátké první pohovory prostřednictvím telefonních nebo video hovorů pomohou rychleji identifikovat nejvhodnější uchazeče. Setkání v on-line prostoru totiž šetří čas a náklady, snižuje rizika spojená s cestováním a umožňuje rychlejší selekci kandidátů.

Usnadněte si výběr novými technologiemi

V posledních letech se do procesu výběrového řízení dostávají ve větší míře moderní technologie. Zejména v případě, že se na danou pozici hlásí několik desítek až stovek uchazečů. Jednoduchou selekci kandidátů zvládne umělá inteligence. Může analyzovat životopisy a vyhledá nejvhodnější kandidáty na základě klíčových slov a kvalifikací. Nové technologie dokážou také například zhodnotit úspěšnost inzerátu ještě před jeho zveřejněním a navrhnout ho tak, aby oslovil co nejvíc uchazečů.

Nezapomeňte na zpětnou vazbu

Odmítnutí neúspěšných uchazečů je jednou z nejméně příjemných součástí výběrového řízení, ale zaměstnavatelé by jej neměli odbývat. Zvláštní důraz by měli dát na zpětnou vazbu, která může být cenná pro další profesní růst kandidáta. Strohá formulace, že zaměstnavatel dal přednost někomu zkušenějšímu, kdo lépe odpovídal představám, neúspěšnému uchazeči nic neřekne ani nepřinese. Je proto vhodné zmínit konkrétní důvody, proč se náborář rozhodl jinak. S investicí do komunikace a slušného jednání se navíc vytváří pozitivní značka firmy.


 
  

- PR -

Když ERP myslí za vás

Automatizace, AI a digitalizace mění firemní svět


Podnikové systémy ERP už dávno neslouží jen k evidenci dat. Dnes propojují výrobu, sklady, fakturaci i zákaznickou podporu do jednoho funkčního celku. Díky automatizaci, digitalizaci a využití umělé inteligence se z nich stává základní nástroj, který ovlivňuje způsob, jakým firmy plánují, vyrábějí a rozhodují.

  

- PR -

Odkládali jste investice do ERP systému?

Nyní je dobrá příležitost to zlomit


S našimi zákazníky často řešíme otázku financování ERP systému. Jde o významnou investici a firmy proto někdy váhají, zda ji realizovat hned, nebo ji raději ještě odložit. Přitom právě ERP otevírá prostor pro další rozvoj – propojí finance, sklady, výrobu i obchod, čímž zvyšuje efektivitu i konkurenceschopnost celé firmy. Díky dotaci si dnes mohou klienti dovolit kvalitnější řešení a digitalizaci už nemusí odkládat.