Aktuality -> Analýzy - 23. 6. 2014

Gartner: Konec Windows XP pomohl prodejům PC

První čtvrtletí letošního roku bylo na trhu s počítači v České republice ve znamení silného růstu. Prodalo se o 22 % zařízení více než loni ve stejném období, což bylo způsobeno především nahrazováním Windows XP systémů a částečně také mírným zlepšením ekonomické situace eurozóny. Uvádí to pravidelná čtvrtletní zpráva společnosti Gartner. Analytici také vzhledem k vývoji na trhu PC a sbližování vlastností notebooků, tabletů a ultramobilních zařízení upravili metodiku sledování jednotlivých kategorií a jejich segmentů.



Mezi pět největších dodavatelů v Česku patřili v prvním kvartálu Lenovo, HP, Acer, Asus a Dell. Během na prodeje úspěšného čtvrtletí se jim dařilo upevňovat své tržní pozice, a to i díky skutečnosti, že trh opustil Samsung a odchod plánuje také Sony. Uvolněný prostor po těchto dvou hráčích zaplňuje především Lenovo, které zaznamenalo dobré výsledky v v segmentu notebooků a prémiových ultramobilů, kde se prodeje jeho zařízení zvedly dokonce o 81 %.

 

 

Analytici očekávají, že silná poptávka po PC bude typická také pro následující půlrok s tím, jak společnosti budou dokončovat přechod z Windows XP na nové systémy. Celkově je na trhu trendem obracení pozornosti zákazníků ke smartphonům a tabletům, jejichž prodeje rostou rychleji než prodeje klasických PC.

 

Vlastnosti zařízení se sbližují. Gartner upravil metodiku

Výrobci dnes dodávají na trh širokou paletu zařízení. Protože se především vlastnosti tabletů a ultramobilních zařízení z uživatelského pohledu sbližují, upravili analytici způsob, jakým rozdělují trh PC. Gartner nyní vedle kategorie PC (stolní a notebooky) již nerozlišuje samostatnou kategorií tabletů, ale zařadil tato zařízení pod zastřešující označení „ultramobiles“, ultramobilní zařízení. Ty pak dále člení na segmenty premium, basic a utility a každý z nich potom sleduje podle operačního systému a designu zařízení. Design přitom může odpovídat buď klasickému tabletu, hybridnímu zařízení (konvertibilní tablet s odnímatelnou nebo neodnímatelnou klávesnicí) nebo tzv. clamshellu, což je design nejvíce připomínající notebook. Úhlopříčka displaye ultramobilního zařízení se podle definice Gartneru pohybuje mezi 7 a 13,9 palci. Zařízení typu clamshell s větší obrazovkou spadá mezi notebooky, tablety s velikostí displaye mezi 5,5 a 6,9 palci patří mezi prémiové telefony atp.

 

Prémiové ultramobily chápe Gartner jako notebooky rozšířené o UX tabletů – menší váha, rozměry a obrazovka, optimalizace pro konzumaci médií a zároveň zachovávání výkonu notebooků pro práci s daty. Do této kategorie spadají zařízení s Windows 8 s procesory Intel x86 a MacBooky Air od Applu.

 

Třídu základních ultramobilů (basic) Gartner definuje jako tabletová zařízení, která mají oproti prémiové třídě omezení vyplývající z jejich OS. Nejsou zaměřeny na tvorbu obsahu, jejich podstatou je naopak jeho „konzumace“ a interakce prostřednictvím sociálních sítí. Tato zařízení mohou být rozšířena o klávesnice a další periferie. Oproti nižší třídě „utility“ jsou tato zařízení vybavena kvalitnějším displeyem, širším portfoliem aplikací a lepšími doplňkovými službami. Spadají sem Chromebooky (jejich funkce jsou limitovány připojením k internetu), iPad, iPad Mini, všechny Android tablety a zařízení s Windows RT a 8 s úhlopříčkou mezi 8 a 10 palci.

 

Nejnižší třídu ultramobilních zařízení Gartner označuje jako utility, „užitkové“ ultramobily. Ty nabízejí kompromis mezi cenou a nižším výkonem. Patří sem především low-cost zařízení s OS Android.

 

Lukáš Dolníček


 
  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.

  

- PR -

Eloquens: e-mailová automatizace s podporou AI

E-mail se stal páteří firemní komunikace a očekává se, že do roku 2026 dosáhne celosvětový počet firemních uživatelů elektronické pošty 4,73 miliardy. E-mail sice umožňuje okamžitou komunikaci napříč organizacemi, ale jeho skutečné náklady jako čas, produktivita a ztracené příležitosti jsou často přehlíženy.