facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 12. 3. 2019

Gartner: 85 % organizací své aplikace vyvíjí produktovým modelem

Převážná většina (85 %) organizací již zavedla, nebo v dohledné době plánuje zavést produktově orientovaný model tvorby a poskytování aplikací (angl. Product-centric application delivery model) – ukázal to průzkum provedený v minulém roce analytiky společnosti Gartner. Přestože jen málo podniků používá tento model pro všechny své aplikace, v průměru byl v minulém roce využíván ze 40 %. Analytici odhadují, že se míra jeho využívání do roku 2022 zvýší na 80 %.



„Rychlý vzestup produktově orientovaného modelu není náhodný. Úzce souvisí s nástupem agilních metod vývoje a DevOps,“ vysvětluje viceprezident výzkumu Gartner Bill Swanton. „Důvodem je také rostoucí množství aplikací, které interní IT týmy vyvíjejí pro externí uživatele – zákazníky či partnery. Ty vyžadují výraznou orientaci na zákazníka, charakteristickou pro produktově orientovaný model.“

Průzkum dále ukázal, že více než polovina (54 %) respondentů očekává, že produktově orientovaný vývoj bude časem nasazen plně, zatímco přibližně třetina (32 %) předpokládá jeho částečné zavedení. K řízení veškerého vývoje a poskytování aplikací a aplikačních služeb je důvod jen zřídka – některé IT aktivity, jako například počáteční implementace velkého softwarového řešení je vhodnější řídit jako tradiční projekt. Třetina (32 %) respondentů uvedla jako hlavní důvody pro zavedení produktově orientovaných metod potřebu dokončovat aplikace rychleji. Schopnost rychle reagovat na tržní změny je navíc jedním z hlavních transformačních faktorů.

Na druhém místě (31 %) skončil digitální byznys. Tradiční projektové metody se ve většině organizací ukazují v rámci digitální transformace jako méně vhodné, zejména s ohledem na míru nejistoty a četnost budoucích změn. Ve většině případů je logickým krokem volba agilních metod i chápání výsledků coby produktů, neboť je ve většině případů stejně nakonec budou používat zákazníci.

Vzestup produktově orientovaného modelu sebou pochopitelně nese i výzvy a překážky – nejčastěji jde o změny ve způsobu financování a kulturní konflikty mezi byznysem a IT (jako největší potíž je uvedlo 55 % respondentů).

Bezmála polovina (46 %) respondentů uvádí, že jejich organizace již v souvislosti s výše uvedenými změnami jmenovala produktového manažera a dalších 15 % tak plánovalo učinit ještě před koncem minulého roku (2018). Jen desetina podobné plány vůbec nemá.

Tito produktoví manažeři podléhají, či budou podléhat, IT organizaci nebo projektové kanceláři (PMO), respondenti zároveň očekávají změnu role aplikačního lídra – 43 % věří, že budou dislokováni v IT organizaci, zatímco 32 % uvádí, že se přesune do byznys týmu, kde bude odpovědný za produktovou řadu nebo roli manažera jednoho či více produktů.


 
  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.

  

- PR -

Modernizace síťové infrastruktury ČPP Arény v Hradci Králové

Mountfield HK, a.s. je extra­li­go­vý hokejový klub sídlící v Hradci Králové. Lední hokej se na území města hraje od roku 1926, kdy byl založen Bruslařský klub Hradec Králové. Jeho novodobá historie se začala psát v roce 2013, kdy se pod Bílou věž vrátila nejvyšší domácí hokejová soutěž. Hokej je v Hradci Králové velmi populární a klub má širokou fanouškovskou základnu.