Aktuality -> Analýzy - 11. 10. 2015

Firmy neumí plně využít velká data

97 % velkých světových firem má zkušenosti s analýzou big dat, ale pouze pětina z nich dokáže získané informace zužitkovat. Údaje o zákaznících ve své obchodní strategii nedokáže uplatnit až 60 % z nich. Vyplývá to ze studie KPMG Going Beyond the Data. Převážná většina firem v ní uvádí, že jim pro to chybí patřičné schopnosti a zkušenosti.



Globální studie KPMG Going Beyond the Data se zabývá otázkou zhodnocení a využití big dat, kterou dnes řeší všechny velké firmy na světě. Výzkum ukázal, že jen 19 % z nich je spokojeno s informacemi, jež jim jejich analytické nástroje poskytují. „Tento trend je zcela zřejmý i v Česku. Za poslední roky výrazně stouplo využití technologií pro zpracování dat, firmy mají ale velké problémy výstupy z datových analýz začlenit do běžného provozu. V podstatě všechny naše nedávné projekty vykazují několikanásobný měřitelný přínos, pokud se zapojí business jednotky. Je to lepší, než když se pouze dodají výsledky datové analytiky a firmy se je nesnaží svým uživatelům vysvětlit,“ doplňuje David Slánsky, Partner, KPMG Česká republika.

Prudký nárůst online nákupů a sociálních sítí přinesl obrovské množství dat o spotřebitelích a jejich chování. Ačkoli téměř všechny společnosti (92 %) tvrdí, že získaná data využily k marketingovým či prodejním účelům, jen necelá polovina vytvořila na jejich základě produkty na míru:

  • 81 % uvádí, že jim data pomohla lépe poznat své zákazníky
  • 72 % firem využívá data ze sociálních sítí k vylepšení vztahů se zákazníky
  • 50 % firem zaznamenalo zvýšení tržeb
  • 41 % firem na základě získaných dat individualizovala své nabídky

Největší motivací pro vedení firem k využívání velkých dat je růst produktivity. Nejmotivovanější je v této oblasti Čína – očekává se, že využití plného potenciálu dat by mohlo způsobit revoluci v celém tamním podnikatelském prostředí. Oproti tomu Německo a Velká Británie v big datech vidí zejména potenciál, jak snížit náklady a zvýšit odbyt.

Přes všechny poznatky pouhých 16 % firem využívá velká data k předpovědi budoucích trendů. Manažeři firem stále nemají úplnou důvěru ve svou schopnost tato data analyzovat, vyhodnotit je a reagovat na ně.


 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.