Aktuality -> Analýzy - 30. 9. 2015

Firmy mají zájem o big data, ale neví, jak je prakticky využít

Big dataPodle aktuálních průzkumů společnosti Gartner je zájem o problematiku velkých dat i nadále enormní. Podniky se přitom snaží o využití big data řešení především v oblasti prodeje a marketingu. Do řešení big data už investují nebo v následujících dvou letech plánují investovat tři čtvrtiny dotázaných společností. Téměř dvě třetiny plánují využití technologií big data v souvislosti se zlepšováním zákaznického zážitku a necelá polovina ve snaze zlepšit efektivitu a cílení marketingu.



Z posledního průzkumu Gartneru ale současně vyplývá, že realita ostrého nasazování a využívání řešení v oblasti velkých dat není tak žhavá. V letošním roce se do fáze praktického uplatnění velkých dat dostalo jen 15 % respondentů, což je pouze o jedno procento více než v roce předchozím. V některých odvětvích podle Gartneru neexistuje skutečný konkurenční tlak na využívání velkých dat. Alan Duncan, jeden z analytiků společnosti Gartner, k tomu poznamenal:

Big data Alan Duncan

„Velká data jsou velký byznys. Datová analytika je v současných byznysových agendách poměrně vysoko, role datového vědce je jednou z nejžádanějších IT profesí a řada světoznámých organizací se předhání v obsazování pozice CDO – chief data officer – přestože rozsah pravomocí je často poněkud nejasný. Schopnosti byznysu využívat je se ale teprve rodí. Podle některých komentátorů bude svatým grálem velkých dat analýza textů, nicméně aktuální křivka velkých dat naznačuje, že tato oblast teprve sestupuje do propadu deziluze. Stále ještě zbývá kus cesty, než tato řešení začnou opravdu dodávat skutečnou přidanou hodnotu.“  

Duncan také upozornil na další výsledky z nejnovějšího průzkumu Big Data Survey, které naznačují, že hlavní výzvou v oblasti velkých dat je hledání cesty, jak z nich získat reálnou přidanou hodnotu (to celkem trápí 56 % organizací, za hlavní výzvu to pak považuje 26 % respondentů). Na druhém místě se 41 % je otázka, jak definovat vlastní strategii v oblasti velkých dat. Zajímavé je, že plných 15 % respondentů pak uvádí jako hlavní problém „pochopit, co vlastně velká data jsou“. V této souvislosti stojí za zmínku i otázka, jakou technologii plánují organizace respondentů používat pro oblast velkých dat – první dvě příčky patří v tomto případě cloudu (41 %) a indexovanému vyhledávání (27 %), technologie jako MapReduce, IMDBMS, NoSQL nebo CEP pak mají shodně po 22 %. Plných 27 % respondentů ale také prostě řeklo: nevíme.


 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.