Aktuality -> Analýzy - 12. 7. 2023 - Michal Mravináč

Firmám chybí lidé s potřebnými dovednosti v oblasti umělé inteligence

Umělá inteligence (AI) předsta­vu­je jeden z nejzásadnějších technolo­gic­kých posunů v historii. Stejně jako e-maily a SMS změnily před lety způsob naší komunikace, má samotná generativní umělá inteli­gen­ce potenciál revolučním způso­bem změnit všechny aspekty našeho profesního i osobního života. Přesto ale mnoho firem není v současné době na úspěšnou implementaci zásadních technologických inovací připraveno. Digitální dovednosti, etické a bezpečnostní obavy patří k hlavním překážkám, které brání těm, kdo technologie AI v současnosti využívají nebo plánují využívat.



Podle průzkumu společnosti Salesforce téměř čtvrtina zaměstnanců napříč globálními trhy řadí dovednosti v oblasti umělé inteligence mezi tři nejdůležitější digitální dovednosti současnosti, avšak pouze jeden z deseti pracovníků tvrdí, že má dovednosti v oblasti umělé inteligence, které potřebuje k tomu, aby uspěl ve světě digitalizace.

Aby proto bylo možné maximálně využít potenciál nových a vznikajících technologií, jako je generativní umělá inteligence, je důležité, aby manažeři firem podnikli potřebné kroky k přípravě svých zaměstnanců na pracovní místa budoucnosti – poskytli jim potřebné dovednosti a důvěru, aby je mohli vyškolit a začlenit umělou inteligenci do své každodenní práce.

Zvyšování kvalifikace je klíčové pro poskytování lepších služeb zákazníkům a zvýšení produktivity

Myšlení založené na umělé inteligenci již není výhradním požadavkem IT oddělení, ale stále více se uplatňuje ve všech týmech. Pokud tedy manažeři firem věnují čas k pochopení toho, jak může AI pomoci řešit firemní priority, mohou vybavit pracovníky nástroji, které potřebují k dosažení kýženého úspěchu.

Ve světě, kde jsou společnosti stále častěji posuzovány podle kvality zákaznické zkušenosti, bude pro udržení konkurenceschopnosti proto klíčové poskytovat bezproblémové a personalizované cesty - a zvyšovat kvalifikaci týmů, aby se jim firmy dokázaly rychle přizpůsobit.

Pomocí integrace generativních aplikací AI, různých jazykových mo­de­lů a schopnosti využívat poznatky o zákaznických datech mohou společnosti naplno využít síly CRM a konverzačních dat, aby byl každý tým produktivnější. Pomáhají zaměstnancům rychleji vykoná­vat manuální úkoly, brainstormovat nápady a připravovat nejrůznější obsah - díky správným dovednostem se tak mohou organizace otevřít obrovskému potenciálu a nově definovat způsob práce.

Začlenění umělé inteligence a dovedností do firemní strategie

Jak se AI demokratizuje, předpokládá se, že změní úkoly v rámci nejméně 80 % všech pracovních míst. Například ve zdravotnictví pomůže automatizace odborníkům třídit lékařské snímky, aby mohli lépe poradit pacientům a rychleji diagnostikovat stav. Ve výrobě úkoly kontroly kvality a inspekce uvolní pracovníkům čas, aby se mohli věnovat strategičtějším úkolům.

Nejnovější výzkum digitálních dovedností ovšem také ukázal, že mimo tradiční IT role méně než 10 % pracovníků ve zdravotnictví (8 %) a veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Ve světě, který se orientuje na digitální technologie, je proto nezbytné, aby vedoucí pracovníci firem všude na světě měli na paměti především přístup k náboru a školení založeným na dovednostech. Aby všichni mohli těžit z výhod, musí firmy pěstovat kulturu, která podporuje inovace a neustálé učení, a umožnit zaměstnancům být zvídaví, experimentovat s novými technologiemi a rozvíjet své dovednosti, protože umělá inteligence se začleňuje do všech aspektů našeho pracovního života.

Při zavádění AI je také velmi důležité, aby tak podniky činily inkluzivně a cíleně. Aby si připravily prvotřídní technologickou infrastrukturu, správně nastavily svou datovou strategii, bezpečnostní a etické zásady a odpovídajícím způsobem sladily svou strategii rozvoje pracovních sil, která je klíčem k uvolnění obrovských příležitostí, jež před nimi stojí. Pochopení fungování umělé inteligence a automatizace bude zásadní také pro zajištění jejího efektivního začlenění do každodenní práce.

Michal Mravináč Michal Mravináč
Autor článku je regionální ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Salesforce.

 
  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.

  

- PR -

Budou váš kamerový systém řídit AI agenti?

5 trendů roku 2025 podle Milestone Systems


Patříte mezi integrátory nebo prodejce bezpečnostních řešení? Následující postřehy od technického ředitele společnosti Milestone vám v kontextu současné AI revoluce můžou přijít vhod. Milestone Systems je přední světový výrobce softwaru pro správu kamerových systémů.