Aktuality -> Analýzy - 12. 7. 2023 - Michal Mravináč

Firmám chybí lidé s potřebnými dovednosti v oblasti umělé inteligence

Umělá inteligence (AI) předsta­vu­je jeden z nejzásadnějších technolo­gic­kých posunů v historii. Stejně jako e-maily a SMS změnily před lety způsob naší komunikace, má samotná generativní umělá inteli­gen­ce potenciál revolučním způso­bem změnit všechny aspekty našeho profesního i osobního života. Přesto ale mnoho firem není v současné době na úspěšnou implementaci zásadních technologických inovací připraveno. Digitální dovednosti, etické a bezpečnostní obavy patří k hlavním překážkám, které brání těm, kdo technologie AI v současnosti využívají nebo plánují využívat.



Podle průzkumu společnosti Salesforce téměř čtvrtina zaměstnanců napříč globálními trhy řadí dovednosti v oblasti umělé inteligence mezi tři nejdůležitější digitální dovednosti současnosti, avšak pouze jeden z deseti pracovníků tvrdí, že má dovednosti v oblasti umělé inteligence, které potřebuje k tomu, aby uspěl ve světě digitalizace.

Aby proto bylo možné maximálně využít potenciál nových a vznikajících technologií, jako je generativní umělá inteligence, je důležité, aby manažeři firem podnikli potřebné kroky k přípravě svých zaměstnanců na pracovní místa budoucnosti – poskytli jim potřebné dovednosti a důvěru, aby je mohli vyškolit a začlenit umělou inteligenci do své každodenní práce.

Zvyšování kvalifikace je klíčové pro poskytování lepších služeb zákazníkům a zvýšení produktivity

Myšlení založené na umělé inteligenci již není výhradním požadavkem IT oddělení, ale stále více se uplatňuje ve všech týmech. Pokud tedy manažeři firem věnují čas k pochopení toho, jak může AI pomoci řešit firemní priority, mohou vybavit pracovníky nástroji, které potřebují k dosažení kýženého úspěchu.

Ve světě, kde jsou společnosti stále častěji posuzovány podle kvality zákaznické zkušenosti, bude pro udržení konkurenceschopnosti proto klíčové poskytovat bezproblémové a personalizované cesty - a zvyšovat kvalifikaci týmů, aby se jim firmy dokázaly rychle přizpůsobit.

Pomocí integrace generativních aplikací AI, různých jazykových mo­de­lů a schopnosti využívat poznatky o zákaznických datech mohou společnosti naplno využít síly CRM a konverzačních dat, aby byl každý tým produktivnější. Pomáhají zaměstnancům rychleji vykoná­vat manuální úkoly, brainstormovat nápady a připravovat nejrůznější obsah - díky správným dovednostem se tak mohou organizace otevřít obrovskému potenciálu a nově definovat způsob práce.

Začlenění umělé inteligence a dovedností do firemní strategie

Jak se AI demokratizuje, předpokládá se, že změní úkoly v rámci nejméně 80 % všech pracovních míst. Například ve zdravotnictví pomůže automatizace odborníkům třídit lékařské snímky, aby mohli lépe poradit pacientům a rychleji diagnostikovat stav. Ve výrobě úkoly kontroly kvality a inspekce uvolní pracovníkům čas, aby se mohli věnovat strategičtějším úkolům.

Nejnovější výzkum digitálních dovedností ovšem také ukázal, že mimo tradiční IT role méně než 10 % pracovníků ve zdravotnictví (8 %) a veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Ve světě, který se orientuje na digitální technologie, je proto nezbytné, aby vedoucí pracovníci firem všude na světě měli na paměti především přístup k náboru a školení založeným na dovednostech. Aby všichni mohli těžit z výhod, musí firmy pěstovat kulturu, která podporuje inovace a neustálé učení, a umožnit zaměstnancům být zvídaví, experimentovat s novými technologiemi a rozvíjet své dovednosti, protože umělá inteligence se začleňuje do všech aspektů našeho pracovního života.

Při zavádění AI je také velmi důležité, aby tak podniky činily inkluzivně a cíleně. Aby si připravily prvotřídní technologickou infrastrukturu, správně nastavily svou datovou strategii, bezpečnostní a etické zásady a odpovídajícím způsobem sladily svou strategii rozvoje pracovních sil, která je klíčem k uvolnění obrovských příležitostí, jež před nimi stojí. Pochopení fungování umělé inteligence a automatizace bude zásadní také pro zajištění jejího efektivního začlenění do každodenní práce.

Michal Mravináč Michal Mravináč
Autor článku je regionální ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Salesforce.

 
  

- PR -

Když ERP myslí za vás

Automatizace, AI a digitalizace mění firemní svět


Podnikové systémy ERP už dávno neslouží jen k evidenci dat. Dnes propojují výrobu, sklady, fakturaci i zákaznickou podporu do jednoho funkčního celku. Díky automatizaci, digitalizaci a využití umělé inteligence se z nich stává základní nástroj, který ovlivňuje způsob, jakým firmy plánují, vyrábějí a rozhodují.

  

- PR -

Odkládali jste investice do ERP systému?

Nyní je dobrá příležitost to zlomit


S našimi zákazníky často řešíme otázku financování ERP systému. Jde o významnou investici a firmy proto někdy váhají, zda ji realizovat hned, nebo ji raději ještě odložit. Přitom právě ERP otevírá prostor pro další rozvoj – propojí finance, sklady, výrobu i obchod, čímž zvyšuje efektivitu i konkurenceschopnost celé firmy. Díky dotaci si dnes mohou klienti dovolit kvalitnější řešení a digitalizaci už nemusí odkládat.