- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Firmám chybí lidé s potřebnými dovednosti v oblasti umělé inteligence
Umělá inteligence (AI) představuje jeden z nejzásadnějších technologických posunů v historii. Stejně jako e-maily a SMS změnily před lety způsob naší komunikace, má samotná generativní umělá inteligence potenciál revolučním způsobem změnit všechny aspekty našeho profesního i osobního života. Přesto ale mnoho firem není v současné době na úspěšnou implementaci zásadních technologických inovací připraveno. Digitální dovednosti, etické a bezpečnostní obavy patří k hlavním překážkám, které brání těm, kdo technologie AI v současnosti využívají nebo plánují využívat.


Podle průzkumu společnosti Salesforce téměř čtvrtina zaměstnanců napříč globálními trhy řadí dovednosti v oblasti umělé inteligence mezi tři nejdůležitější digitální dovednosti současnosti, avšak pouze jeden z deseti pracovníků tvrdí, že má dovednosti v oblasti umělé inteligence, které potřebuje k tomu, aby uspěl ve světě digitalizace.
Aby proto bylo možné maximálně využít potenciál nových a vznikajících technologií, jako je generativní umělá inteligence, je důležité, aby manažeři firem podnikli potřebné kroky k přípravě svých zaměstnanců na pracovní místa budoucnosti – poskytli jim potřebné dovednosti a důvěru, aby je mohli vyškolit a začlenit umělou inteligenci do své každodenní práce.
Zvyšování kvalifikace je klíčové pro poskytování lepších služeb zákazníkům a zvýšení produktivity
Myšlení založené na umělé inteligenci již není výhradním požadavkem IT oddělení, ale stále více se uplatňuje ve všech týmech. Pokud tedy manažeři firem věnují čas k pochopení toho, jak může AI pomoci řešit firemní priority, mohou vybavit pracovníky nástroji, které potřebují k dosažení kýženého úspěchu.
Ve světě, kde jsou společnosti stále častěji posuzovány podle kvality zákaznické zkušenosti, bude pro udržení konkurenceschopnosti proto klíčové poskytovat bezproblémové a personalizované cesty - a zvyšovat kvalifikaci týmů, aby se jim firmy dokázaly rychle přizpůsobit.
Pomocí integrace generativních aplikací AI, různých jazykových modelů a schopnosti využívat poznatky o zákaznických datech mohou společnosti naplno využít síly CRM a konverzačních dat, aby byl každý tým produktivnější. Pomáhají zaměstnancům rychleji vykonávat manuální úkoly, brainstormovat nápady a připravovat nejrůznější obsah - díky správným dovednostem se tak mohou organizace otevřít obrovskému potenciálu a nově definovat způsob práce.
Začlenění umělé inteligence a dovedností do firemní strategie
Jak se AI demokratizuje, předpokládá se, že změní úkoly v rámci nejméně 80 % všech pracovních míst. Například ve zdravotnictví pomůže automatizace odborníkům třídit lékařské snímky, aby mohli lépe poradit pacientům a rychleji diagnostikovat stav. Ve výrobě úkoly kontroly kvality a inspekce uvolní pracovníkům čas, aby se mohli věnovat strategičtějším úkolům.
Nejnovější výzkum digitálních dovedností ovšem také ukázal, že mimo tradiční IT role méně než 10 % pracovníků ve zdravotnictví (8 %) a veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti umělé inteligence.
Ve světě, který se orientuje na digitální technologie, je proto nezbytné, aby vedoucí pracovníci firem všude na světě měli na paměti především přístup k náboru a školení založeným na dovednostech. Aby všichni mohli těžit z výhod, musí firmy pěstovat kulturu, která podporuje inovace a neustálé učení, a umožnit zaměstnancům být zvídaví, experimentovat s novými technologiemi a rozvíjet své dovednosti, protože umělá inteligence se začleňuje do všech aspektů našeho pracovního života.
Při zavádění AI je také velmi důležité, aby tak podniky činily inkluzivně a cíleně. Aby si připravily prvotřídní technologickou infrastrukturu, správně nastavily svou datovou strategii, bezpečnostní a etické zásady a odpovídajícím způsobem sladily svou strategii rozvoje pracovních sil, která je klíčem k uvolnění obrovských příležitostí, jež před nimi stojí. Pochopení fungování umělé inteligence a automatizace bude zásadní také pro zajištění jejího efektivního začlenění do každodenní práce.
![]() |
Michal Mravináč Autor článku je regionální ředitel pro střední a východní Evropu společnosti Salesforce. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |