Aktuality -> Analýzy - 22. 3. 2010

Falešné antiviry jsou stále větší hrozbou

Množství scarewaru se od prvního čtvrtletí roku 2009 zdvojnásobilo

Společnost McAfee upozorňuje, že podvodníci se uživatelům, kteří mají zájem o ochranu svých počítačů, pokoušejí stále častěji prodat nepravý bezpečnostní software. Smyšlenými oznámeními o infekci počítače se snaží uživatele přimět k instalaci podvodných programů. Podvodníci poté požadují za falešný antivirový program zaplatit, přitom navíc získají informace o platební kartě a přístup k počítači oklamaného uživatel. McAfee proto spouští nový program Consumer Threat Alert, který přináší uživatelům bezplatné e-mailové zpravodajství, které by jim mělo umožnit orientovat se ve světě neustále se vyvíjejících hrozeb.



McAfee ve svém nově spuštěném programu Consumer Threat Alert odhaduje, že v letošním roce by se falešné antiviry mohly z hlediska způsobených škod stát vůbec největším odvětvím internetové kriminality. Podvodníkům může falešný bezpečnostní software celosvětově vynést až 300 milionů dolarů. Množství falešných antivirů vzrostlo v posledních 2 letech dokonce o celých 660 %. Obor se také profesionalizuje, rozhraní scarewaru připomíná běžné bezpečnostní nástroje, podvodníci používají loga a další prostředky, jimiž se snaží vzbudit dojem, že se jedná o solidní firmu.

 

Nejpoužívanější triky tvůrců scarewaru

1. Nepravý scan (kontrola) počítače

Podvodníci nabízejí zdarma stahování „antivirových“ programů a falešné scany (kontroly), které předstírají, že v počítači objevily viry. Tím se snaží přimět uživatele, aby si nainstaloval malware. Postup může být například následující:

  • Podvodníci na svém webu vyzvou ke kliknutí na ikonu nabízející „scan počítače zdarma“.
  • Jakmile uživatel klikne na odkaz, spustí se falešný scan. Zobrazí se okno s průběhem (fiktivní) kontroly.
  • Uživatel se dozví, že v počítači byla zjištěna řada problémů. Pro jejich vyřešení by si měl nainstalovat komponentu ActiveX.
  • Po instalaci programu je uživatel zahlcován varováními a upozorněními na stále nová ohrožení.
  • Program pak vyzve k zakoupení (aktivaci) falešného antiviru – s tím, že pouze takto lze infekce odstranit.

 

2. Zákeřný download „zdarma“

Počítačoví zločinci nabízejí „zdarma“ ke stažení spořiče obrazovky, pozadí plochy, hudbu, hry nebo filmy z webů pro sdílení souborů, které jsou infikované malwarem.

  • Uživatel si stáhne např. spořič obrazovky ze zdánlivě neškodného webu. Neví, že spořič obsahuje škodlivý software.
  • Po stažení se zobrazí upozornění, že počítač byl infikován.
  • Upozornění může také obsahovat nabídku na vyřešení problému za poplatek (viz předešlý případ).

3. Zavádějící reklamy

Podvodníci se snaží nabízet scareware i pomocí reklamy.

  • Po kliknutí na reklamní odkaz je uživatel přesměrován na web nabízející nákup falešného bezpečnostního softwaru a vyzván k zadání informací o platební kartě. Při návštěvě těchto webů navíc hrozí, že podvodníci získají přístup do počítače. Stane se z něj pak „zombie“, tj. infikovaný počítač, který bez vědomí svého uživatele rozesílá spam nebo provádí další podvodné aktivity.

  

Společnost McAfee doporučuje jako ochranu před těmito postupy stahovat programy pouze z důvěryhodných zdrojů a nakupovat bezpečnostní software od uznávaných dodavatelů. Bezpečnostní software by měl být kupován pouze přímo na legitimních webových stránkách výrobce nebo přes autorizované obchody.


 
  

- PR -

Řešení dopravy v IS KARAT

Od verze 24 je v informačním systému KARAT k dispozici nové řešení pro řízení a plánování dopravy. Toto řešení vzniklo na základě požadavků zákazníků pro sofistikovanější přístup k plánování a řízení dopravy v IS KARAT bez zbytečných investic a propojení na systémy třetích stran.

  

- PR -

IQHUBS: když data rozhodují o budoucnosti výroby

Moderní továrny jsou technologicky vyspělé – stroje, linky, roboti – ale když se vedení ptá: „Proč klesla produktivita?“, odpověď chybí. Reporty přicházejí pozdě, čísla se rozcházejí. Rozhodování bez spolehlivých dat pak vede k nižší efektivitě a vyšším nákladům. A právě to je paradox: technologie jsou všude, ale chytrá data chybí. Proto jsme vyvinuli systém, který tento začarovaný kruh rozbíjí. Nad výrobou leží informační mlha a tu zvedáme.