facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 16. 1. 2024 - Ing. Lukáš Grásgruber

E-commerce se znova nadechuje, velcí hráči už vykazují růst

Česká e-commerce zažila historicky druhý meziroční pokles. Přesto trh ukázal známky oživení. V posledním kvartále loňského roku zaznamenaly podle Heureky tuzemské e-shopy po téměř dvou letech meziroční růst tržeb, online nakupování se vrátilo na srovnatelný meziroční růst jako maloobchod, čímž končí postcovidový návrat zákazníků do kamenných prodejen. Podle dat společnosti Shopsys uspěly zejména velké e-shopy, které i přes pokles trhu rostly o 6 %.



První meziroční pokles ve výši 12 % zažila česká e-commerce v roce 2022, kdy došlo k ochlazení trhu po raketovém růstu z období covidu. Stabilizaci a opětovné nastartování růstu očekávalo mnoho e-shopů právě v roce 2023. Tato očekávání se ovšem nenaplnila již v prvních třech kvartálech loňského roku, kdy podle dat společnosti Heureka e-commerce klesala o 13 % v prvním, 8 % ve druhém a 11 % ve třetím kvartále. Oživení trhu nastalo až v posledním čtvrtletí loňského roku, ve kterém e-commerce zaznamenala po dvou letech růst - tentokrát o 2 %.

Velké e-shopy rostly, zatímco trh klesal

Na základě dat společnosti Shopsys se nejlépe dařilo zejména velkým e-shopům s meziročním zvýšením tržeb o 5 %. „Potvrdil se nám dlouhodobý trend, který pozoruje celá tuzemská scéna - velkým hráčům se daří růst rychleji než ostatním a konsolidace trhu velkými hráči pokračuje. Velké e-shopy měly těžší situaci na začátku poklesu, protože jim často trvá déle se přizpůsobit, ale v loňském roce již znovu těžily ze své velikosti, známosti brandu i technologické připravenosti,“ uvádí Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Matěj Kapošváry
Matěj Kapošváry

Zákazníci přestali utíkat z e-shopů do kamenných prodejen

Od roku 2015 se tuzemští zákazníci výrazně přesouvali z kamenných obchodů do onlinu; e-commerce meziročně rostla o patnáct pro­cent­ních bodů rychleji než celý maloobchod. Do roku 2019 se tento rozdíl v tempu růstu přirozeně snižoval na rozdíl 7 procentních bodů. V následném covidovém roce 2020 dosáhl rozdíl rekordních 25 pro­cent­ních bodů. Zatímco e-commerce vyrostla v tomto roce o 26 %, tak maloobchodní tržby pouze o 1 %. Po ukončení covidových restrikcí v roce 2021 se tempo růstu téměř vyrovnalo (e-commerce 13 % a maloobchod 11 %). Postcovidový rok 2022 pak znamenal návrat zákazníků do kamenných prodejen a poprvé od roku 2015 byl růst maloobchodu větší než růst e-commerce (rozdíl 9 procentních bodů).

V loňském roce 2023 se ruku v ruce s klesajícím e-commerce trhem také snižovaly tržby z maloobchodního prodeje. Z dat ČSÚ (do října 2023) vyplývá, že maloobchodní tržby nepotravinářského zboží klesaly osmnáct měsíců v řadě. „Podle předběžných dat můžeme porovnat maloobchodní tempo růstu s tempem loňského růstu e-commerce a je zřejmé, že online obchodování začalo opět růst srovnatelným tempem jako maloobchod s nepotravinářským zbožím. Trh se vrací k trendu z předchozích let, kdy kromě doby postcovidové zákazníci neutíkali z onlinu směrem do kamenných obchodů, ale naopak,“ doplňuje Matěj Kapošváry.


 
  

- PR -

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.

  

- PR -

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.