Aktuality -> Analýzy - 6. 5. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

Díky hybridní práci jsou prý lidé šťastnější, ale zaměstnavatelé s ní mají problémy

Z globální studie Cisco vyplývá, že hybridní model práce přispívá k dobré psychické pohodě zaměst­nan­ců, zlepšuje rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a zvyšuje pracovní výkonnost. Pracovníci oslovení v průzkumu také potvrdili, že jim hybridní práce přináší výrazné finanční a časové úspory. Zachování nového modelu je proto jejich jednoznačnou prioritou, mezery však vidí v přístupu i technologickém vybavení zaměstnavatelů.



Studie Cisco s názvem „Zaměstnanci jsou na hybridní práci připraveni, a co vy?“ probíhala od ledna do března 2022 a účastnilo se jí na 28 000 respondentů z 27 zemí všech kontinentů. Studie se zaměřila pohodu zaměstnanců v posledních dvou letech a na jejich vztahy se zaměstnavateli v době hybridní práce. Šest z 10 (61 %) zaměstnanců věří, že se kvalita práce jejich zlepšila. Podobný počet (60 %) měl pocit, že se jejich produktivita zvýšila. Tři čtvrtiny zaměstnanců (76 %) se také domnívají, že svoji roli mohou vykonávat stejně úspěšně na dálku jako v kanceláři.

Hybridní práce zlepšuje psychickou pohodu

Studie prokázala, že nový pracovní model má všeobecně pozitivní dopady na psychické aspekty života zaměstnanců. Výzkum se zaměřil na pět různých oblastí: finanční, duševní, emocionální, fyzickou a sociální. V souhrnu více než tři čtvrtiny respondentů (78 %) uvedly, že hybridní práce a práce na dálku zlepšila různé aspekty jejich pohody.

Z průzkumu například vyplynulo, že:

  • Čas mimo kancelář zlepšil rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem pro 79 % zaměstnanců. K tomuto zlepšení přispěla flexibilnější pracovní doba (62 %) a výrazně zkrácené nebo úplně odstraněné dojíž­­dě­­ní (53 %). Téměř dvě třetiny lidí (64 %) ušetřily při práci z domova alespoň čtyři hodiny týdně a více než čtvrtina (26 %) respondentů osm a více hodin týdně.
  • Tři čtvrtiny dotázaných označily „čas s rodinou, přáteli a domácími mazlíčky“ za nejlepší volbu, jak získaný část navíc využít. Podle skoro tří čtvrtin (73 %) dotázaných se díky tomu zlepšily vztahy v rodině a polovina (51 %) respondentů uvedla, že se jim posílily vztahy s přáteli.
  • Více než tři čtvrtiny dotázaných díky práci na dálku dokážou šetřit. Průměrná úspora je něco málo přes 150 USD za týden, což vychází přibližně na 8 000 USD ročně. Nejvýznamnější úspory (87 %) plynou ze snížení nákladů na benzín a dojíž­dě­ní, následované snížením výdajů na jídlo a zábavu o 74 %. Pro 69 % dotázaných jsou tyto úspory natolik významné, že by ovlivnily i jejich rozhodování o změně zaměstnání.
  • Více než dvě třetiny (68 %) respondentů věří, že jejich fyzic­ká zdatnost se díky práci na dálku zlepšila. Sedm z 10 dotá­za­ných (71 %) začalo více cvičit a 68 % dotázaných uvádí, že hybridní práce pozitivně ovlivnila jejich stravovací návyky.
  • Vzhledem ke zlepšení v různých aspektech blahobytu pře­váž­ná většina (82 %) zaměstnanců tvrdí, že možnost pracovat odkudkoli je učinila šťastnějšími. Více než polovina (55 %) uvádí, že hybridní práce jim pomohla snížit úroveň stresu.

Tyto pozitivní dopady se projevují i na preferenci hybridního způsobu práce. Téměř tři čtvrtiny dotázaných (71 %) chtějí v budoucnu hybridní kombinaci práce na dálku a v kanceláři, pětina lidí chce pracovat výhradně na dálku, jen 9 % dotázaných by chtělo chodit do kanceláře na plný úvazek.

Zaměstnavatelé mají rezervy

Pouze čtvrtina dotázaných si myslí, že jejich firma je na hybridní budoucnost dobře připravena. Přibližně 70 % respondentů ve výzkumu uvedlo, že jejich zaměstnavatel by měl přehodnotit své způsoby myšlení a kultury, aby hybridní model dobře fungoval. Další rezervy pak leží v technologické oblasti. Například více než třetina účastníků výzkumu soudí, že jejich zaměstnavatel nemá kvalitní síťovou infrastrukturu. Třetina lidí také pochybuje o správném nastavení firemní kybernetické bezpečnosti.


 
  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.

  

- PR -

Nový stavební zákon mění pravidla i v energetice

Technodat nabízí připravené řešení


Od 1. července 2024 nabyl účinnosti nový stavební zákon 283/2021 Sb. a s ním i nová vyhláška o dokumentaci staveb č. 131/2024 Sb. Tato legislativní změna se přímo dotýká oblasti přenosu a distribuce elektrické energie jakožto tzv. vyhrazených staveb. Projektová dokumentace energetických staveb nyní musí odpovídat nové standardizované struktuře, být zpracována plně digitálně a v předepsaných formátech připravených pro elektronické podání. To klade vysoké nároky nejen na projektanty a dodavatele, ale i na vlastníky a provozovatele staveb.