Aktuality -> Analýzy - 10. 9. 2020 - Zdeněk Gric

DDoS útoky na školy na jaře stouply o 350 %

Množství DDoS útoků (Distributed denial of service) zaměřených na vzdělávací instituce se v porovnání s loňským jarem enormně zvýšilo. Za každý měsíc od ledna do června 2020 se počet DDoS útoků na tyto zdroje zvýšil ve srovnání s odpovídajícím měsícem v minulém roce o nejméně 350 %. DDoS útoky mají za cíl přehltit síť až dojde k jejímu zhroucení.



Při DoS útocích se hackeři snaží zahltit síťový server svými požadavky, což vede ke zhroucení celého serveru – odepření přístupu uživatelům. DoS útoky většinou zahrnují pouze jeden útočící počítač, proto se daleko častěji setkáme s útoky DDoS. V nich jsou totiž zaangažované tzv. botnety – řada infikovaných počítačů, které provádějí útoky současně. Jedním z hlavních problémů v případě DDoS útoků je délka jejich trvání – ta se může pohybovat mezi dny až týdny, což způsobuje výrazné narušení provozu napadených organizací. V tomto případě tak studenti nebo zaměstnanci škol neměli řadu dní přístup k důležitým materiálům.

Falešná stránka university

Vzhledem ke koronavirové pandemii se na jaře a v létě připojovalo k internetu daleko více lidí než obvykle. To vedlo k častějším hackerským útokům na počítačové sítě. Celosvětově se tak v prvním čtvrtletí zvýšil celkový počet DDoS útoků o 80 % ve srovnání se stejným obdobím za rok 2019. Velkou část tohoto nárůstu představovaly útoky na zdroje vzdělávacích institucí.

  Leden Únor Březen Duben Květen Červen
Procentuální nárůst v porovnání s rokem 2019 550 % 500 % 350 % 480 % 357,14 % 450 %

DDoS útoky ale nebyly jedinými kybernetickými hrozbami, kterým pedagogové a studenti letos na jaře čelili. Od ledna do června 2020 se 168 550 unikátních uživatelů Kaspersky setkalo s hrozbami, které byly zamaskované jako oblíbené výukové platformy/videokonferenční aplikace (Moodle, Zoom, edX, Coursera, Google Meet, Google Classroom, Blackboard). Učitelé byli také vystaveni rostoucímu počtu phishingových stránek a e-mailů, zneužívajících jména stejných platforem.

„Vzdálená výuka se letos na jaře stala pro miliony žáků a studentů po celém světě naprostou nezbytností. Vzdělávací instituce přitom na tuto velkou změnu byly jen minimálně připravené. Narůstající obliba online vzdělávacích zdrojů spojená s nízkou připraveností školních systémů tak ze vzdělávacího sektoru udělala ideální cíl pro kybernetické útoky. Dá se očekávat, že i na podzim bude část výuky pokračovat v online prostředí, a proto by měly tyto organizace podniknout kroky k zabezpečení svých digitálních vzdělávacích prostředí,“ nabádá Alexander Gutnikov, bezpečnostní odborník ze společnosti Kaspersky.

Více informací o hrozbách spojených s online vzděláváním se dozvíte na blogu Securelist.


 
  

- PR -

Budou váš kamerový systém řídit AI agenti?

5 trendů roku 2025 podle Milestone Systems


Patříte mezi integrátory nebo prodejce bezpečnostních řešení? Následující postřehy od technického ředitele společnosti Milestone vám v kontextu současné AI revoluce můžou přijít vhod. Milestone Systems je přední světový výrobce softwaru pro správu kamerových systémů. 

  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.