facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Co přinesla konference Google I/O?

z pohledu firemního IT

IO_logo.JPGKaždý rok se do San Francisca sjedou tisíce vývojářů z celého světa, aby se zúčastnili konference Google I/O, kde jsou oznamovány novinky z oblasti webových, podnikových a mobilních aplikací Google. Jako zástupci partnerské společnosti jsme byli při tom a můžeme tak v následujícím článku představit to nejzajímavější, co konference přinesla z pohledu firemního IT.



Na letošním, v pořadí šestém I/O bylo představeno během tří dnů nespočet novinek, mezi které patřil Diagram znalostí, kompletně přepracované Mapy Google a Google+, nové Google Hangouts, Action Buttons a mnoho dalších.

 

Diagram znalostí

Diagram znalostí (Knowledge Graph) rozšiřuje schopnosti vyhledávače Google. Jedná se o „inteligentní“ vyhledávání na internetu. Diagram ukazuje vztahy mezi vyhledávanými objekty, kterými může být osoba, kniha, film atp. Tyto znalosti poté zobrazuje v panelu vpravo vedle výsledků vyhledávání. Při vytváření používá i databázi podobných vyhledávacích dotazů, které kombinuje a dokáže tak nabídnout další relevantní dotazy. Vývojáři v Googlu to popisují jako „kolektivní moudrost“.

Diagram se každým dnem rozšiřuje a díky tomu lépe zpracovává dotazy uživatelů.


Obr. 1 Ukázka diagramu znalostí

 

Google+

Novinky v Google+ se týkají především uživatelského rozhraní, fotografií a nové chatové aplikace Hangouts.
Google+ získalo zcela nový design prostředí, které působí čistě a bez rušivých elementů. Na první pohled je zřejmé dvousloupcové vlákno příspěvků. Responzivní design automaticky upravuje počet sloupců podle velikosti okna. Při větším rozlišení může být třísloupcové a naopak při menším nebo s příslušným nastavením může být jednosloupcové. Toto rozvržení tak lépe využívá prostor na větších displejích.

Dalším upgradem jsou hashtagy (klíčová slova), které se mohou k příspěvkům „připnout”. O co se jedná? Představte si, že procházíte vláknem Google+ a zaujme vás názor na Google Apps. Ale vy se chcete dozvědět mnohem více. Jestliže uživatel k příspěvku přidal klíčové slovo (hashtag), či Google+ rozpozná obsah příspěvku a hashtag doplní, máte vyhráno. Hashtag se nachází vpravo nahoře, označený znakem mřížky, například takto: #GoogleApps. Kliknutím na něj se karta otočí a vyfiltruje příspěvky od významných účtů nebo těch nejsdílenějších se stejným hashtagem. Funkce hashtagů se hodí těm, kteří mají ve zvyku zkoumat obsah do větší hloubky. Nebo se dá velmi dobře využít i ve prospěch firmy. Vytvořením jedinečných hashtagů lze udržet příspěvky v jakýchsi tématech.

 

Obr. 2 Přiřazení hashtagů

Fotografie jsou nedílnou součástí sociálních sítí, proto na ně Google klade velký důraz. Dalším krokem vpřed je nahrávání a sdílení obrázků v plném rozlišení, které ale ubírají ze souhrnné kapacity uživatelského účtu. Nic však nebrání místo rozšířit až na 16 TB.

 

Hangouts

Poslední novinkou týkající se Google+ a současně i Gmailu je chatová aplikace Hangouts. Google ji spustil hned po uvedení na vývojářské konferenci I/O. Aplikace do té doby označovala pouze videohovory, zatímco ta nová sjednocuje textový, hlasový i videochat. Zkrátka veškerou on-line komunikaci v reálném čase. Nové Hangouts konečně řeší problém nevyřízených zpráv, které visely lokálně v počítači v tu nejméně vhodnou chvíli. Hangouts všechny zprávy bez přítomnosti uživatele doručuje do jakéhosi pomyslného inboxu, kde na něj čekají, než je otevře. Je jedno na jakém zařízení uživatel zrovna pracuje, žádná zpráva se neztratí. Po vyřízení lze konverzaci archivovat podobně jako poštu v Gmailu.

Nejkontroverznější vlastností nových Hangouts je v podstatě úplně chybějící presence neboli stav uživatele. Ruku na srdce, kdo má čas stále přepínat svůj status? Google se rozhodl skončit se semafory a místo toho je nahradil funkcí Snooze notification (Odložit oznámení), která vypne na zvolenou dobu notifikace. Takže během prezentace nebo při práci vás nebudou rušit vyskakovací okna a zvuk nových zpráv. Jednoznačně si tedy usměrňujete příjem zpráv na své straně.

Chybějící presence dává smysl hlavně ve spojení s mobilní aplikací Hangouts na Androidu a iOS, protože si protistrana může být jistá, že jste zprávu obdrželi. Nepotřebuje znát váš status, stejně tak jako ho nepotřebuje znát třeba u SMS. Veškeré konverzace včetně notifikací o nových zprávách jsou v reálném čase synchronizovány mezi zařízeními. Můžete mezi nimi volně přecházet dle potřeby i během probíhající konverzace.

Zajímavé důsledky plynou z jakési permanence nových Hangouts. Jednou vytvořená konverzace libovolného počtu lidí existuje po neomezeně dlouhou dobu. Je tak možné založit chat skupiny uživatelů, případně stanovit téma (název) Hangoutu na např. blížící se akci a průběžně v něm o akci komunikovat. I v případě, že jsou někteří z účastníků konverzace v danou chvíli offline, o probíhající komunikaci nepřijdou, protože se jim synchronizuje, jakmile se připojí. Stejně tak mohou třeba v metru odpovědět a zprávy se do chatu pošlou, až to bude možné. Ve výsledku se tedy prodlevy mezi odpověďmi mohou pohybovat v řádu sekund až klidně po celé (tý)dny. Pokud mají zrovna obě (nebo více) stran možnost, komunikují synchronně, v reálném čase a stejně tak mohou plynule přecházet do asynchronní komunikace podobné e-mailu nebo SMS. To může být zpočátku trochu nezvyk, nicméně Hangouts v tomhle pomáhají zobrazováním kontextu, tedy posledních zpráv v konverzaci.

S tím souvisí také poměrně inovativní vlastnost nových Hangouts, kdy v konverzaci vidíte v podobě malé fotky uživatele umístěné v textu tam, kam až se daný uživatel v konverzaci dočetl, jestli ji čte právě teď, případně jestli píše.

 

Mapy Google

Google si na mapách dal opravdu záležet a přepracoval je pro pohodlí uživatele do vektorového zobrazení s integrovaným Google Earth. Navíc v prohlížeči Chrome používají WebGL ve větším měřítku. Nové mapy budou dostupné na všech platformách a jsou lépe propojeny se službou Místa v aplikaci Google+. Když vy nebo vaši přátelé ohodnotíte či napíšete recenzi o navštíveném místě, zobrazí se na mapách Google. Mapy nabízejí funkci Explore, díky které můžete prozkoumat fotky, panoramata a prohlídky míst v dané lokalitě.

Vylepšená je i funkce Trasy. Při vyhledávání trasy v Praze nabídne několik variant s možností využití MHD a graficky zobrazí časové linky. Přehledně tak uvidíte, v kolik hodin dorazíte a jak bude vaše cesta náročná. Pokud vám nebude vyhovovat spoj, stačí vyrazit o několik minut dříve. Perličkou je zobrazení mraků, vesmíru, Slunce a Mléčné dráhy v reálném čase.



Obr. 3 Přepracované Google mapy

 

Google Apps Script

Google Apps Script je cloudový JavaScript jazyk, který umožňuje naprogramovat a automatizovat úlohy napříč produkty Google a aplikacemi třetích stran. Scripty se programují v online editoru přímo v prohlížeči a zároveň jsou okamžitě ukládány na servery Googlu. Takže vše co potřebujete, je jen prohlížeč a účet Google. Scripty mohou rozšiřovat samotné Aplikace Google či vytvářet vlastní cloudové „miniaplikace“. 

Novinkou je ale integrace do Dokumentů Google. Pomocí scriptů můžete vytvářet nebo upravovat vzhled nabídek, dialogů a postranního panelu. Scripty také umožňují vytváření dokumentů ze šablony nebo automatizované generování formulářů. Vše můžete přizpůsobit pro vlastní specifické potřeby. Díky scriptům se tak může zrychlit práce s dokumenty a například oddělení administrace nemusí dělat zbytečné kroky navíc.


Obr. 4 Google script

 

Action Buttons

Představte si situaci, že od kolegy obdržíte e-mail s pozvánkou na událost, o které už jste se spolu bavili. Otevírat a číst celou zprávu je tedy zbytečné. Chcete jen jednoduše potvrdit účast. Přesně tento případ a jemu podobné řeší Action Buttons.

Tlačítka rychlých akcí se objeví za předmětem (náhledem) e-mailu vpravo a po kliknutí na ně se objeví malé vyskakovací okénko, případně se rovnou provede příslušná akce. V zásadě jde o čtyři případy, kde lze Action Buttons použít.

První je RSVP akce (tzn. odpovězte prosím), pomocí které je možné odpovědět na pozvánky z Kalendáře Google. Druhou je rychlé hodnocení restaurací, obchodů, filmů, aj. Třetí je akce jedním kliknutím, díky ní jednoduše potvrzujete nebo schvalujete různé události, ukládáte nákupní kupony apod. Čtvrtá, Go-To Action vás přesměruje přímo na stránku, například k registraci letenek či rezervaci sedadla.

Aby se tlačítka Action Buttons adresátovi v Gmailu objevila, musí se do zprávy přidat příslušný kód. Funkce rapidně zrychlují práci s e-maily a takřka okamžitě jsou vyřešeny záležitosti, které v jiných případech zaberou více jak 5 kroků. Action Buttons jsou stále ve vývoji a procházejí normalizačními procesy. Nicméně Quick Actions jsou již k dispozici.


Obr. 5 Action buttons

 
Pavel Kroupa
Autor působí ve společnosti Netmail.

 
  

- PR -

Dotykové displeje Sharp pro interaktivní spolupráci

2. část: Modelová řada LB


V minulém vydání jsme pro vás zmapovali aktuální nabídku kolaborativních displejů značky Sharp, vysvětlili jsme hlavní rozdíly mezi jednotlivými modelovými řadami a blíže jsme popsali nejvyšší řadu LA. Dnes vám představíme střední řadu označenou zkratkou LB (B jako Business).