Aktuality -> Analýzy - 22. 7. 2025 - redakce

České firmy patří v rámci střední a východní Evropy k nejaktivnějším ve využití AI

Z rozsáhlého průzkumu asociace AI Chamber vyplynulo, že české firmy patří v rámci regionu CEE mezi nejaktivnější ve využití umělé inteligence. Průzkum mezi více než 3 200 firmami z 11 zemí regionu CEE, který měl za cíl zmapovat aktuální situaci v adopci AI technologií malými a středními podniky, ukázal, že české firmy vykazují jednu z nejvyšších úrovní technologické vyspělosti v regionu. 70 % českých firem vnímá AI jako pozitivní nebo přímo nezbytný nástroj pro své podnikání a 40 % českých firem se hlásí k tomu, že AI již aktivně používají pro rozvoj svého byznysu,



Graf_1.jpg

 

Průzkumu, kterého se zúčastnili zaměstnanci malých a středních podniků ze střední a východní Evropy,, ukázal, že firmy k adopci AI přistupují napříč regionem výrazně odlišně. Zatímco například v Bulharsku, Chorvatsku a Lotyšsku celá třetina podniků s AI vůbec nepracuje, české firmy v tomto směru patří k nejpokročilejším.

„Náš průzkum ukázal, že české firmy vykazují jednu z nejvyšších úrovní technologické vyspělosti v regionu. Nejenže umělou inteligenci aktivně využívají, ale mají i nejdelší zkušenosti s využíváním těchto technologií – více než polovina českých firem používá AI déle než rok,“ komentuje výsledky průzkumu Tomasz Snażyk, CEO AI Chamber.

Graf_2_2.jpg

 

Asociace rozdělila firmy do několika skupin podle toho, jak k umělé inteligenci přistupují. Nejvíce českých firem (34 %) se zařadilo do kategorie společností, které již AI aktivně používají a znají její přínosy, ale v dalším rozšiřování jim často brání interní překážky. Společnosti nejčastěji umělou inteligenci používají k datové analýze, automatizaci úkolů nebo zákaznické podpoře. Méně pak ve strategičtějších oblastech jako řízení dodavatelských řetězců nebo ESG analytika. Dalších 10 % českých firem spadá do kategorie společností, které s AI nástroji zatím nemají zkušenost, ale jsou připraveny je nasadit.

„Zajímavým zjištěním z hlediska adopce AI v Česku je vnímání konkurenčního prostředí. České podniky nejčastěji věří, že jejich konkurenti již umělou inteligenci aktivně používají. Více než polovina z nich má za to, že podobné firmy mají s AI rozsáhlé zkušenosti, což může zvyšovat tlak na vlastní digitalizaci a motivovat firmy k implementaci,“ dodává Snażyk.

Graf_3_2.jpg

 

Mezi nejčastější překážky, kterým české firmy z hlediska práce s AI čelí, patří odpor zaměstnanců ke změnám, nedostatek odborných znalostí nebo nedostatek kvalifikovaných pracovníků schopných implementovat a obsluhovat systémy umělé inteligence – tento problém trápí 40 % respondentů napříč regionem. Každá třetí firma uvádí, že jí chybí porozumění přínosům AI, a téměř stejný podíl má obavy o bezpečnost dat. Průzkum také ukázal na vysoké povědomí českých firem o regulacích v oblasti AI, včetně AI Actu. Přesto pouze 8 % firem v celém regionu CEE se považuje za plně připravené dodržovat její právní požadavky.

„Výsledky potvrzují, že lidský faktor je pro transformaci pomocí AI zásadní. Více než 60 % firem investuje do toho, aby jejich zaměstnanci dovedli s AI pracovat, ovšem celá čtvrtina v tomto směru nepodniká žádné kroky. Průzkum nám potvrdil, že umělá inteligence ve střední a východní Evropě přestává být technologickou novinkou a stává se funkčním nástrojem, který už dnes mění byznysy. České firmy v tomto ohledu jasně vedou a jsou inspirací pro zbytek regionu,“ uzavírá Snażyk.

Zdroj: AI Chamber
Celý průzkum je k dispozici zde.


 
  

- PR -

Specializovaná vyhledávací řešení překonávají generativní AI

V kontextu neutuchajícího zájmu o generativní AI se nás zákazníci často ptají: "Co nabídnete oproti AI?" Správá otázka ovšem zní: Co vlastně mohou generativní AI řešení nabídnout oproti specializovaným vyhledávacím systémům pro firemní data?

 

  

- PR -

I malé firmy jsou terčem kybernetických útoků Jak se jim mohou bránit?

Mnoho drobných podnikatelů a majitelů menších firem si myslí, že kybernetické útoky se jich netýkají. „Proč by si zrovna mě hacker vybíral?“ říkají si, protože věří, že jejich „malý“ byznys není pro útočníky zajímavý. Realita je ale jiná. Malé podnikatelské subjekty, která často nedisponují rozsáhlým řešením kybernetické bezpečnosti, jsou pro hackery naopak snadnějším, a o to atraktivnějším cílem.