facebook LinkedIN LinkedIN - follow

CCV Řízený sklad slouží pro zásobování prodejen COOP

-PR-
CCV řízený sklad - zásobování prodejen COOPZlepšení ekonomických výsledků maloobchodních řetězců je pevným poutem spojeno s efektivním řízením zásob rychloobrátkového zboží, jak potvrzuje Západočeské konzumní družstvo (ZKD) Sušice. Přední člen skupiny COOP si pro implementaci nového systému na řízení svého logistického centra vybral CCV Informační systémy.
Společnost ZKD Sušice je přední člen skupiny COOP Centrum, který má obchodní aktivity v osmi okresech na západě Čech. Z pohledu výkonů zaujímá čtvrté místo mezi spotřebními družstvy v ČR. Společnost Západočeské konzumní družstvo (ZKD) Sušice patří mezi dvacet největších obchodních společností na české retailovém trhu. Největší podíl na výkonech má maloobchodní činnost (56%), dále velkoobchod (41%) a výroba (1%).

Celkové výkony družstva jsou výsledkem práce pěti set zaměstnanců. ZKD Sušice má současně 15 tisíc členů, kteří jsou organizovaní v 88 členských výborech při prodejnách družstva. Jejich činnost, kterou si organizují samotní členové, podporuje družstvo finančními prostředky a metodicky. Byznys maloobchodních řetězců je existenčně spjat s efektivním řízením zásob rychloobrátkového zboží.

Otázkou bylo, jak spolehlivě a řízeně dosáhnout významného navýšení výkonu logistického centra a rozšířit služby zásobování prodejen z původních tří spotřebních družstev na šest. Moderní logistické centrum tak zvládne zásobovat rychloobrátkovým zbožím až 400 prodejen. Základem modernizace nového logistického centra se proto stal nový systém pro řízení skladů.

Efektivní logistikou ke zlepšení služeb

ZKD Sušice si ve výběrovém řízení pro implementaci nového informačního systému na řízení svého logistického centra vybralo společnost CCV Informační systémy, která uspěla se svým specializovaným WMS řešením CCV Řízený sklad. Vítězné řešení představuje špičkový systém pro řízení skladového hospodářství (WMS – Warehouse Management System).

Příprava a zahájení modernizace velkoobchodu v Sušici probíhaly v průběhu roku 2010 s cílem dokončit do konce roku 2011 moderní logistické centrum. Zadavatel hodnotil a posuzoval ve výběrovém řízení kromě vítězného řešení od CCV Informační systémy také další nabídky nejvýznamnějších specializovaných dodavatelů WMS řešení.

„Naše prodejny denně navštěvuje okolo 30 tisíc spotřebitelů. Obstát v dnešním konkurenčním boji však znamená nabízet zákazníkovi nejenom zajímavý sortiment za dobrou cenu, ale poskytnout mu celkový servis, který očekává. Jeho důležitou součástí je bezchybná a efektivní logistika, proto jsme pro projekt modernizace našeho logistického centra zvolili skladové řešení od společnosti CCV Informační systémy,“ komentoval volbu dodavatele Ing. Roman Bruzl, předseda ZKD Sušice.

Stěžejním požadavkem na nový informační systém bylo ucelené pokrytí logistických procesů a jejich vzájemná provázanost. Z těchto důvodů bylo zvoleno WMS řešení CCV Řízený sklad, které využívá on-line komunikující mobilní terminály pro řízení manipulace se zbožím a lepší organizaci práce skladníků.

Komplexní dodávka hardware a zajištění infrastruktury

CCV uspělo také následně v dalším výběrovém řízení svou nabídkou na kompletní dodávku hardware a zajištění infrastruktury skladů pro ZKD Sušice, která zohledňuje jejich nepřetržitý provoz. Stěžejní technologie jsou kromě serverů Dell zejména radiofrekvenční terminály Motorola MC3190-G. Jedná se o terminál „pistolového“ provedení, který je díky nízké hmotnosti a odolnosti oblíbený mezi skladovými operátory. Barevný dotykový displej s rozlišením 320x320 bodů je dobře čitelný za všech běžných podmínek okolního osvětlení.

Tisk štítků, potisk paletových etiket a kartónů je zajištěn pomocí klasických či wi-fi přenosných tiskáren Zebra. Samozřejmostí je také samotné pokrytí skladové haly a skladových ploch wi-fi signálem. Součástí dodávky tak je zaměření skladových ploch a analýza skladových ploch pro umístění jednotlivých antén.


Prodejna COOP - ZKD Sušice

Moderní logistické centrum

Celý proces modernizace vyvrcholil v prosinci 2012 spuštěním WMS systému a proškolením personálu. Vzhledem k nárůstu kapacity skladu a objemu manipulovaného zboží dojde ke zvýšení obratu modernizovaného velkoobchodního skladu na takřka jednu miliardu korun, což znamená i vytvoření nových pracovních míst v Sušici.

Ve skladu pracuje šest desítek zaměstnanců ve dvousměnném provozu. V roce budování skladu, kdy došlo k náboru části nových zaměstnanců, se dočasně projevilo zhoršení produktivity práce s výrazným nárůstem objemu vyskladnění, ale do roka se produktivita jejich práce meziročně zlepšila o 10 %.

Výrazné zefektivnění procesů on-line řízením

Vlastností řešení nového skladového systému v ZKD je využití on-line komunikujících radiofrekvenčních terminálů pro automatizovanou identifikaci EAN kódů zboží a pokrytí veškerých procesů skladové logistiky se schopností automatického zaznamenávání a řízení všech skladových operací.

Jedná se o příjem, zaskladnění, vyskladnění, vratky, částečnou nebo celkovou inventuru skladu, optimalizaci skladovací zóny, doplnění expediční zóny, interní přesuny, kontroly dodávek nebo nakládku. Mapa skladu tak v každém okamžiku poskytuje naprosto aktuální informace o jeho stavu. Příslušná, přímo ve skladu pořízená data, jsou totiž mobilními terminály bezdrátově přenesena a okamžitě zaznamenávána do systému.

Například při příjmu zboží je tak na základě informací o volném prostoru operátorovi zpětně zasílán pokyn o místě pro jeho uskladnění. Obrácený proces pak probíhá při vyskladnění, kdy je na terminál zaslána informace o umístění zboží ve skladu. Díky různým variantám terminálů je možné skenovat kódy jak ručním skenerem, tak i z vysokozdvižného vozíku a na vzdálenost i několika metrů.

Využitím těchto terminálů zároveň dochází k úplnému odstranění papírového oběhu dokladů pro skladové pohyby zboží, což umožní odbourat náklady spojené s tiskem příkazů vychystání a podobně. Podmínkou je řádné označení zboží čitelným čárovým EAN kódem. Využití moderních technologií a automatické identifikace zboží navíc umožní výrazný nárůst kapacity skladu, a to spolu s minimální hrozbou jeho kolapsu ve špičkách a eliminací chyb způsobených lidským selháním.

Zlepšený dodavatelský servis prodejen COOP

Prvními hmatatelnými přínosy byla okamžitě lepší využitelnost skladové kapacity v řádu desítek procent. Cílená a systémově řízená organizace skladu navíc zrychlila přípravu objednávek a významně snížila čas potřebný na jejich realizaci, čímž došlo ke zkvalitnění a zefektivnění dodavatelského servisu.

V prvním roce provozu se počet zásobovaných prodejen z nového logistického centra rozšířil o 115 prodejen a výkony celého zásobování se zvýšili o 22 %. Postupně lze dosáhnout nárůstu výkonů až o 30%, což znamená také rozšíření zásobovaných zákazníků z velkoobchodu o 130 až 150 prodejen. Dodávky se uskutečňují nově v režimu, kdy se podařilo o celý jeden den zkrátit dobu mezi příjmem objednávky a dodáním zboží.

„Zavedení stabilního on-line systému pro řízení skladové logistiky umožňuje zrychlení a zjednodušení skladových a meziskladových operací, ale také rizik spojených se spolehlivostí dodávek,“ osvětluje Ing. Vladimír Teplý, architekt řešení CCV Řízený sklad.


Po dokončení generální modernizace skladu v Sušici došlo k rozšíření zásobování o další tři Jednoty COOP, které zásobuje logistické centrum ZKD. Dnes jich je šest (Sušice, Plzeň, Tachov, Podbořany, Toužim, Plasy) a zboží je zaváženo do 353 družstevních prodejen. Tato integrace přinesla nejenom zvýšení tržeb (obrat skladu za rok činí 582 milionů korun), ale i zlepšení nákupních podmínek, které se promítají do konečných cen spotřebitelům, zákazníkům prodejen COOP.

-onr-