- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Bosal zavedl systém DCIxMES, aby splnil požadavky traceability
Výrobce komponent do automobilů, společnost Bosal, zavedla systém DCIxMES od firmy Aimtec ve svém závodě v Brandýse nad Labem. Cílem implementace bylo mimo jiné splnit náročné požadavky traceability klíčového zákazníka Volkswagen. Součástí implementace systému byla také dodávka skenerů pro čtení speciálních typů čárových kódů DPM (Direct Part Marking). Systém sbírá data přímo ze strojů přes OPC servery nebo I/O převodníky. Zatím je systém v pilotním provozu na lince pro Volkswagen, do budoucna je plánováno rozšíření pro automobilku Volvo a další odběratele firmy Bosal.


V Brandýse nad Labem vyrábí společnost Bosal výfukové systémy pro různé výrobce automobilů. Na lince vyrábějící produkty pro automobilku Volkswagen, která vyžadovala zajištění a prokázání traceability dodávaných produktů, začal Bosal využívat systém DCIxMES od firmy Aimtec. Po ověření jeho přínosů nyní systém postupně nasazuje na další linky.
Zatím společnost Bosal zavedla hlídání traceability pro další čtyři finální linky, jednu box linku a na několika předmontážích. Další linky pro VW zákazníka jsou rozpracovány a budou brzy v provozu. DCIxMES bude poté nasazen i na linkách pro další zákazníky Volvo, Opel, Suzuki a další.
Nový MES systém sleduje sériová čísla jednotlivých komponent, která obsahují informace o tom, kdo a kdy části výfukového systému svařoval a následně provedl tlakové zkoušky. Těch je přitom několik. Zpravidla se provádějí po každém sváření. Stroje automaticky vyhodnocují, jestli je nebo není únik vzduchu ve vymezené toleranci. Pokud únik přesáhne určené meze, je automaticky systémem zablokován a označen jako NOK kus. Kontrolor kvality výrobek posoudí, a buď jej uvolní, nebo vybere typ vady.
DCIxMES kontroluje, jestli konkrétní výfukový systém prochází správnými výrobními operacemi a v daném pořadí. V případě chyby je stav okamžitě nahlášen a komponenta nemůže dále pokračovat na další výrobní operaci. Systém výrobek zablokuje. Následuje opět posouzení specialisty kvality.
Aby mohly být procesy výroby řízeny, musí být DCIx připojen na stroje. To je provedeno dvojím způsobem. Pro stroje s PLC automaty jde o připojení přes OPC server. Zejména starší typy strojů jsou připojeny přes I/O převodníkové rozhraní. DCIxMES tak sbírá data, která jsou připravena pro reporty OEE/Traceability, přímo ze strojů.
Skenování DPM kódů
Důležitou součástí projektu byla také dodávka skenerů pro čtení speciálních typů čárových kódů. Výfukové systémy jsou označeny 2D kódy, které jsou vyznačeny perforováním do plechu metodou DPM (Direct Part Marking). Kód obsahuje sériová čísla výrobků a umožňuje sledovat celý jejich životní cyklus. Je skenován pomocí mobilních terminálů umožňujících čtení DPM kódů Zebra DS3578.

![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |