facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 10. 11. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

Bartoš představil aktuální čísla týkající se digitálních dovedností Čechů

Ivan BartošZákladní digitální dovednosti má šedesát procent Čechů. Do roku 2030 jsme se jako ČR na úrovni Evropské unie zavázali dosáh­nout osmdesáti procent. Jedině tak bude možné dostát blížícím se změnám na trhu práce. Tato a další data týkající se digitální gramotnosti Čechů představil na snídani s novináři vicepre­miér pro digitalizaci Ivan Bartoš. Shrnul zároveň, co vláda dělá v rámci změn ve vzdělávacím systému tak, aby se digi­tál­ní dovednosti efektivně promítly již do výuky na školách.



V ČR má základní digitální dovednosti šedesát procent obyvatel, průměr EU je 54 % (zdroj DESI index). Před námi jsou severské státy jako Finsko, Švédsko, Dánsko, naopak za námi země východní Evropy. Do roku 2030 jsme se zavázali dosáhnout hodnoty osmdesáti procent. Proč? Protože v té době bude na trhu práce přes devadesát procent pozic vyžadovat alespoň základní digitální dovednosti. ČR trpí také nedostatkem kvalifikované pracovní síly v oblasti IT. V rámci EU má Česko téměř nejvíce pozic, které se nedaří dlouhodobě obsadit (ČR 77 %, průměr EU 62,8 %, zdroj Eurostat). V čem je ČR v EU na zcela poslední příčce, je podíl žen mezi IT odborníky (ČR 10 %, EU 19 %, zdroj DESI index).

„Abychom dokázali naše čísla zlepšit, musíme samozřejmě začít u změn ve vzdělávacím systému. Zřídili jsme proto Výbor pro digitální vzdělávání v rámci Rady vlády pro informační společnost. Dochází k modernizaci vzdělávacího obsahu tedy toho, co se děti ve školách učí. Školy ve výuce kladou větší důraz na rozvoj digitálních dovedností a informatického myšlení, a to napříč předměty. Učí se nové pojetí informatiky, které není jen o programování, ale také o pochopení toho, jak technologie fungují. Před námi stojí výzva modernizace vybavení ve školách. Podporujeme školy ve využívání digitálních technologií ve výuce. Rozšiřuje se i nabídka studijních programů VŠ, právě včetně oblasti ICT. Stejně tak považujeme za stěžejní kurzy zaměřené na bezpečné využívání technologií či aktivity na podporu kyberprevence,“ uvedl Ivan Bartoš.

Na nutnost širší podpory digitálního vzdělávání upozorní již za deset dní druhý ročník Týdne pro Digitální Česko, jedna z největších vzdělávacích akcí svého druhu, kterou pořádá Kabinet místopředsedy vlády pro digitalizaci při Úřadu vlády ČR.

„Během týdne proběhne napříč kraji na 120 workshopů, přednášek, kurzů, webinářů, a to jak fyzicky, tak i online. Akce přispívá k tomu, abychom se v digitálních dovednostech zlepšovali a měli lepší povědomí o tom, co všechno digitální technologie přináší za výhody, ale také na co si dát pozor. Na palubě jsou s námi desítky partnerů - firmy, nadace, školy, univerzity a veřejná správa, kteří samostatně během týdne pořádají nejrůznější eventy na podporu digitálních dovedností a obecně osvěty o technologiích,“ uvedl Bartoš.

Foto: Úřad vlády ČR


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.