Aktuality -> Analýzy - Včera - redakce

AI pomáhá k vylepšení a urychlení kybernetických útoků

Umělá inteligence se stala velmi užitečným pomocníkem pro řadu profesí. Bohužel mezi ně patří i kyberzločinci, kteří už totiž nemusí identifikovat zranitelnosti u svých obětí ručně. Místo toho mohou využívat automatizované skenování, strojové učení a sady zranitelností, aby bezpečnostní chyby zneužili během několika hodin po jejich objevení. 



 Ne všechny zranitelnosti jsou stejné. Některé z nich se ukázaly jako kritické body úniku a jsou neúnavně využívány kyberzločinci, kteří se snaží získat přístup do podnikových sítí. „Osvědčené útoky stále fungují, protože příliš mnoho organizací nedodržuje správnou kybernetickou hygienu. Zpoždění ve správě záplat, chybná konfigurace a špatná segmentace sítě vytvářejí ideální podmínky pro úspěch automatizovaně řízených útoků,“ vysvětluje Ondřej Šťáhlavský, regionální ředitel společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu.

Nárůst zneužití zařízení internetu věcí (IoT)

Podle nejnovější analýzy laboratoří FortiGuard Labs 2025 Global Threat Landscape Report bylo v roce 2024 zachyceno více než 97 miliard pokusů o zneužití, což ukazuje, jak kyberzločinci nepřetržitě sondovali odhalené systémy. Na zásadní bezpečnostní mezery poukazuje také nárůst zneužití zařízení internetu věcí (IoT) – nejčastějším cílem útoků jsou totiž routery, kamery a síťový hardware.
Mnoho organizací navíc nepřistupuje k zabezpečení internetu věcí stejně důsledně jako k tradičním prostředkům IT. Útočníci využívají výchozí přihlašovací údaje, zastaralý firmware a odhalená rozhraní pro správu jako vstupní body pro útoky většího rozsahu. Tato zařízení také často slouží jako bezpečné útočiště pro botnety.

Současná role AI v kybernetické kriminalitě

Kyberzločinci využívají umělou inteligenci především ke zvýšení účinnosti a rozsahu stávajících technik, jako je sociální inženýrství a nasazení malwaru. Jsou přitom metodičtí a vytrvalí a operují bez hranic.
Závažnějším dlouhodobým problémem je rychlost, s jakou tito aktéři sdílejí úspěšné metody a nástroje. Techniky vyvinuté jedním aktérem jsou často převzaty ostatními během několika týdnů.
 
Při plánování obranných strategií je nezbytné předvídat, jak bude AI v nadcházejících letech měnit taktiky kyberzločinců. Potenciál budoucího pokroku v oblasti umělé inteligence, který může výrazně urychlit objevování zranitelností nultého dne, je vážným problémem, na který musí být obránci připraveni. Útočníci by například mohli využívat zranitelnosti v samotných systémech AI. Jelikož předvídáme, jak mohou útočníci v budoucnu využívat umělou inteligenci, je jasné, že boj proti pokročilejším hrozbám řízeným AI vyžaduje také vývoj naší obrany. Úspěch bude záviset nejen na technologii, ale také na spolupráci, flexibilitě a neustálém přizpůsobování,“ dodává Ondřej Šťáhlavský.

 
  

- PR -

Hybridní agentský model: Budoucnost zákaznické péče podle společnosti Konecta

Nedělník_Konceta1Zákaznický servis prošel v posledních letech významnými změnami – je dynamičtější díky pokročilým technologiím spojeným zejména s umělou inteligencí (AI). Zákazníci ale očekávají lidský přístup, zároveň je pro ně podstatná rychlost odpovědi a také dostupnost servisu na více platformách. Společnosti poskytující zákaznický servis reagují na tento trend přístupem, jenž propojuje technologii s lidskostí. Společnost Konecta přichází s řešením, které přetváří svět zákaznických služeb – hybridním agentským modelem. Tento model přirozeně propojuje digitální nástroje s empatií a zkušenostmi lidských operátorů.

  

- PR -

AI už nie je len trend, ale potvrdzuje svoju reálnu silu v biznise

Generatívna umelá inteligencia už nie je len experimentom technologických nadšencov a stáva sa významnou súčasťou fungovania firiem a organizácií. Často sa prezentuje marketingovým pozlátkom, no ak má fungovať v zložitom svete organizácií, tak nestačí len začať. Dôležité je vybudovať celé zázemie, ktoré jej dá reálnu hodnotu. To je hlavný odkaz z 22. ročníka technologickej konferencie SOFTECON 2025, ktorú organizovala spoločnosť SOFTEC. Na podujatí sa zúčastnilo vyše 300 odborníkov z bánk, poisťovní, telekomunikácií, či organizácií verejného sektora.