facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 24. 3. 2020 - Lukáš Jílek

7 rad pro firmy, kterým v pandemii krvácí zásobování ze zahraničí

DeloitteZa černou labuť roku 2020 lze už nyní považovat globální pandemii virové choroby COVID-19. Její negativní dopady na ekonomiku nejde v tuto chvíli exaktně odhadnout, virus se totiž šíří po světě nekontrolovaně, situace se mění ze dne na den a široké nasazení zatím neexistující vakcíny je v nedohlednu. To, že je nákaza nejkritičtější v Číně, je zlou zprávou pro firmy a často i celá odvětví, jejichž dodavatelský řetězec začíná právě v zemi za Velkou zdí, ať už jde o hotové produkty nebo surovou hmotu a materiál.



Nicméně i jiné „světové továrny“ v dnešních dnech nejsou schopny splnit požadavky svých klientů. Co můžou takové společnosti udělat ještě dnes, aby snížily škody? COVID-19 může být pro mnoho firem spouštěčem k tomu, aby přehodnotily svou zásobovací strategii. Pro minimalizaci škod toho však můžou firmy udělat spoustu i v krátkodobém horizontu. Pro firmy, jejichž dodavatelský řetězec závisí na pandemií postižené zemi, jsem připravil sérii několika konkrétních rad:

1. Počítejte se zavřenými továrnami

Čínské továrny jsou při oslavách Lunárního Nového roku každoročně na pár týdnů zavřeny, na krátkodobý výpadek kontaktu s čínskými dodavateli jsou tedy firmy připraveny. Nicméně v důsledku šíření nákazy se pravidelné přerušení provozu prodloužilo o nějaký týden, ne-li měsíc. To už může být pro klienty závažné. Pokud je vaše firma zásobována převážně z jiné země, asi vás nepříjemně překvapilo náhlé přerušení provozu v továrnách. Máte záložní místo nebo dodavatele pro produkci vašeho zboží? Ideálnější období pro alternativy už pravděpodobně nezažijete.

2. Nehoňte procenta a chraňte své zaměstnance

Pokud to jde, pošlete své kolegy pracovat z domova. V takovéto situaci nelze nic podcenit a snažit se o co nejvyšší produktivitu své firmy by se mohlo hrubě vymstít. Zaměstnanci dojíždějící do práce se venku mohou nakazit a pokud by se byť u jediného člověka ve vaší firmě objevil pozitivní případ nákazy, můžete se těšit na placení nájmu za zavřené pracoviště.

3. Myslete na to, že v nouzi se ocitá i dodavatel

Identifikujte ty opravdu klíčové přímé dodavatele pro vaši firmu a počítejte s jejich aktuální neschopností splnit vaši poptávku. Udržujte s nimi aktivní komunikaci a myslete na to, že nejste jejich jediný klient. Kterým z jejich klientů budou v krizové době naslouchat více, záleží z velké části i na vás. Navrhněte splnitelný alternativní plán pro dodavatele. Mějte na paměti, že v obchodním vztahu záleží na lidskosti a nutných ústupcích v těžkých dnech o to více.

4. Stanovte si jasný plán pro hospodaření s penězi

Průzkum čínských univerzit ukázal, že 85 % malých až středně velkých podniků bude do tří měsíců bez peněz, což je ještě ten pozitivnější závěr průzkumu. Dvě třetiny firem této velikosti totiž bude na mizině do dvou měsíců, pokud krize nepomine. Stanovte si proto jasný plán pro váš cash management. Prioritu byste měli klást na snižování délky splatnosti pohledávkových účtů a naopak prodlužování plateb závazků, kde to jde.

5. Připravte si záložníky i do těch nejvyšších řad

Už jste mysleli na to, kdo povede důležitý tým, pokud se jeho manažer nakazí? Vyberte si předem kolegy, které by v kritické situaci dokázali převzít otěže a zodpovědnost za vedení týmu. To platí i pro exekutivní pozice ve firmě, nakazit se může opravdu každý. Tým bez jasného vedení by mohl být další velkou ránou pro pracovní morálku i celkovou vnitřní pohodu vašich kolegů.

6. Promyslete, kterým produktům dáte přednost

Na postižených zemích závisí firmy v globálním měřítku a současná krizová situace dělá ze některých materiálů nedostatkové zboží. Přehodnoťte, kterým produktům dáte ve výrobě přednost. Ujistěte se, že budete mít dostatek jednotlivých komponent k jejich produkci a nebudete spoléhat na náhlé vzkříšení zahraničních továren. Tradiční plánování na efektivní výrobu je v těchto dnech pasé. Pokud jste podobně razantní a rychlé překopání plánů produkce nezažili, najměte si experta.

Spravte vaše zaměstnance o prevenci a symptomech COVID-19

Tento bod nejde dostatečně zdůraznit, i přes notné mediální pokrytí by mělo jít o prioritu každé firmy. Vaše HR oddělení by mělo monitorovat stav zejména zaměstnanců vyššího věku a těch s oslabeným imunitním systémem. Nicméně pokud nemáte takto detailní informace o kolezích, rozešlete přehled symptomů všem, bez výjimky. A opakovaně.

Lukáš Jílek Lukáš Jílek
Autor článku je senior manažer v oddělení Consulting, Deloitte.

 
  

- PR -

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.

  

- PR -

ERP v cloudu

Je skutečně pro každou firmu?


Chcete držet krok s dobou a zvažujete přechod na cloudový ERP systém? Není divu. Cloudová řešení jsou bezpochyby trendem a umožňují firmám rychleji rea­go­vat na změny a nové výzvy, kterým musí v dynamickém a neustále se proměňujícím světě podnikání čelit.