- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
7 rad pro firmy, kterým v pandemii krvácí zásobování ze zahraničí
Za černou labuť roku 2020 lze už nyní považovat globální pandemii virové choroby COVID-19. Její negativní dopady na ekonomiku nejde v tuto chvíli exaktně odhadnout, virus se totiž šíří po světě nekontrolovaně, situace se mění ze dne na den a široké nasazení zatím neexistující vakcíny je v nedohlednu. To, že je nákaza nejkritičtější v Číně, je zlou zprávou pro firmy a často i celá odvětví, jejichž dodavatelský řetězec začíná právě v zemi za Velkou zdí, ať už jde o hotové produkty nebo surovou hmotu a materiál.


Nicméně i jiné „světové továrny“ v dnešních dnech nejsou schopny splnit požadavky svých klientů. Co můžou takové společnosti udělat ještě dnes, aby snížily škody? COVID-19 může být pro mnoho firem spouštěčem k tomu, aby přehodnotily svou zásobovací strategii. Pro minimalizaci škod toho však můžou firmy udělat spoustu i v krátkodobém horizontu. Pro firmy, jejichž dodavatelský řetězec závisí na pandemií postižené zemi, jsem připravil sérii několika konkrétních rad:
1. Počítejte se zavřenými továrnami
Čínské továrny jsou při oslavách Lunárního Nového roku každoročně na pár týdnů zavřeny, na krátkodobý výpadek kontaktu s čínskými dodavateli jsou tedy firmy připraveny. Nicméně v důsledku šíření nákazy se pravidelné přerušení provozu prodloužilo o nějaký týden, ne-li měsíc. To už může být pro klienty závažné. Pokud je vaše firma zásobována převážně z jiné země, asi vás nepříjemně překvapilo náhlé přerušení provozu v továrnách. Máte záložní místo nebo dodavatele pro produkci vašeho zboží? Ideálnější období pro alternativy už pravděpodobně nezažijete.
2. Nehoňte procenta a chraňte své zaměstnance
Pokud to jde, pošlete své kolegy pracovat z domova. V takovéto situaci nelze nic podcenit a snažit se o co nejvyšší produktivitu své firmy by se mohlo hrubě vymstít. Zaměstnanci dojíždějící do práce se venku mohou nakazit a pokud by se byť u jediného člověka ve vaší firmě objevil pozitivní případ nákazy, můžete se těšit na placení nájmu za zavřené pracoviště.
3. Myslete na to, že v nouzi se ocitá i dodavatel
Identifikujte ty opravdu klíčové přímé dodavatele pro vaši firmu a počítejte s jejich aktuální neschopností splnit vaši poptávku. Udržujte s nimi aktivní komunikaci a myslete na to, že nejste jejich jediný klient. Kterým z jejich klientů budou v krizové době naslouchat více, záleží z velké části i na vás. Navrhněte splnitelný alternativní plán pro dodavatele. Mějte na paměti, že v obchodním vztahu záleží na lidskosti a nutných ústupcích v těžkých dnech o to více.
4. Stanovte si jasný plán pro hospodaření s penězi
Průzkum čínských univerzit ukázal, že 85 % malých až středně velkých podniků bude do tří měsíců bez peněz, což je ještě ten pozitivnější závěr průzkumu. Dvě třetiny firem této velikosti totiž bude na mizině do dvou měsíců, pokud krize nepomine. Stanovte si proto jasný plán pro váš cash management. Prioritu byste měli klást na snižování délky splatnosti pohledávkových účtů a naopak prodlužování plateb závazků, kde to jde.
5. Připravte si záložníky i do těch nejvyšších řad
Už jste mysleli na to, kdo povede důležitý tým, pokud se jeho manažer nakazí? Vyberte si předem kolegy, které by v kritické situaci dokázali převzít otěže a zodpovědnost za vedení týmu. To platí i pro exekutivní pozice ve firmě, nakazit se může opravdu každý. Tým bez jasného vedení by mohl být další velkou ránou pro pracovní morálku i celkovou vnitřní pohodu vašich kolegů.
6. Promyslete, kterým produktům dáte přednost
Na postižených zemích závisí firmy v globálním měřítku a současná krizová situace dělá ze některých materiálů nedostatkové zboží. Přehodnoťte, kterým produktům dáte ve výrobě přednost. Ujistěte se, že budete mít dostatek jednotlivých komponent k jejich produkci a nebudete spoléhat na náhlé vzkříšení zahraničních továren. Tradiční plánování na efektivní výrobu je v těchto dnech pasé. Pokud jste podobně razantní a rychlé překopání plánů produkce nezažili, najměte si experta.
Spravte vaše zaměstnance o prevenci a symptomech COVID-19
Tento bod nejde dostatečně zdůraznit, i přes notné mediální pokrytí by mělo jít o prioritu každé firmy. Vaše HR oddělení by mělo monitorovat stav zejména zaměstnanců vyššího věku a těch s oslabeným imunitním systémem. Nicméně pokud nemáte takto detailní informace o kolezích, rozešlete přehled symptomů všem, bez výjimky. A opakovaně.
![]() |
Lukáš Jílek Autor článku je senior manažer v oddělení Consulting, Deloitte. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |