- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Dvakrát rychlejší odbavení objednávek ve skladu společnosti Světluška
Prodejce náhradních dílů pro automobily – firma Světluška – zažívá každý rok na jaře a na podzim sezónní
špičku. Při jedné z nich na podzim 2020 si majitelé
firmy uvědomili, že skladníci navzdory přesčasům nestíhají vychystávat objednávky a firma tak nemůže
dál růst.
Rozhodli se proto pro nasazení skladového systému LOKiA WMS, který zdvojnásobil rychlost vychystávání objednávek a chybovost klesla z už tak nízkých 5 % na 2,5 %. Nasazení systému navíc proběhlo za necelých 6 týdnů.
Vlastní důkladná analýza skladu
Ve Světlušce se rozhodli změnit fungování skladu na základě interní analýzy. K té je přiměly obavy, aby se vinou růstu počtu objednávek nedostali do situace, kdy nebudou dodržovat slíbené lhůty pro odeslání zboží. Varovaly je také kupící se přesčasy skladníků.
„Interní analýza nám ukázala tři hlavní problémy. Potřebovali jsme zrychlit skladové procesy, snížit chybovost při expedici a zpřehlednit sklad, aby vychystávač zboží přesně věděl, kde co leží,“ říká vedoucí provozu Světlušky Martin Janíček.
Světluška chce zákazníkům za všech okolností vyjít vstříc a dodat zboží v co nejkratším čase. Jenže zdlouhavé zpracování objednávek ve skladu znamenalo velké množství přesčasových hodin. „Počet objednávek nám neustále stoupá a nechceme se dostat do stavu, kdy budeme celý den sedět na telefonu a říkat klientům, že jejich objednávka přijde o dva až tři dny později, protože nestíháme,“ dodává Janíček.
Požadavky splnila LOKiA WMS
Když Martin Janíček hledal možné řešení své situace, udělal si podrobnou analýzu trhu. Nakonec dospěl k názoru, že pro zrychlení a zefektivnění skladu Světlušky bude nejlepší WMS.
Když pak hledali dodavatele, zjišťovali si hlavně reference – kde a pro koho už firma skladový systém provozuje, kolik klientů obsluhuje a jestli dokáže WMS propojit s interním a účetním systémem firmy ERP Pohoda E1. „Nechtěl jsem řešení od garážové firmy, která spravuje tři sklady ve svém nejbližším okolí. A protože do rozhodování vstupovala i cena, nakonec jsme se v požadavcích protnuli s GRiTem a jejich skladovým systémem LOKiA WMS,“ upřesňuje kritéria Světlušky její vedoucí provozu.
Nasazení WMS v rekordním čase, o 100 % rychlejší expedice, chybovost klesla na polovinu
Samotná spolupráce GRiTu a Světlušky začala v půlce ledna analýzou skladových a firemních procesů, od 1. března pak došlo k nasazení systému LOKiA WMS do ostrého provozu. Obrovskou výzvou přitom bylo, že Světluška funguje zároveň jako maloobchod i velkoobchod.
„Zjistili jsme, že naší specialitou je takzvaný asistovaný maloobchodní prodej. Zákazník se podívá po prodejně, ale zboží nakonec musí vybrat s prodavačem, který jej odebere ze společného skladu s velkoobchodní částí,“ vysvětluje Martin Janíček.
Změna podle něj prostoupila napříč celou firmou. Nešlo jen o překopání procesů ve skladu, změnili i způsob zpracování účetních dokladů. Začali například využívat výdejky jako účetní doklady, naopak opustili dvojí kontrolu obsahu balíku, protože už to není potřeba.
„Dříve skladníci připravili balík, ten prošel kontrolou dalšího člověka, pak se teprve ručně připravila faktura a vytiskl štítek přepravy. Teď se o kontrolu stará LOKiA a v 80 % případů vše probíhá automaticky,“ ohlíží se na implementační fázi Janíček.
V současné době ve Světlušce:
- za 15 minut vychystají a odbaví objednávku, jejíž zpracování před nasazením WMS trvalo půl hodiny – díky jasné mapě skladu a skladových pozic v navigaci na terminálech, které skladníci používají;
- chybovost klesla na polovinu, z velmi dobré hodnoty 5 % před nasazením WMS na dnešních zhruba 2,5 % – díky napípnutí každého zboží, které se automaticky porovná s objednávkou,
- samotná expedice zboží je rychlejší o 30 % – díky automatizaci práce na konci expedičního řetězce při vystavení faktury a tisku dopravního štítku z Balíkobotu.
Oceňují škálovatelnost a jednoduchost systému
Ve Světlušce si cení také jednoduchosti systému. Přijaté zboží se okamžitě připočítá, vydané odečte. Systém nedovoluje žádné nestandardní operace ve skladu, je tak možné přesně dohledat, kdo a kdy zboží přijal, kam ho ve skladu umístil, kdo ho vyzvedl a expedoval. Což je s rostoucím objemem prodaného zboží a tedy riziku chyb klíčové.
„WMS vám překope sklad, překope procesy a překope myšlení, ale běžte do toho, stojí to za to. Důležité je, abyste se nebáli změny,“ shrnuje Janíček na závěr.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |