facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 7-8/2019 , Trendy ICT

Virtuální realita láká nové klienty a šetří náklady i čas

Jan Frič


Virtuální realitaV roce 2016 jsme mohli často slyšet, že virtuální realita bude stejným selháním jako 3D televizory. Prestižní magazín Forbes tehdy dokonce napsal, že jde pouze o předražený gimmick. O necelé dva roky později jsme si však tamtéž mohli přečíst článek s titulkem „Šest důvodů, proč značky a marketéři potřebují virtuální realitu“. V roce 2019 tedy můžeme s klidem říct, že virtuální realita rozhodně není slepou uličkou.


Zpočátku se technologie jevila především jako nová cesta k intenzivnějším prožitkům ve videohrách. Tak ji ostatně prezentovala společnost Oculus, která má na svědomí první běžně dostupný systém virtuální reality. Její největší konkurent, společnost HTC, ale viděl virtuální realitu jinak. Měla se stát nástrojem snižování nákladů, urychlení vývoje i prostředníkem pro komunikaci na velké vzdálenosti. Dnes se ukazuje, že tato vize byla správná.

Školení, vývoj i výroba

Virtuální realita se stala profesionálním nástrojem v mnoha odvětvích a díky novým technologiím se její záběr neustále rozšiřuje. Velké obliby se jí dostává především u výrobců automobilů. Ti dokážou prezentovat návrhy designového oddělení v měřítku 1:1, aniž by museli utrácet za reálné modely. Není problémem ani testování ergonomie ovládacích prvků či výhledu z vozidla. Skvěle se technologie osvědčila také automobilce Škoda, která ji v roce 2017 využila při představení konceptu Škoda Vision-E. Na celém světě existoval jediný fyzický model automobilu, který byl určen pro show v Šanghaji. V dalších sedmi metropolích na novináře čekala jen dostupná sada virtuální reality HTC Vive, která jim umožnila nejen si novinku prohlédnout, ale také se v ní projet.

Sada pro virtuální realitu HTC Vive Pro Eye.
Sada pro virtuální realitu HTC Vive Pro Eye

Dalším z odvětví, které virtuální realita výrazně mění, je výcvik a vzdělávání. Právě zde je totiž zážitek téměř vždy účinnější než sebelepší výklad nebo prezentace. Jak tvrdil už v roce 1859 americký filozof John Dewey, pokud něco zažijete osobně, zapamatujete si to lépe než při studiu teorie. Za pravdu mu dává nejen moderní psychologie, ale i aktuální zkušenosti s virtuální realitou. Promyšlený vzdělávací software dokáže člověku vštípit nejen nové vědomosti, ale také ho naučit jednotlivé pracovní úkony. A některé programy vás dokonce nechají okusit i následky nedodržení bezpečnosti práce. Výukový VR software dnes proto nalezneme v nejrůznějších odvětvích od služeb až po výrobu a stavebnictví. V řetězci KFC učí kuchaře, DHL jej používá pro vzdělávání skladníků a virtuální realita postupně proniká také do škol. Aplikace pro vzdělávání v oblasti bezpečnosti práce pak využívají stavební společnosti i výrobci techniky, jako například CAT.

O přínosech realistické simulace ve srovnání s příručkami a klasickými školeními není pochyb, co je ale pro společnosti často ještě důležitější, je úspora nákladů. Ta spojuje všechny uvedené příklady. Ve skladech není pro výcvik třeba vysokozdvižný vozík ani palivo pro jeho pohon. Restaurace ušetří za energie i čas školitele. Pedagogové zase ocení výrazně rychlejší porozumění studentů. Čím náročnější na výbavu provoz je, tím vyšší jsou úspory. Jedním z nejmarkantnějších příkladů, které lze snadno vyčíslit, je letectví. Zatímco sada pro virtuální realitu HTC Vive Pro Eye stojí 42 900 Kč, u trenažéru simulujícího konkrétní kokpit se budeme bavit o 4,5 milionu dolarů. Virtuální realita s technologií sledování pohledu studenta navíc umožní školiteli kontrolovat distribuci pozornosti a zaznamenat celý průběh lekce.

Benefity přináší virtuální realita i jednotlivcům. Právě díky technologii sledování pohybu očí je dnes možné vytvářet výcvikové programy, které nevyžadují interakci školitele. Jedním z příkladů osobního využití je aplikace Ovation, která vám po lekci automaticky poskytne zpětnou vazbu. Dokáže totiž určit, kolik pozornosti jste věnovali jednotlivým posluchačům. Upozorní také na obvyklé nešvary, jako sledování vlastní prezentace zády k posluchačům nebo příliš statické setrvávání za přednáškovým pultem. Ohlídá dokonce i to, zda máte mikrofon dostatečně blízko u úst.



Marketing, výstavnictví a architektura

Dnes již tradičním využitím virtuální reality jsou prezentace vlastního produktu na veletrzích. Nabízí totiž hned několik výhod oproti tradičnímu konceptu výstavního stánku. Jednou z nich je fakt, že jde stále o novou technologii, kterou si návštěvníci chtějí vyzkoušet bez ohledu na obsah. Na veletrzích ostatně často vidíme na takovou prezentaci fronty. Vystavovatel tak získá více návštěvníků, kterým ale nebude vyprávět příběh své značky, místo toho je nechá prožít ho. Virtuální realita diváka obklopí a získá 100 % jeho pozornosti. Takový zážitek se pak návštěvníkovi vryje do paměti výrazně lépe než nákladný branding stánku nebo letáček s informacemi o posledních novinkách. Výhodou je i fakt, že není nutné stánek pro různé příležitosti přestavovat, jednoduše stačí změnit software.

Marketingový prostor představují i videohry a virtuální světy. Jedním z nejzajímavějších je český projekt Somnium Space, ve kterém si lidé již nyní nakupují pozemky za skutečné peníze. Jde o prostor, ve kterém se lidé nejen baví a seznamují, ale také podnikají. Nejjednodušším způsobem je nabídnout vlastní virtuální pozemek pro reklamní účely, ale problém není ani provozování vlastního obchodu nebo třeba diskotéky. Již dnes v Somnium Space naleznete prodejnu automobilů značky Tesla nebo obchod s VR headsety značky Pimax. A nenechte se mýlit, za nákup ve virtuálním showroomu zaplatíte skutečnými penězi a automobil vám dorazí na adresu v reálném světě. První automobil obchod prodal již v dubnu 2018.

Velký posun znamená virtuální realita i pro architekty a prodejce nemovitostí. Její využití při prezentaci nových projektů či domů a bytů na prodej je nasnadě. Tradiční zmenšené modely ani propracované vizualizace neobstojí proti možnosti ukázat investorovi jeho budoucí nemovitost v reálné velikosti. To samé platí i pro fotodokumentaci již existující nemovitosti. Ať už se jedná o ohromující atrium, nebo skromný obývací pokoj, virtuální realita odhalí, jak na člověka zapůsobí. V poslední době se ale technologie dostává i na opačnou část procesu. Aplikace jako Make VR a Mindesk VR ukazují, že i seriózní 3D modelování může být podobně snadné jako stavba domu z Lega.



Zábavní průmysl

Jedním z nezanedbatelných odvětví, ve kterých se virtuální realita uplatňuje, je samozřejmě i zábava. Teď však nebudeme mluvit o videohrách, které si zahrajete v obývacím pokoji, ale o rozmachu zábavních parků a velkých atrakcí. Ty většinou využívají běžné systémy virtuální reality, které doplňují o další prvky, podporující intenzitu zážitku. Jedním z nich je například největší evropská VR atrakce Golem VR, kterou je možné navštívit přímo v pražském hračkářství Hamleys. V rámci 25 minut dlouhého zážitku se návštěvníci ocitnou ve středověké Praze za vlády Rudolfa II., aby odhalili tajemství legendárního stvoření. Čeští vývojáři ze studia DIVR přitom využívají práce s teplem, simulaci větru, který návštěvníci mohou cítit na vlastní kůži, i kulisy, kterých se mohou dotýkat. Nejde tedy o pouhé herny, jakých dnes najdeme mnoho, ale o velká díla, která mají dlouhodobý obchodní potenciál.
Limitem je jen fantazie

Zajímavých využití a aplikací virtuální reality je bezpočet. Spolu s tím, jak se technologie zdokonaluje, objevujeme další a další. Možnosti jsou téměř bezbřehé, a pokud nějaké hranice mají, nové doplňky je úspěšně boří. Před několika lety jsme měli možnost ovládat virtuální realitu gamepadem, dnes se v ní můžeme přirozeně pohybovat a pro interakci s virtuálními objekty volíme většinou pohybové ovladače. Nedávno do prodeje vstoupily headsety, které umožňují její ovládnutí pohybem oka, a zanedlouho se můžeme dočkat virtuální reality ovládané pouhou myšlenkou. Prototypy této technologie již dnes fungují v laboratořích společnosti Neurable. Kam se bude virtuální realita ubírat, se tak dá odhadovat jen velice těžko. Jisté je ale to, že v profesionálním nasazení bude brzy naprostým standardem.

Jan Frič - Autor článku je kulturolog, PR manažer a nadšenec pro virtuální realitu.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.