IT SYSTEMS 9/2023 , Plánování a řízení výroby , EAM/CMMS - Správa majetku a údržby

Prediktivní údržba je důležitým prvkem v konkurenčním boji

Petr Prokop


Aby firmy zůstaly konkurence­schop­né, stále víc digitalizují výrobní pro­cesy. Při přechodu na nové techno­logie ale často opomíjí modernizaci údržby výrobních zdrojů a dalšího majetku. Přitom zejména prediktivní údržba může firmě ušetřit nemalé peníze a zajistit jí konkurenční výhodu. Využívají se při ní automaticky posbíraná data ze strojů a speciální software v podobě údržbového modulu, který rozšiřuje funkčnost ERP systému.


Náklady spojené s údržbou technologií patří k těm, které firemní rozpočet zatěžují úplně nejvíc. Proto je důležitá každá ušetřená koruna za servis – ať už jde o výrobní zdroje, bezpečnostní zařízení nebo třeba vozový park. Proč stroje při poruše na několik dní odstavovat z výroby, když závadu můžete předpovědět a dopředu naplánovat jejich servis tak, aby to neovlivnilo efektivitu výroby? Právě v tom je kouzlo prediktivní údržby.

Když s vámi stroje mluví

Pryč jsou doby, kdy podniky čekaly, až stroje vypoví službu, a tepr­ve při poruše zkoušely prodloužit jejich životnost. Postupem času firmy zjistily, že mnohem efektivnější je k servisu přistupovat proak­tiv­ně, a to nejen pomocí preventivní, ale hlavně prediktivní údržby.

Zatímco preventivní údržba spočívá v plánované kontrole zařízení bez ohledu na jeho aktuální stav, prediktivní sleduje stav stroje v reálném čase. Na základě analýzy vibrací, tepelného zobrazování a dalších dat předvídá, kdy a k jaké závadě dojde. Velkou výhodou je, že kvůli prediktivní údržbě není potřeba zařízení odstavovat z provo­zu – vše probíhá bez jakýchkoliv omezení během jeho používání.

Jakmile ze získaných dat vyjde najevo, že se blíží porucha, servisní tým tuto skutečnost okamžitě zjistí pomocí servisního modulu zabudovaného v ERP systému. Ihned tak může začít plánovat opravu. Při prediktivní údržbě stroje vlastně „mluví“ s lidmi, protože jim s dostatečným předstihem sdělují, co potřebují a co bude následovat, když technici nezasáhnou.

Posbíraná data míří do ERP systému

Jak si ve zkratce představit proces prediktivní údržby? Vše začíná tím, že stroje shromažďují obrovské množství dat o svém stavu. Tato data následně putují do ERP systému, kde dochází k jejich analýze a vyhodnocení. Pokud ERP systém (respektive jeho servisní modul) zjistí, že něco není v pořádku, okamžitě tuto skutečnost zaznamená a upozorní na ni osoby pověřené údržbou.

Prediktivní údržba se primárně využívá u výrobních zdrojů, ale výborně slouží i v rámci servisu vozového parku, pracovních nástrojů nebo elektrické sítě.

Špičkový údržbový modul je základ

Jak už nejspíš tušíte, klíčovým prvkem prediktivní údržby je kvalitní software (modul), který dokáže automaticky a bezchybně sbírat data nejen z výrobních strojů. Právě díky němu se dozvíte, v jakém stavu zařízení je a jestli už se hlásí o údržbu. Není potřeba, aby pověřený pracovník dění v softwaru neustále sledoval, protože na jakoukoliv událost jej aplikace sama upozorní.

Servisní software toho navíc běžně umí mnohem víc než jen sbírat a vyhodnocovat data. Firmám slouží k řízení veškerých aktivit interní údržby zdrojů, například pomáhá plánovat preventivní údržbu a efektivně řídit její proces. Dále umí rychle přenášet informace o incidentech nebo zobrazovat přehlednou databázi, ve které je uvedena mimo jiné historie oprav. Vše probíhá v bezpapírové podobě, takže si technik nemusí dělat chaotické poznámky na papír ani volat kolegům na druhou stranu výrobní haly.

Modul na servis a údržbu je samozřejmě pouze jedním z mnoha nástrojů, které by firmy měly v rámci komplexního ERP systému využívat.

Investice do prediktivní údržby se vyplatí

Přestože prediktivní údržba vyžaduje zprovoznění nových technologií a pokročilejší znalosti servisních pracovníků, její zavedení nejen do výroby se rozhodně vyplatí. Dokáže zvýšit efektivitu průtoku výroby při zachování stejné kapacity výrobních zdrojů, zvyšuje spolehlivost dodávek (díky eliminaci výpadků strojů) a výrazně šetří náklady.

Petr Prokop Petr Prokop
Autor článku je ředitelem implementace a členem představenstva společnosti ITeuro, která se specializuje na informační řešení pro výrobní firmy a je Gold Channel Partnerem mezinárodní firmy Infor.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.