facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2018 , Logistika , Potravinářský průmysl

E-štítky a inteligentní obaly

Pavel Bláhovec


IFSElektronické označování a inteligentní balení nabízejí firmám nové způsoby, jak zajistit více věrných zákazníků a zvýšit ziskovost. V roce 2018 budou tyto faktory rozhodující z hlediska úspěchu například v potravinářském průmyslu, kde požadavky zákazníků na transparentnost rostou. Použití e-štítků vzroste o 50 procent, protože společnosti si uvědomují potenciál věrných zákazníků a upsellingových příležitostí.


Čisté etikety

Nedávný výzkum Kerry Group ukázal, jakou zásadní sílu označování potravin má a jak hluboce na něm mnoha spotřebitelům záleží. Z výsledů průzkumu vyplývá, že 74 % spotřebitelů v současnosti považuje za nejdůležitější faktor při nákupu potravin tzv. čisté etikety (clean label) u produktů bez množství nežádoucích příměsí. A 9 z 10 z 53 % spotřebitelů, kteří čtou štítky, jsou ochotni zaplatit více za výrobky s čistou etiketou. V roce 2018 proto zaznamenáme dva silné trendy v oblasti zpracování potravinářských výrobků – čisté etikety a elektronické označování.

Pokud totiž jsme to, co jíme, měli bychom si být 100% jisti, že víme, co máme na konci svých vidliček. Zájem o transparentnost a vysledovatelnost při označování potravin nikdy nebyl silnější. Čisté etikety se do nedávné doby spojovaly se spotřebiteli dbajícími na životní styl a vegetariánskými řetězci. Nicméně tento trend se mainstreamově výrazně rozšířil. Společnost Aldi nedávno přislíbila, že ve svých výrobcích nepoužije 200 přísad a konzervačních látek, které jsou ve zpracovaných potravinách velmi běžné. Řetězec Walmart si také uvědomil, že s čistějším a transparentnějším označováním přichází vyšší prodeje a loajalita zákazníků. Je to řada označená Skvělé pro vás, kde výrobky musí splňovat řadu kritérií z hlediska čerstvosti a výživových hodnot, která je třeba splnit k získání takového označení a která byla zavedena v roce 2012 a v posledních letech výrazně vzrostla. Nyní už více než 30 % potravinových položek společnosti Walmart nese štítek „Skvělé pro vás“.

Pouze štítky, nebo nové prodejní kanály?

E-štítky jsou mocným řešením. Stávají se totiž novým prodejním kanálem. QR kódy pro potravinářské výrobky mohou zákazníky zavést na webové stránky, kde najdou nejen požadované regulační informace, ale také ekologický příběh výrobku, farmu a farmáře, odkud pochází, jeho etický kredit apod. Pro spotřebitele znamená elektronické označování lepší vysledovatelnost, větší transparentnost a důvěru. Pro producenta pak příležitost k upsellingu a angažovanost v místě prodeje u mladších generací mobilních a ekologicky šetrných spotřebitelů.

Inteligentní obaly proti plýtvání

Plýtvání: Pro producenty, planetu a člověka toto téma nikdy nebylo tak naléhavé. Celosvětově se každoročně promrhají 4 miliardy tun potravin. V Americe se nikdy nesní 50 % jídla. Rovněž 33 % masa, které si průměrný Američan každý rok koupí, nikdy nesní. Plýtvání je zásadním obchodním, sociálním a ekologickým problémem. Proto věřím, že už do konce roku 2018 si všimneme, jak si cestu k běžným maloobchodníkům nacházejí inteligentní obaly, což začne u masa.

Údaje „minimální trvanlivosti“ a „doporučeného data spotřeby“ na obalech potravin totiž nejsou přesné, což vede k tomu, že se plýtvá výrobky i časem. Co kdyby vám ale samotný obal dokázal říci, jak dlouho vám ještě výrobek vydrží nebo kdy na tom byl z hlediska kvality nejlépe? S přesností na hodiny? Objem času, potravin a ušetřených nákladů by byl silnou konkurenční výhodou. A tento druh inteligentního balení už máme k dispozici.

Příkladem je firma na balení ovoce ripeSense. Její inteligentní senzor na obalu ovoce mění svou barvu, aby zákazníkům přesně naznačil, jak zralé ovoce skutečně je od čerstvého (červená) přes stále pevné (oranžová) až po šťavnaté (žlutá). Senzor reaguje na vůně uvolněné ovocem při dozrávání. Inteligentní balení ripeSense umožňuje zákazníkům nakupovat ovoce tak, jak ho mají rádi, a zároveň pomáhá prodloužit jeho trvanlivost a výrazně omezit plýtvání.

Globální asociace pro inteligentní balení AIPIA spočítala, že současný trh s aktivními a inteligentními obaly má hodnotu 1,35 miliardy eur ročně a každých pět let se zdvojnásobí. Rozsáhlý nárůst využívání inteligentních obalů přispívajících ke snižování vznikajícího odpadu by mohl tento trend exponenciálně zvýšit. A díky stále cenově dostupnějším technologiím na sledování dozrávání, jako je optická, radiofrekvenční identifikace (RFID), biosenzory, chemické senzory a plynové senzory, může být trvanlivost všech čerstvých výrobků prodloužena o několik dní, díky čemuž lze získat čas, zlepšit plánování a navýšit výnosy zpracovatelských podniků a výrobců.

Pavel Bláhovec
Autor článku je ředitelem obchodu společností IFS Czech a IFS Slovakia.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.