IT SYSTEMS 9/2022 , ERP systémy , Automobilový průmysl

Co mají společného cloudová agilita a transformace automobilového průmyslu?

David Zeman


Narušení globální ekonomiky způso­bené pandemií covidu přinesl firmám jeden důležitý poznatek. K získání větší odolnosti a schopnosti přizpů­sobit se rychlým změnám je nepo­stradatelná vyšší úroveň flexibility a agility. A to platí i dnes, kdy čelíme nedostatku surovin, úzkým místům v dodavatelském řetězci a novým očekáváním zákazníků.


Elektromobilita, čipy, Ukrajina…

Automobilovému průmyslu způsobil nedostatek polovodičových čipů v roce 2021 ztrátu příjmů ve výši více než 200 miliard dolarů, což odpovídá přibližně 11,3 milionu nevyrobených aut, uvádí studie Motortrend. Jiní analytici předpovídají, že dalším dopadem nedostatku čipů a ukrajinské krize by mohlo být zpoždění výroby dalších 7 milionů aut v roce 2022 a 1,6 milionu v roce 2023. Než se trh s automobily dostane na úroveň z doby před pandemií a před čipovou krizí, může se psát rok 2025.

Další tlak na automobilový průmysl vytvářejí požadavky zákazníků na elektrická nebo hybridní vozidla, změny v nákupním chování, nové zkušenosti uživatelů a inovace. Podniky z odvětví automotive tak musí být schopny rychle reagovat, měnit zdroje a alokovat prostředky na nově vznikající priority. Agilita se musí stát celopodnikovou strategií, která začíná na vrcholu organizace a je aplikována směrem dolů.

Oblasti, které tlačí na větší agilitu

  1. Inovace produktů. Masivní produktové změny byly na obzoru již dlouho před pandemií a zůstávají nadále vysoce prioritní. Dopad transformačního konceptu CASE (propojené, autonomní, sdílené a elektrifikované) ovlivňuje celé odvětví, které musí držet krok s konstrukčními a provozními změnami a se stále se zkracujícím životním cyklem výrobků.
  2. Spolupráce. Procesy v oblasti designu se týkají konstruktérů, průmyslových designérů, dílenských provozů, nákupu a dodavatelského řetězce. Sdílení nápadů, návrhů, výkresů CAD a změnových řízení v rámci celého podniku vyžaduje výkonné nástroje pro spolupráci a digitální platformy.
  3. Zkušenosti zákazníků. Uživatelský (resp. řidičský) zážitek prošel zásadní proměnou, neboť i vozy nižší a střední cenové kategorie jsou nyní vybaveny rostoucí škálou nadstandardních prvků. Stále více bonusových výbav se nyní stává standardem a spolu s rostoucí komplexností elektronických systémů vyžadují mnohem vyšší úroveň obchodní flexibility a odpovídající agilnější technologická řešení.
  4. Odolnost dodavatelského řetězce. Výrobci a dodavatelé se snaží najít novou rovnováhu mezi dostupností lokálních či regi­o­nál­ních zdrojů a finančními a množstevními výhodami globálně distribuovaného dodavatelského řetězce. Mnozí přehodnocují strategie typu just-in-time a zvyšují minimální úroveň bezpečnostních zásob, aby se vyhnuli jejich nedostatku.
  5. Vývoj a výroba na zakázku. Pro subdodavatele je klíčové, aby si osvojili výrobní procesy ve smíšeném režimu a byli schopni více spolupracovat se zákazníky na specifikacích a konstrukčních detailech. Konfigurátory typu CPQ pomáhají zefektivnit řízení poptávky po vysoce konfigurovatelných výrobcích a urychlit generování nabídek a podrobných specifikací.

Cloud jako reakce na neustálé změny

V době, kdy covid-19 narušil dodavatelské řetězce, si podniky uvědomily nutnost rychlé reakce na měnící se podmínky a úlohu a vysokou hodnotu cloudových řešení. S nedostatkem čipů, událostmi na Ukrajině a energetickou krizí nabývá agilita na dalším významu. Tolik vyhlížená „nová normalita“ nakonec může být jen neustále se měnící prostředí plné překvapivých událostí.

Kdo přechází na cloud

V posledních dvou letech zaznamenala společnost Infor prudký nárůst zájmu o cloudová řešení, a to i v obvykle konzervativních regionech a odvětvích. Mezi evropskými subdodavateli do automobilového průmyslu to byly například:

  • Joyson PlasTec – německý dodavatel plastových dílů na bázi vstřikování plastů implementuje Infor CloudSuite Automotive s cílem rychle reagovat na změny na extrémně konkurenčním trhu.
  • ZANINI Auto Group – globální výrobce plastových komponent a poklic s centrálou ve Španělsku nasazuje Infor CloudSuite Automotive ve svých závodech po celém světě, mj. s cílem ušetřit za provoz a údržbu on-premise ERP řešení.
  • Aircom Automotive – polský dodavatel sad na opravy pneumatik nadsadil Infor CloudSuite Automotive, aby podpořil svou mezinárodní expanzi.

Přijetí pokročilých, předkonfigurovaných moderních řešení nasazených v cloudu pomůže společnostem rychle reagovat na nové výzvy, a dokonce je předvídat, jakmile se objeví. Vysoce agilní, odvětvově-specifická ERP řešení a další cloudové technologie podnikových procesů pomáhají automobilovým společnostem správně reagovat na změny v dynamicky se měnícím světě.

David Zeman David Zeman
Autor článku je obchodním ředitelem Infor Eastern Europe.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.