IT SYSTEMS 3/2023 , CRM systémy , AI a Business Intelligence

Konverzační voiceboti firmy lákají, ale s jejich nasazením většinou vyčkávají



Výzkum společnosti Coworkers.ai mezi českými a sloven­ský­mi firmami potvrdil, že konver­zač­ní voiceboti firmy lákají. Více než polovina oslo­ve­ných firem uvedla, že považuje kon­ver­zač­ní voiceboty za vhodné řešení komu­ni­ka­ce se svými zákazníky. Konkrétně 55 % dotázaných společ­nos­tí uvedlo, že konverzač­ní voiceboti mají velkou budoucnost a potenciál. U vedení firem ale zároveň stále v praxi přetrvává určitá nedůvěra v to, že umělá inteligence dokáže zastoupit živého operátora, a proto s nasazením voicebotů do praxe většinou vyčkávají.


Nadpoloviční většina dotazovaných zástupců firem má s voiceboty buď pozitivní asociace nebo si s nimi prozatím neumí nic spojit. Jednoznačně pozitivní asociaci s voiceboty vyjádřili zástupci 13 % dotázaných. Dalších 19 % respondentů poté uvedlo, že mají s voiceboty spíše obecnou asociaci a přibližně čtvrtina (28 %) firem si pod tímto pojmem neumí nic představit. Výsledky průzkumu však prokazují jednu zásadní věc, a to že lidé mají po osobní zkušenosti s konverzačními voiceboty k této technologii výrazně lepší postoje.

S konverzačními voiceboty se doposud setkala přibližně čtvrtina dotázaných. Na 2 % respondentů uvedla, že s nimi mají osobní zkušenost z firmy, ve které pracují. Čtvrtina se s nimi setkala někde jinde. 65 % dotázaných uvedlo, že mají zkušenost s tlačítkovými voiceboty, u kterých je potřeba volit z nabízených možností.

Postoje ke konverzačním voicebotům
% respondentů, kteří s výrokem zcela či spíše souhlasili
  Má zkušenost s konverzačním voicebotem Má zkušenost s tlačítkovým voicebotem Nemá zkušenost s voiceboty
Kon­ver­zač­ní voice­boty mají velkou budoucnost 57 % 59 % 23 %
Firmy, které mají voice­boty, mají velkou kon­ku­ren­ční výhodu 46 % 34 % 23 %
Ani sebe­lepší voice­bot dnes neumí vést rozum­nou konverzaci 41 % 55 % 50 %
Voiceboty se firmám vyplatí 53 % 48 % 33 %
Dovedu si předsta­vit kon­ver­zač­ní voice­bot v naší firmě 25 % 18 % 24 %

Zdroj: B-inside (2021)

Luboš Urbančok„Data nám potvrzují to, s čím se setkáváme při osobních schůzkách se zástupci firem. Pokud si na vlastní kůži konverzaci s voicebotem vyzkoušejí, snadno pochopí benefity komunikace s ním. Pochyby většinou vystřídá nadšení a zájem,“ říká Luboš Urbančok, spoluzakladatel Coworkers.ai.

Bot není náhrada člověka, ale jeho pomocník

Díky využití konverzační umělé inteligence mohou firmy se svými zákazníky komunikovat kdykoliv a kdekoliv. Chatbot nebývá nemocný, neřeší rodinné záležitosti a nejezdí na dovolenou. Je dostupný 24/7 a navíc je možné ho propojit se všemi dostupnými platformami jako je webový chat, Facebook Messenger nebo WhatsApp. Díky využití voicebotů a chatbotů dokáží firmy obsloužit více zákazníků najednou.

„Už dávno není pravda, že by umělá inteligence uměla řešit pouze jednoduché rutinní úkony a odpovídat pouze na omezenou škálu otázek. Bot umí živého operátora zastoupit i u mnohem složitějších a komplexnějších úkolů. Není ale jeho náhradou. Díky AI získají lidé v zákaznické péči či v oddělení prodeje mnohem větší prostor pro budování lepších vztahů se zákazníky či účinnější prodej. Jednoduše na ně získají víc času,“ shrnuje výhody inteligentních virtuálních kolegů Urbančok a dodává, že firmy, které nasadí technologii včas, získají velký náskok před svou konkurencí.

Do dotazování byli zapojeni zástupci 188 firem z České republiky a 67 společností na Slovensku. Realizaci výzkumu měla na starosti nezávislá agentura b-inside.cz.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.