IT SYSTEMS 4/2019 , CRM systémy

Jak by mělo vypadat univerzálně dokonalé CRM?

Miroslav Šlehofer


CRMJak by mělo vypadat univerzálně dokonalé CRM? Nijak, protože neexistuje. Vždy se bude jednat o vysoce specifický nástroj, ušitý na míru dle potřeb společnosti a konkrétního použití v rámci interního IT ekosystému. Měl by být schopný pružně reagovat na změny a vývoj trhu, na kterém daná společnost působí, a měl by se rozvíjet dle potřeb jejich uživatelů, nikoliv aby se uživatelé přizpůsobovali nástroji.


Pro někoho je CRM pouze místo, kde si zobrazí aktuální informace o zákazníkovi a s ním spojené úkoly či aktivity, pro druhého zase mozek a stroj, který je schopný generovat validní prodejní i servisní příležitosti pro jednotlivé prodejní kanály v reálném čase.

Data mají k dispozici všichni. Ale ne každý s nimi umí pracovat

Každá společnost má spoustu informací o tom, jak jejich zákazníci využívají jejich produkty a služby, jak s nimi komunikují, jaké komunikační kanály preferují a jak jsou spokojeni s úrovní služeb. Pro jejich smysluplné využití je nutné nejprve tato data transformovat do podoby, se kterou lze pracovat. Dále je vhodné mít řešení a technologii, která z těchto dat vytěží informace a dokáže je sdílet v rámci společnosti. A nakonec je nutné mít schopnost s těmito výsledky pracovat a rozhodovat se podle nich.

Komplexní, funkční a efektivní řízení vztahů se zákazníky je alfou a omegou úspěšné obchodní politiky jakékoliv společnosti, která napřímo prodává produkty a služby koncovým zákazníkům. Každá firma je ale jiná, a když si vybírá CRM systém, musí si na začátku přesně definovat svoje potřeby, cíle a popsat procesy, které k nim vedou. Důkladná a rozsáhlá analýza na začátku ušetří spoustu peněz, času a zbytečné práce.

Co by určitě dobré CRM mělo mít a proč

Správně postavený systém CRM je schopen analytickými nástroji vyhledávat a identifikovat nové obchodní příležitosti nebo definovat nové úzce profilované cílové skupiny. Pro vybrané skupiny zákazníků v kampaňovém nástroji nastavit emailovou komunikaci a ihned je zákazníkům rozeslat a doručit. Následně pro obchodní síť a kontaktní centrum připravit leady ke zpracování a sledovat, jak je obchodníci zpracovávají a jak jsou úspěšní. A pomyslný kruh CRM uzavřít v reportingovém nástroji, kde se detailně vyhodnotí a zanalyzují výsledky. Takto získané poznatky poté převést do další generované kampaně.

CRM by obecně mělo splňovat několik podmínek, které jsou spolu velmi úzce propojené a svázané a dohromady utváří celý proces. Informace o zákaznících musí být na jednom místě, aby je bylo možné efektivně využít pro komunikaci přes různé komunikační kanály. Musí obsahovat nástroje pro řízení interakce a sběru zpětné vazby od zákazníka v jednotlivých komunikačních kanálech, zejména v oblasti řízení obchodní distribuce (pobočky, kontaktní centrum apod.) a emailové komunikace. A mít moderní reportingový nástroj pro exploraci dat a vyhodnocení stávajících kampaní včetně možnosti rychlého zpracování i velkého množství dat a informací.

Jednotlivé prvky jsou na sobě závislé a celý CRM systém je silný tak, jak je silný nejslabší článek celého procesu. Můžete mít skvělá data a na nich postavené modely, ale pokud nejste schopni odřídit zpracování a sběr zpětných vazeb, veškeré investice do předcházejících fází ztrácejí opodstatnění.
Z tohoto pohledu lze CRM rozdělit na analytickou a operativní část, které by se měly maximálně prolínat a doplňovat, respektive na sebe navzájem navazovat. Analytické CRM vymýšlí, co a jak zákazníkovi komunikovat. Je to mozek, který se opírá o znalost zákazníků a pracuje s jejich daty a dokáže pro jednotlivé komunikační kanály generovat příležitosti a obchodní tipy. Analytické CRM dokáže plně automatizovat tvorbu těchto vysoce personalizovaných příležitostí, a poté hlídá průběžné výsledky a dle potřeby kampaň modifikuje a optimalizuje.  Operativní CRM představuje systém kanálů, který danou nabídku zákazníkům doručí, prezentuje a získá na ní zpětnou vazbu. Sběr zpětných vazeb na jednotlivé nabídky je velmi důležitý. CRM využívající datové modely a strojové učení totiž analyzují zpětnou vazbu a promítnou ji do dalších kroků.

Propojení těchto dvou částí CRM je naprosto nezbytné zejména u společností, které interagují se svými zákazníky skrze různé komunikační kanály – ať se jedná o společnost typu banky nebo pojišťovny, či menší společnosti s dominancí externí obchodní sítě jako např. pojišťovací makléř. Vždy vzniká situace, kdy zástupce firmy komunikuje se zákazníky, například v podobě pracovníka na pobočce či kontaktním místě, operátora zákaznického centra, nebo obchodníka v terénu.

Vždy je nutné zpřístupnit pracovníkům firmy maximum informací o zákazníkovi, jelikož pro zákazníka je obchodník či operátor obličejem firmy a značky. Zní to logicky a samozřejmě, na různých konferencích se o tom mluví již více jak deset let, ale praxe ukazuje, že se to stále neděje. Zažil to asi každý – jeden den řešíte nabídku služby ze zákaznického centra, za týden se stavíte na pobočce a chcete rozjednaný případ uzavřít. Od zástupce na pobočce slyšíte věty typu: „Tu vaši nabídku nemůžu v systému najít, jste si jistý, že jste to řešil s námi?“ Zákazník si pak odnáší hlavní sdělení – firma je neprofesionální a vládne v ní chaos. A hledá si jiného dodavatele.

CRM

Sebelepší systém je k ničemu, když se nepoužívá

Přitom se jedná v principu o jednoduché zadání – na jednom místě vidět vše, co se zákazníka týká – veškerou komunikaci a její výsledky, přehled o využívání produktů i služeb, včetně jeho vyjádření spokojenosti, či stížností.

V praxi se setkáváme s tím, že jednotlivé oblasti CRM jsou řešeny samostatně a často různými odděleními ve firmě, což znemožňuje funkčnost systému a jeho efektivní využití. Čím větší společnost, tím více samostatných či autonomních útvarů, které se starají o „svoje“ data, portfolio či segment nebo komunikační kanál. Interakce se zákazníkem je vedena izolovaně, a o tom, že se zákazník vyskytl v jednom komunikačním kanálu, se druhý komunikační kanál nedozví. Pro zákazníka to poté není jedna společnost a jeden brand, ale de facto oddělené společnosti.

Při implementaci CRM proto doporučujeme klientům postavit  tzv. virtuální týmy ze zástupců dotčených oddělení a komunikačních kanálů. Mají tak možnost celý proces připomínkovat a ovlivnit ve chvíli, kdy se nastavuje a tvoří, a nejsou postaveni před hotové řešení. V rámci pilotního provozu se mohou podílet na synchronizaci celého procesu včetně nastavení jednotlivých technologií a řešení. Tento postup zajistí dvě klíčové věci – odzkoušené a funkční řešení správně nastaveného procesu, a hlavně, členové virtuálního týmu získají unikátní a reálnou zkušenost s novým řešením a dokáží ji sdílet se svými kolegy, kteří budou v systému CRM pracovat. Z praxe totiž víme, že i řešení, které stojí až stovky milionů korun, lze „obelstít“ tak, že se využívá jen „naoko,“ a každé oddělení si řeší agendu postaru.

Dostupnost informací v reálném čase zlepšuje výsledky CRM o desítky procent

Novým prvkem, který moderní CRM obsahují, je komunikace v reálném čase aneb real-time. Souvisí to s rozvojem digitalizace společnosti, kdy jsme schopni z digitální stopy rozpoznat, jakého zákazníka máme v daném komunikačním kanálu, co aktuálně řeší a dle těchto vstupů v řádech milisekund mu nabídnout adekvátní řešení či nabídku. V plně digitálních kanálech je to samozřejmost, u klasických kanálů jako je call centrum či pobočka se jedná o revoluci, kdy systém operátorovi či obchodníkovi minimalizuje dobu na přípravu a generuje mu validní a personalizované obchodní tipy. CRM mění obchodní filozofii „mám produkt“, který chci nabídnout všem, na filozofii „mám zákazníka“, který má konkrétní potřeby a na které jsem schopný v reálném čase reagovat a zajistit mu skvělý zážitek naplněním jeho očekávání.

Miroslav Šlehofer
Autor článku je CRM Solution Manager ve společnosti Analytics Data Factory. Již více jak 12 let se věnuje maximálnímu využívání dat v oblasti CRM. Načerpal zkušenosti z bankovnictví díky svému působení v týmu CRM a přímého marketingu. Poté pracoval v nadnárodní společnosti v oblasti fraud consultingu, kde byl zodpovědný za rozvoj CRM divize.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.