IT SYSTEMS 10/2023 , CRM systémy

IT hraje klíčovou roli ve zvýšení efektivity obchodníků a zlepšení vztahů se zákazníky

Václav Prak


Potřebují obchodní týmy v roce 2023 IT podporu? Odpověď zní jednoznačně ano. Je ale potřeba vědět, co vaši obchodníci vlastně potřebují – a tím je nejčastěji úspora času a mobilita. IT podpora by se proto měla soustředit na digitalizaci obchodních procesů a zavedení takových nástrojů, které zaměstnancům obchodního oddělení pomůžou získávat zákazníky a pracovat efektivněji.


Technologický vývoj nepřestává polevovat. Jeho tempo udávají stejně tak velké technologické konzultační společnosti, jako startupy, které přicházejí s novými digitálními nástroji na zvyšování produktivity zaměstnanců, vylepšování nabídky produktů a služeb nebo posilování pozitivní zákaznické zkušenosti. A spolu s tím se zvyšuje tlak na digitální transformaci podniků.

Ty však často v digitalizaci postupují pomaleji, než by bylo potřeba. Řada obchodních oddělení stále zapisuje data do excelových tabulek nebo řeší manuálně úkoly, které byl šlo automatizovat a zefektivnit. Které technologie a jakou formu podpory tedy může IT oddělení obchodníkům poskytnout?

Obchodníci bývají časově velmi zaneprázdnění. Vysoká znalost potenciálních zákazníků je sice nutným předpokladem pro jejich úspěšné oslovení a realizaci prodeje, pokud však zástupcům vašeho obchodního oddělení schází čas na to, aby s nimi mohli smysluplně hovořit, může tento potenciál zůstat nenaplněný. Prodejní procesy totiž nezačínají a nekončí u oslovení zákazníka a nabídky produktu či služby. Obchodníci by měli díky IT podpoře získat bezpečné a funkční technické zázemí, jež je připravuje na komunikaci se zákazníky a pomáhá jim řídit vztahy, které se jim podaří navázat.

Tomu lze pomoci implementací správných technologií. Jedním z přetr­vá­va­jí­cích trendů v oblasti prodeje je automatizace. Protože jsou prodejní procesy stále složitější a časově náročnější, týmy obchod­ních oddělení se čím dál více obracejí k automatizačním řešením, která jim pomáhají urychlit pracovní postupy a uvolnit ruce pro strategičtější úkoly. Týká se to například automatizace e-mailových kampaní a péče o potenciální zákazníky i automatizace zadávání dat a reportování prodeje. Cílem je nižší chybovost, vyšší škálovatelnost i více času na budování vztahu se zákazníky a uzavírání obchodů.

Další důležitou oblastí je sběr a analýza dat. Prodejní týmy mají dnes přístup k velkému množství informací. Ty mohou využít k efektivnějšímu zacílení svého úsilí a personalizaci interakcí se zákazníky. Od demografických údajů o zákaznících a jejich nákupní historii až po aktivity na sociálních sítích a chování na internetu lze data využívat k hlubšímu pochopení zákazníků a podle toho přizpůsobit svá sdělení a přístup. Při takovém množství dostupných dat však může být náročné se v nich vyznat. Zde nastupují technologie, jako například různé analytické platformy poháněné umělou inteligencí, které dokážou automaticky zpracovávat velké objemy dat a identifikovat vzory a poznatky, které by pro člověka bylo obtížné nebo nemožné odhalit.

Dále v řadě stojí CRM systémy, tedy software pro řízení vztahů se zákazníky. Dobrý systém CRM pomáhá prodejním týmům spravovat potenciální zákazníky, sledovat jejich interakce s obchodníky a získat 360stupňový přehled o úspěšnosti získávání zákazníků v rámci marketingových strategií. To může být zásadní pro přijímání informovaných rozhodnutí o tom, na co zaměřit prodejní úsilí, které kontakty upřednostnit a jak optimalizovat prodejní proces.

V roce 2023 navíc CRM systémy poskytují také mobilní aplikace, se kterými obchodníci mohou pracovat prakticky z libovolného místa a v reálném čase komunikovat se zákazníky. Právě mobilita CRM řešení je jedním z nejčastěji přehlížených parametrů při výběru firemních informačních systémů. A protože obchodníci pracují z terénu hodně – častokrát je pro ně komplexní informační systém běžící na vlastních serverech a zároveň dostupný pouze z desktopového zařízení absolutně nevyhovující. Přitom řešení může být jednoduché. Strávit den na cestách s obchodníkem je jednak nevšední zážitek, jednak dokonalý recept na pochopení jeho potřeb v terénu.

Vzhledem k rozvoji cloud computingu je dobré věnovat pozornost také cloudovým službám. Cloudové technologie umožňují firmám přístup k datům a aplikacím na dálku, což usnadňuje práci na cestách a spolupráci v různých lokalitách. Cloudové nástroje pro plánování také umožňují manažerům sledovat výsledky v reálném čase (pokud prodejní tým tyto nástroje aktualizuje). Díky tomu mohou manažeři obchodních týmů zajistit, aby každý zaměstnanec pracoval podle svých silných stránek.

A pak je tu bezpečnost a ochrana dat. IT zahrnuje také bezpeč­nost­ní opatření a technologie, které pomáhají chránit citlivé obchod­ní údaje před hrozbami a útoky. Narušení bezpečnosti citlivých infor­ma­cí vašich zákazníků může mít významný dopad na vaši pověst a ovlivnit tržby. Společnost si může budovat dobrou pověst po dlouhá léta a získávat důvěru zákazníků, o kterou však může přijít během několika sekund jediným narušením bezpečnosti zákaznických dat.

Ve výčtu užitečných technologií by jistě šlo pokračovat dále. IT může dále pomoci integrovat různé obchodní systémy a aplikace, což usnadňuje tok dat a informací v organizaci, nebo pomáhat s analýzou výkonnosti a sledováním ukazatelů výkonnosti (KPI). Celkově lze říct, že podpora IT hraje klíčovou roli v moderním obchodním prostředí. A to jak pro zvýšení efektivity, tak pro zlepšení vztahů se zákazníky a konkurenceschopnost firmy.

Václav Prak Václav Prak
Autor článku je CMO společnosti Raynet.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.