IT SYSTEMS 3/2025 , CRM systémy , AI a Business Intelligence

Hyper-personalizace: Klíč k vyšší zákaznické spokojenosti a obchodnímu růstu

Jakub Hytka


Hyper-personalizace dnes předsta­vuje jednu z největších příležitostí v oblasti digitální transformace. Přechod od plošných nabídek produktů a služeb pro obecné zákaznické segmenty k poskytování individuálně přizpůsobených služeb v reálném čase může vést až k 60% nárůstu konverzních poměrů a zároveň přinést vyšší efektivitu marketingových kampaní. Investice do pokročilých technologií, jako jsou umělá inteligence (AI), strojové učení (ML) a analýza real-time dat, tak není jen konkurenční výhodou, ale strategickým krokem k udržitelnému růstu.


Základem hyper-personalizace je efektivní práce s velkými objemy dat generovanými uživateli napříč digitálními kanály, které jsou skutečně zásadní. Prostřednictvím webových stránek nebo aplikací dochází často k největší interakci s klienty. Real-time analýza těchto dat umožňuje firmám reagovat okamžitě na aktuální potřeby zákazníků a poskytnout jim kontextově relevantní nabídky. Z technologického hlediska jde především o schopnost nepřetržitě analyzovat a škálovat velké objemy dat. Právě objem dat výrazně roste v důsledku vyššího počtu interakcí, zejména prostřednictvím digitálních kanálů, a dosahuje skutečně skokových hodnot. Systémy jako Kafka (Apache, Confluent) umožňují zpřístupnit v reálném čase obrovské množství eventu pomoci streamingu. Platformy jako SAS ESP a SAS CI 360 poté dokáží zpracovávat miliony datových bodů v reálném čase, což umožňuje okamžitou reakci na zákaznické chování napříč více kanály.

Stavebním kamenem, který umožní skutečnou personalizaci pro konkrétní individuální kontext je využití umělé inteligence (AI) a strojového učení (ML). AI systémy, například platforma SAS Viya, umožňují provádět prediktivní analýzy a vytvářet datové modely, které přesně předpovídají zákaznické potřeby. Bankovní sektor využívá AI k okamžité personalizaci nabídek finančních produktů, což přispívá ke zvýšení konverzních poměrů v prodejních kampaních. Je možné predikovat nejen konkrétní potřebu (sklon k nákupu), ale i preference jednotlivých kanálů a tonality hlasu, sentimentu, ideálního času oslovení, cenovou citlivost nebo fáze nákupního procesu.

Firmy jako Spotify zaznamenaly 30% nárůst ROI díky personalizovaným doporučením, zatímco retailové značky jako Amazon dosáhly 35% růstu prodejů využitím minulých nákupních dat pro relevantní produktové nabídky.V praxi se tedy ukazuje, že personalizované interakce nejen zvyšují prodeje, ale zároveň posilují zákaznickou loajalitu a angažovanost.

Příkladem detailního obchodního využití AI a ML v hyper-personalizaci je dynamické přizpůsobení nabídek hypoték v bankovnictví, kde systémy AI analyzují nejen finanční historii klienta, ale také jeho chování při interakcích s bankou, což umožňuje velmi přesně cílit individuální nabídky v reálném čase. Podobně retailové společnosti využívají generativní AI k automatickému vytváření personalizovaných produktových popisů a vizuálů, což vede ke zvýšení zákaznického zapojení a růstu prodejů.

Technologii ovlivňuje také generativní AI, která umožňuje auto­ma­ti­zo­va­ně vytvářet personalizovaný obsah, který odpovídá individuálním potřebám a preferencím zákazníků v reálném čase. Firmy díky tomu mohou okamžitě reagovat na aktuální chování zákazníků, opti­ma­li­zo­vat zákaznické cesty a efektivněji cílit marketingové kampaně. Gene­ra­tiv­ní AI využívá také firma Spotify, a to pro tvorbu per­so­na­li­zo­va­ných playlistů a cílených reklam, což vede k vyšší uživatelské anga­žo­va­nos­ti. Díky nasazení AI agentů lze lidský dohled minimalizovat na skutečně nezbytnou úroveň. V sektorech, jako je bankovnictví a pojišťovnictví, jsou přesnost a relevance informací klíčové.

Hyper-personalizace tak není technologickou výzvou, ale především příležitostí. Firmy, které dokážou efektivně integrovat AI, real-time datovou analytiku a pokročilou automatizaci do svých systémů, získají významnou konkurenční výhodu – a to nejen v České republice, ale i na mezinárodní úrovni. Pro organizace, které chtějí zůstat relevantní, je implementace hyper-personalizace cestou k dlouhodobému obchodnímu růstu.

Jakub Hytka Jakub Hytka
Autor článku působí na pozici Head of Banking Business Consulting ve společnosti Trask.

 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.