facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2020 , AI a Business Intelligence

Lidé jsou největší překážkou pro zavedení data driven kultury ve firmách

-kpmg-


Chcete se stát opravdu slavným? Aby si vás veřejnost pamatovala jako toho, kdo to s daty úplně pokazil? Data ve firmě neřiďte a nezpracovávejte je. Když už to náhodou děláte, rozhodně jim nevěřte a řiďte se jen intuicí. Předpokládejte, že to úplně stejně vidí i všichni kolegové z firmy. Pokud už data máte a cítíte, že se blíží průšvih, začněte je okázale ignorovat. Ideálně tehdy, pokud to celé vedete. Zní to šíleně? Takto to bohužel v řadě firem i státních institucích stále funguje. Shodli se na tom přednášející letošního online KMPG Data Festivalu 2020, který zorganizovaly xPort Business Accelerator VŠE a expertní platforma Data & Business.


Výše uvedeným návodem, jak se stát opravdu „slavným“, uvedl svoji přednášku vedoucí katedry informačních technologií na VŠE, zakladatel a ředitel odborné platformy Data & Business VŠE a xPORT Business Accelerator Ota Novotný, který říká: „Potenciál dat je obrovský. Bohužel ho ale řada institucí a firem stále okázale ignoruje.“

Tento názor sdílí také David Slánský, řídící partner KPMG, a vysvětluje: „Podle průzkumů KPMG využívá až 59 % všech CEO současnou situaci ke zrychlení digitální transformace změn ve firmě a téměř 77 % v tom hodlá pokračovat i nadále. Ale bez dat a bez analytiky bude digitalizace vždy jen opakováním stávajícího stavu. Nikam vás neposune. Chytrá analytika, stejně jako AI nebo procesní automatizace, patří mezi esenciální technologie nezbytné pro budoucí přežití firem.“

Jen čtvrtina firem (26,8 %) podle Davida Slánského zatím zavedla něco, čemu říkáme datová kultura. Čili se chová k datům tak, aby je dokázala dlouhodobě využívat. „Přes devadesát procent společností si uvědomuje, že v zavedení umělé inteligence jako prostředku pro chytřejší práci s daty jim brání primárně kulturní a lidské důvody. Lidé jsou největší překážkou pro zavedení data driven kultury. Není to o technologii. Ten problém je v nás, v lidech, v našich hlavách, ve způsobu, jakým pracujeme,“ vysvětluje.

Jednou z data driven společností je i ŠKODA AUTO. Jaroslav Rys, IT Business analytik automatizace, popisuje digitální transformaci ve známé automobilce. „Data, která Škodovka spravuje, plynou z nejrůznějších zdrojů. Z účetnictví, zákaznických dat, z poskytování služeb, z dat o produktech, z výrobních strojů, z legislativních zdrojů, od dodavatelů, ze CRM systémů, takto bych mohl vyjmenovávat dlouho. Na množství dat ale nezáleží. Záleží na jejich kvalitě a na způsobu, jakým s daty zacházíme.“

Data driven přístup nastupuje podle Ryse tam, kde už lidský mozek nestačí. „Vyrábíme auta od roku 1905. Co jsme mohli sami jako lidé, jako inženýři, vymyslet, už jsme vymysleli. Pokud se chceme vyvíjet dál, musíme pracovat s daty. U optimalizace procesů se bavíme například o tom, jak urychlit ve výrobě vznik auta v rámci jednotek minut. To přináší obrovskou úsporu.“

Datová analytika, digitální transformace a AI

O tom, že data mohou pomáhat s inteligentní zdravotní péčí, že se dají využít například v cirkulární ekonomice, budování zdravých kanceláří, většina lidí ví. Datovou analytiku s pomocí dronů, robotů, chatbotů a další AI více či méně úspěšně využívají státní instituce, korporace i menší firmy.

O zkušenost s digitální transformací firmy se podělila i Petra Kellerman Slotemaker, vedoucí oddělení Information systems and insights v Nestlé. Popisuje specifické zkušenosti z prostředí rychloobrátkového zboží (FMCG). „Na začátku jsou data, která spojujeme a interpretujeme kolem byznysové otázky. Když jsem do firmy přišla, tyto věci se dělaly jen na základě štosu excelovských dokumentů, kde jsme hledali odpovědi například na to, proč nejsme úspěšní v nějaké konkrétní oblasti. Data se nám podařilo pospojovat a vyšperkovat. Od obecných dashboardů se úplně odkláníme a snažíme se alarmovat jen ty lidi, kteří s tím konkrétně mohou něco dělat,“ říká Petra Kellerman s tím, že Nestlé neustále hledá inovativní projekty, které by uspokojily potřeby zákazníků.

S využitím umělé inteligence a jejím propojením s daty mají zkušenosti také v Komerční bance. Petr Ptáčník, jejich Head of AI a Data Science, k tomu říká: „Abychom mohli nabízet lepší služby pro naše klienty, využíváme algoritmy, které se zakládají na strojovém učení, a stejně tak například ty, které dokáží porozumět mluvenému slovu, přepsat ho do textu a tomu následně porozumět. Na základě toho, že mu porozumí, mohou předat informace rozhodovacímu systému, který v reálném čase vložená data na základě modelů vyhodnotí a například může aktivovat bankovního robota. To není živý člověk, ale virtuálně nakliká do systému to, co by normálně musel udělat člověk. Tím mu usnadní práci,“ vysvětluje. Využití AI se podle Ptáčníka hodilo například při příchodu koronavirové krize, kdy bylo potřeba vyřídit velké množství bankovních úvěrů. „Umělá inteligence totiž může dostat přístup ke všem relevantním datům klientů, neunaví se, její chování je standardizované. Díky novým algoritmům se navíc může neustále zlepšovat. Oproti člověku má tedy velkou výhodu,“ dodává Petr Ptáčník.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.