facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Big Data a Business Intelligence , AI a Business Intelligence , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Pracoviště řízené daty pomáhá zaměstnancům na každém kroku

Zuzana Hrubišková


OracleRozhodování a pracovní procesy založené na datech se pokládají za předpoklad úspěšného podnikání. V blízké budoucnosti již nepůjde o konkurenční výhodu, ale o nutnost; dosažení takového stavu je jedním z klíčových cílů strategických projektů typu digitální transformace. Co bude „řízení daty“ konkrétně znamenat pro fungování jednotlivých oddělení ve firmě?


Obecně nové technologie přinesou přístup k datům odkudkoliv, kdykoliv a nově i mnohem intuitivnějším způsobem – příkladem zde mohou být moderní uživatelská rozhraní, chatboty, hlasové ovládání systémů a podnikové aplikace připomínající jednoduchostí použití spíše sociální sítě. Aplikace umělé inteligence nebo business intelligence se tak stanou přístupné prakticky všem uživatelům v podniku, práce s nimi nebude vyžadovat žádné speciální znalosti či dovednosti. Dojde k další fázi demokratizace technologií a z pohledu zaměstnanců bude náplň jejich práce mnohem příjemnější.

Správa dokumentů a virtuální realita

Hlasem ovládané chatboty se brzy stanou hlavním způsobem pro správu dokumentů. Lidé pomalu přestanou uvažovat o tom, do jakého adresáře mají uložit soubor, kde ho mají najít nebo zda změny provedené v dokumentu nezapomněli před ukončením práce uložit. Digitální asistenti zautomatizují průběh pracovního dne, budou hlídat termíny schůzek a zajišťovat, aby mezi jednotlivými povinnostmi zaměstnance nedocházelo ke kolizím. Dokumenty potřebné během jednotlivých činností budou mít lidé opět k dispozici automaticky.

Ve světě takto na sebe navazujících činností, kde se navíc střídá práce z domova a v terénu, v kanceláři a na poradě, dokážou automatické systémy poskytnout podporu i pro neustálé přeskakování mezi různými činnostmi. Cloud zajistí přístup ke všem potřebným datům z jediného zařízení. Veškeré činnosti budou automaticky zaznamenávány/dokumentovány a samotnou povahu pracovních procesů si člověk bude moci přizpůsobit svým preferencím. Součástí těchto technik bude zjednodušení autorizace, při neustálém přeskakování mezi systémy by bylo krajně nepohodlné neustále zadávat požadovaná hesla. Oprávnění založená na biometrii budou z pohledu zaměstnanců mnohem pohodlnější a často budou fungovat zcela transparentně.

Virtuální realita se stane dostupnou v běžných kancelářských procesech. Různé brýle nebudou využívány pouze pro práci ve skladu, aplikace VR se neuplatní pouze při návrhu strojových systémů, ale i při běžných interakcích. Videokonference se stanou nerozlišitelné od skutečného setkání, rozšíří se technologie hologramů. Virtuální realita nahradí běžné webové rozhraní; tento trend již dnes vidíme třeba u moderně fungujících e-shopů. Úplně se změní podoba školení/vzdělávání, získávání informací a znalostí tímto způsobem bude mnohem názornější a jednodušší než při použití prostého hlasu a textu.

Moderní pracoviště významně ovlivní také další nástup nositelné elektroniky. Ta bude fungovat i jako senzory sbírající data, která automaticky dokážou zasílat do cloudu a uložit v takové podobě („otagovaná“), aby byla automaticky přístupná dalším aplikacím.

Efektivní využití lidských schopností

Tématu využití nových technologií na moderních pracovištích a v oblasti personalistiky (HR) se nedávno věnovala studie Data Driven Workplace společnosti Oracle. Zaměstnanci budou mít individuální složky podrobně popisující jejich znalosti, zkušenosti i talenty; vytváření těchto dat i jejich další využití bude automatizováno. Díky tomu bude pro lidi mnohem jednodušší se přesouvat mezi jednotlivými úkoly a odděleními; člověk přijatý na jednu práci se bude moci mnohem snadno dostat na pozici, která mu bude více vyhovovat, náplň práce se stane mnohem flexibilnější. Zaměstnanci automaticky získají informace o možnostech dalšího kariérního posunu v rámci firmy, který by jim mohl vyhovovat více. V takto fungujících firmách budou lidé méně frustrovaní a sníží se fluktuace zaměstnanců „navenek“. Ve fázi náboru uchazečů získají specialisté v oddělení lidských zdrojů podklady pro rozhodnutí, jaké pozice mají inzerovat jakým způsobem (na jakém portálu apod.). Vyhodnocení neverbálních signálů uchazečů, např. gest, tónu hlasu a výrazů obličeje, již nebude provádět pouze člověk na základě svých subjektivních pocitů, ale k dispozici bude i analýza těchto faktorů pomocí specializovaného softwaru.

Steve Earl, ředitel produktového marketingu ve společnosti Oracle, zase podrobně analyzuje, co znamená „řízení daty“ pro prodej, marketing a vytváření zákaznické zkušenosti. Právě zde hraje obrovskou roli zpracování různorodých dat pomocí tzv. extrémní analytiky. Výsledkem pak je zákaznická zkušenost na jedné straně konzistentní, současně šitá maximálně na míru různým zákazníkům. Big data a analytika se v odděleních prodeje a marketingu samozřejmě masivně nasazují již dnes, často ovšem bez využití jejich plného potenciálu. Problémem je především nedostatečná integrace dat pocházejících z různých zařízení Internetu věcí, respektive jednotlivých komunikačních kanálů, na nichž probíhá kontakt se zákazníky. V některých případech se používá jako základ analytického systému řešení, které bylo navrženo ještě před érou velkých dat a nyní je problém s jeho škálováním.

V souvislosti s robotizací, automatizací a nástupem umělé inteligence se často diskutuje o tom, jaké pracovní pozice budou technologiemi nahrazeny. Samotné „řízení daty“ potřebu jednotlivých pozic nijak neeliminuje, ale prakticky veškerou práci dokáže současně zefektivnit a pro člověka zpříjemnit. Na lidech bude ovšem záviset, jak inteligentně dokážou tyto technologie využívat, spolehnout se na jejich silné stránky a dále dokázat maximálně využívat těch svých.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.