IT SYSTEMS 6/2018 , AI a Business Intelligence

Klíčem k digitální transformaci jsou nástroje pro lepší analýzy a zvýšení produktivity

David Zeman


InforPrůzkum analytické společnosti IDC na téma digitální transformace vytvořený na zakázku firmy Infor oslovil více než 1 000 společností po celém světě. Pojďme se podívat na to, jaké motivace, bariéry a nástroje respondenti nejčastěji zmiňovali a jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými regiony.


Motivace

Dle očekávání je celkovým hlavním motivačním faktorem digitální transformace zlepšení produktivity, nicméně možná trochu překvapivé bude, že zrovna u diskrétních výrobců je až druhou hlavní motivací, za obchodním úspěchem. Výrobci z oblasti procesní výroby zase nejčastěji zmiňovali konkurenční tlaky ze strany podniků, které mají v digitalizaci až několikaletý náskok. Zajímavostí je celkové třetí místo zlepšení v oblasti zabezpečení dat, a to i v odvětví diskrétní výroby a distribuce (viz obr. 1).

Obr. 1: Motivační faktory digitální transformace
Obr. 1: Motivační faktory digitální transformace

Pokud se podíváme na jednotlivé regiony, zvýšení produktivity je jasnou motivací na americkém kontinentu, následují zlepšení datové bezpečnosti a schopnost flexibilně „digitalizovat“ své produkty a služby. Evropské podniky se kromě vyšší produktivity dívají na digitální transformaci jako na nástroj dosažení obchodního úspěchu a jako na nástroj k přilákání či udržení zkušených pracovníků, což zjevně souvisí s aktuálním nedostatkem pracovníků v Evropě. Respondenti z Asie/Pacifiku nejčastěji citovali obchodní úspěch vyšší produktivitu, avšak na rozdíl od ostatních regionů se mezi tři hlavní faktory kvalifikovaly požadavky zákazníků a spotřebitelů na kvalitnější, levnější a inovativnější produkty. Zajímavostí je, že se tento faktor u amerických a evropských firem umístil jako jeden z nejméně důležitých.

Nástroje a překážky

Aby se podniky transformovaly na digitální společnosti, musejí nejdříve modernizovat své technologie a plány rozvoje své architektury, rozšířit možnosti využití IT, a nakonec vytvořit ucelený digitální ekosystém. Pro podporu tohoto úsilí podniky využívají celou řadu metrik a IT nástrojů. Z odpovědí respondentů průzkumu lze interpretovat, že nejčastěji se spoléhají na kvalitnější analytické nástroje, nástroje pro zlepšení pracovní produktivity a rozhodovacích procesů, digitální technologie umožňující těsnější kontakt se zákazníky, nástroje pro řízení dodavatelského řetězce, a systémy pro lepší řízení výkonnosti napříč odvětvími a regiony (viz obr. 2). Všechny tyto body zmiňovalo přes 40 % dotázaných, z méně zmiňovaných bodů je poměrně překvapivý nižší důraz na digitální tržiště typu e-commerce.

Obr. 2: Hlavní indikátory využívané k měření úspěchu digitální transformace
Obr. 2: Hlavní indikátory využívané k měření úspěchu digitální transformace

Digitální transformace se dotýká samotných základů, na kterých jsou společnosti postaveny, a proto při svém zavádění musí logicky čelit řadě překážek. K těm hlavním se řadí existující business model, firemní kultura, organizační struktura, lidé a znalosti. Zde nalezneme z pohledu jednotlivých odvětví velké rozdíly. Tak zatímco v rámci celkového průzkumu jsou lidé ve firmě vnímáni jako významná překážka digitální transformace, v diskrétní výrobě nepředstavují žádný problém – zde jsou hlavními bariérami existující business model, organizační struktura a znalosti. V odvětví procesní výroby jsou to business model, firemní kultura a lidé.

Nejdříve zjistit, kde jsme

Průzkum společnosti IDC ukázal, že pokud podniky chtějí interní bariéry překonat, musejí si vytvořit úspěšnou strategii digitální transformace a zároveň operativně optimalizovat každodenní podnikové procesy. A k tomu potřebují nejen dodavatele IT technologií, ale také dodavatele služeb se zkušenostmi s budováním digitálního ekosystému. Nejdříve ze všeho ovšem musejí zjistit, v jaké fázi digitální transformace se vlastně nacházejí – viz obr. 3.

Obr. 3: Stav digitalizace v organizacích
Obr. 3: Stav digitalizace v organizacích
David Zeman
Autor článku je Channel Manager společnosti Infor Česká republika
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI už není jen trend, ale potvrzuje svou reálnou sílu v byznysu

Generativní umělá inteligence už není jen experimentem technologických nadšenců, ale stává se významnou součástí fungování firem a organizací. Často se prezentuje marketingovým pozlátkem, ale pokud má fungovat ve složitém světě organizací, nestačí jen začít. Důležité je vybudovat celé zázemí, které jí dá reálnou hodnotu. To je hlavní poselství 22. ročníku technologické konference SOFTECON 2025, kterou pořádala společnost SOFTEC. Akce se zúčastnilo přes 300 odborníků z bank, pojišťoven, telekomunikací i veřejného sektoru.