- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 10/2025 , AI a Business Intelligence , E-commerce B2B/B2C
Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce
redakce
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.

Z průzkumů vyplývá, že stále více zákazníků používá generativní AI k rešerši produktů, hledání slev nebo sestavování nákupních seznamů. Podle analýzy
Adobe vzrostl v červenci 2025 počet návštěv e-shopů pocházejících přímo z generativní AI meziročně o více než 4 700 %. „Tento trend ukazuje, že lidé začínají měnit své chování a místo ručního procházení stránek preferují rychlé a personalizované odpovědi od inteligentních systémů,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz. Pro některé firmy to může být výzva. „Firmy, které vydělávají na srovnávání služeb a produktů, se musí připravit, jejich business model se bude muset od kořene změnit,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz.
Adobe vzrostl v červenci 2025 počet návštěv e-shopů pocházejících přímo z generativní AI meziročně o více než 4 700 %. „Tento trend ukazuje, že lidé začínají měnit své chování a místo ručního procházení stránek preferují rychlé a personalizované odpovědi od inteligentních systémů,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz. Pro některé firmy to může být výzva. „Firmy, které vydělávají na srovnávání služeb a produktů, se musí připravit, jejich business model se bude muset od kořene změnit,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz.AI agenti jako osobní nákupčí
AI agenti, automatizované systémy, které jednají na základě požadavků uživatele, mohou již brzy reálně převzít roli, kterou nyní má uživatel. Zadávat, prohledávat, vybírat, srovnávat. Uživatel pak již nebude muset hledat mezi e-shopy pomocí samostatného vyhledávače; místo toho řekne agentovi „chci silný notebook do 20 000 Kč, dobrou značku, s dodáním do Ostravy“ a agent nabídne možnosti ze všech dostupných zdrojů a doporučí nejvýhodnější.
Dnes ještě uživatel přijde do svého oblíbeného vyhledávače, zadá klíčová slova, dostane odkazy a vybírá, do kterého e-shopu vstoupí. AI mění tento model – agenti mohou dopředu porovnat ceny, dostupnost, recenze, dopravu, vrácení zboží, a nabídnout přímo výsledky bez nutnosti manuálního
procházení e-shopů.
procházení e-shopů.„Tento posun od vyhledávání na internetu a manuálního procházení webů k inteligentním agentům může být v globálním měřítku již na dosah. AI už dnes zvládá vyhodnocovat nabídky v reálném čase, srovnávat ceny i zohlednit uživatelovy preference. Z uživatele se tak stává spíše zadavatel požadavku než aktivní vyhledávač,“ říká Adam Rožánek z Trenýrkárna.cz.
Personalizace na míru každému
Jedním z největších přínosů umělé inteligence pro nakupování je schopnost nabídnout naprosto individuální zážitek. „Zatímco dnes se personalizace často omezuje na doporučení podobných produktů podle historie prohlížení, do budoucna může jít o dynamické přizpůsobení celého e-shopu konkrétnímu uživateli. Nabídky, bannery i ceny se budou měnit podle preferencí, loajality nebo platební historie zákazníka. Internet se tak pro každého stane unikátním prostředím, kde neuvidí to samé, co ostatní, ale svůj osobní obchod. A tato doba nemusí být až tak vzdálená,“ říká Kamil Brabec ze společnosti Vuch.
Virtuální zkoušení a inspirace
AI a rozšířená realita zároveň umožní to, co se zatím prosazovalo v e-commerce jen pomalu. Vyzkoušet si produkty, aniž by je měl člověk fyzicky u sebe. Oblečení, nábytek či doplňky bude možné „nasadit“ na svou podobu nebo promítnout přímo do obýváku. Uživatel tak uvidí, jak mu sedí šaty nebo jestli se nový gauč hodí k barvě stěn. To sníží nejistotu při nákupu a může výrazně zmenšit množství vráceného zboží, což je pro e-shopy jedna z největších finančních zátěží.
Růst vlivu AI na celý internet
Proměna se ale netýká jen samotného nákupního procesu. „Umělá inteligence postupně mění i samotný internet. Místo klasického vyhledávání a klikání na odkazy budou lidé častěji zadávat komplexní požadavky agentům, kteří jim rovnou přinesou hotový výsledek. To znamená, že weby a značky už nebudou soupeřit jen o pozici ve výsledcích vyhledávání, ale hlavně o to, aby se jejich data dostala do výstupů AI agentů,“ uzavírá Adam Rožánek z Trenýrkárna.cz.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
IT Systems podporuje
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 |

















