IT SYSTEMS 5/2023 , AI a Business Intelligence

Většina IT manažerů vidí v generativní AI velký potenciál, ale současně i technické a etické problémy



Z nového průzkumu společnosti Salesforce vyplývá, že více než polovina vedoucích pracovníků v oblasti IT buď experimentuje s generativní umělou inteligencí, nebo už ji aktivně využívá v praxi. Téměř všichni ale současně přiznávají, že musí přijmout opatření, aby svou firmu vybavili pro její úspěšné a zodpovědné využívání.


Nový průzkum společnosti Salesforce, který proběhl mezi více než 500 vedoucími pracovníky v oblasti IT odhalil, že většina (67 %) považuje generativní AI za prioritu pro svůj podnik v příštích 18 měsících, přičemž třetina (33 %) ji označila za prioritu úplně nejvyšší. Navzdory zájmu má však většina IT pracovníků technické a etické problémy, které mohou ovlivnit využívání technologie v nadcházejícím roce.

Získaná data zdůrazňují silný potenciál generativní AI. Ukazují, jak budou muset vedoucí pracovníci nastavit technickou infrastrukturu, datovou strategii, bezpečnostní a etické směrnice a dovednosti zaměstnanců, které jsou nezbytné pro využití obrovské příležitosti, jež se otevírá.

Nadpoloviční většina vedoucích pracovníků v oblasti IT (57 %) se domnívá, že generativní AI zcela mění pravidla hry. Věří totiž, že tato technologie má potenciál nejen lépe sloužit zákazníkům, ale také využívat získaná data a fungovat efektivněji. Tento pohled se odráží i mezi skeptiky, kdy 80 % z těch, kteří tvrdí, že je tato technologie „přehnaně propagovaná“, souhlasí s tím, že jim generativní AI pomůže.

Etické a provozní obavy vyvolávají skepsi

Třiatřicet procent dotázaných se domnívá, že generativní umělá in­te­li­gen­ce je „přehnaně propagována“, a obává se, že tato techno­lo­gie přináší potenciální bezpečnostní rizika (79 %) a zkreslení (73 %).

Obavy se netýkají jen jich. Většina z 515 dotázaných vedoucích pracovníků v oblasti IT je zároveň skeptická ohledně etických důsledků generativní umělé inteligence. Téměř šest z deseti (59 %) se dokonce domnívá, že výstupy generativní AI jsou nepřesné, a téměř dvě třetiny (63 %) souhlasí s tím, že ve výstupech generativní AI existuje zaujatost (např. dezinformace a nenávistné projevy). Kromě toho 71 % respondentů souhlasí s tím, že generativní AI by zvýšila jejich uhlíkovou stopu, a to v důsledku zvýšené spotřeby energie v IT.

Bezpečnostní rizika, integrace a oddělená data jsou hlavními překážkami implementace

Z průzkumu také vychází, že podniky zatím nejsou zcela připraveny na úspěšnou implementaci: 65 % vedoucích pracovníků v současné době nedokáže zdůvodnit implementaci generativní AI ve své firmě. Dotazovaní také uvádějí hlavní překážky úspěšného využití generativní AI v jejich organizaci, kdy mezi hlavní řadí zejména bezpečnostní překážky.

Kvůli tomu se téměř všichni respondenti (99 %) také domnívají, že jejich podnik musí prvotně přijmout opatření, která mu umožní úspěšně využívat tuto technologii později.

Spolupráce může řešit technické a etické problémy

Základem používání AI musí být i etika. Ale navzdory tomu, že se objevují etické a bezpečnostní obavy, vedoucí pracovníci si zatím nejsou jistí, jak etiku uvést do praxe – přibližně třetina (30 %) podniků se totiž domnívá, že k úspěšnému zavedení generativní AI v rámci svého podniku musí nejprve existovat směrnice pro etické používání.

Je proto na podnicích, aby spolupracovaly a sdílely své znalosti a generativní AI se tak mohla stát realitou v celém podniku. Vedoucí pracovníci považují vzájemnou spolupráci za klíčový nástroj, který zajistí funkčnost a etické využívání technologie.

  • 81 % se domnívá, že generativní AI by měla kombinovat veřejné a soukromé zdroje dat
  • 82 % se domnívá, že by podniky měly spolupracovat na zlepšení funkčnosti technologie generativní AI
  • Více než 8 z 10 (83 %) si myslí, že podniky musí spolupracovat, aby zajistily etické využívání generativní AI.

„Generativní AI představuje zásadní změnu ve způsobu, jakým budou organizace napříč odvětvími analyzovat data, automatizovat procesy a umožňovat profesionálům v oblasti prodeje, služeb, marketingu a obchodu rozvíjet vztahy se zákazníky – přináší to sebou ale i nová rizika a výzvy,“ dodala k výsledkům průzkumu Clara Shih ze společnosti Salesforce.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.