Aktuality -> IT společnost - 20. 1. 2021 - Zdeněk Gric

Výsledky soutěže IT-Slot odkryly mezery českých žáků v logickém myšlení

11. ročník vědomostní soutěže IT-SLOT mezi českými žáky 8. a 9. tříd základních škol potvrdil sílící trend. Současní teenageři nemají problémy s informatikou, ale pokulhávají ve schopnosti logicky myslet, až příliš si zvykli spoléhat na moderní technologie a aplikace. V covidové době a s distanční výukou se pomyslné nůžky rozevírají stále víc.



Název soutěže IT-SLOT poukazuje na Systém Logických Otázek, které se v testu dotýkají dvou oblastí – informačních technologií, tedy internetu, hardwaru, softwaru, operačních systémů, komunikace prostřednictvím ICT a programování, ve druhé části pak žáci řeší příklady z matematiky a logiky. „Výsledky obou částí jsou každým rokem nepoměrné – zatímco otázky z informačních technologií zvládá většina soutěžících s přehledem, když dojde na matematické úlohy, které vyžadují logické myšlení a vlastní úsudek, pohoří. V letošním ročníku je tato propast ještě hlubší. Můžeme to jistě přičíst dlouhotrvající distanční výuce, ve které je učení více pasivní, chybí přímý kontakt s pedagogy, často i zpětná vazba a jakékoli hodnocení. Bohužel je stále patrnější, že měsíce strávené mimo školy budou této generaci dětí citelně chybět, jak ve znalostech, tak v celkovém přístupu ke vzdělávání,“ poukázal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT), která soutěž IT-SLOT založila a pořádá.

Deset předchozích ročníků soutěže bylo dvoukolových, letos museli organizátoři od prezenčního finále v budově SSŠVT na Proseku upustit. Vědomostní klání mezi registrovanými 2959 žáky z 85 škol napříč celou Českou republikou proběhlo pomocí on-line testu ve dnech 14. až 19. ledna. Namísto školních IT učeben jej soutěžící vyplňovali doma, buď ve svém volnu, nebo v rámci on-line vyučování. „Naší snahou je díky soutěži prohloubit zájem žáků o studium ICT a zároveň formovat jejich logické myšlení. Žáci zjistili, že ne na všechny otázky lze na internetu nalézt odpověď, a museli zapojit vlastní rozum. Každý takový trénink mozku je v dnešní době, kdy na vše používáme aplikace, cennou zkušeností,“ míní ředitel SSŠVT, která v roce 1994 stála u zrodu oboru ICT v Česku.

Absolutním vítězem specifického 11. ročníku soutěže se stal žák ze Základní školy Uherský Ostroh ve Zlínském kraji. Pořadí nejlepších 50 řešitelů a jejich škol je vyvěšeno na webu soutěže. „Velmi pozitivně vnímáme fakt, že se v první desítce umístilo rovnoměrně pět děvčat a pět chlapců, ti totiž v minulých ročnících soutěže na předních příčkách obvykle převažovali. Soutěžily školy z 12 krajů, nejpočetnější skupiny zástupců měly Praha a Ústecký kraj,“ poukázal Martin Vodička. V porovnání škol, které do soutěže vyslaly minimálně 10 řešitelů, získali nejvyšší průměrný počet bodů žáci ze Základní školy Nový Bor v okrese Česká Lípa, druhou pozici obsadila ZŠ Dukelská Strakonice a na bronzovou příčku dosáhl tým žáků z MŠ a ZŠ Červený vrch v Praze.


 
  

- PR -

AI s úsudkem

Nová generace umělé inteligence nejen pro finanční svět


Představte si umělou inteligenci, která nejen přesně předpovídá, ale zároveň rozumí tomu, nakolik si svou predikcí může být jistá. Právě tato schopnost odlišuje bayesovskou AI od běžných algoritmů, které často fungují jako sebevědomé „černé skříňky“ bez hlubšího kontextu. Bayesovská AI napodobuje lidský úsudek – průběžně se učí z nových dat, přizpůsobuje své závěry, reflektuje změny prostředí a chápe hranice vlastních znalostí. V oblastech, kde je práce s nejistotou zásadní, představuje tato schopnost výraznou konkurenční výhodu.

  

- PR -

Doba si žádá víc než jen efektivitu, žádá předvídavost

Přelom starého a nového roku je obdobím, kdy se v IT Systems ještě více zahledíme do budoucnosti a ve spolupráci s předními experty na podnikové IT mapujeme aktuální trendy a předpokládaný vývoj v dalších letech. Proto je významnou součástí aktuálního vydání příloha Trendy ICT. Články zaměřené na očekávaný vývoj v roce 2026 ovšem najdete napříč celým vydáním.