facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Komunikace a sítě - 30. 5. 2017

Výpadek systému se může British Airways hodně prodražit

British AirwaysAerolinky British Airways se o víkendu potýkaly s komplikacemi, které byly způsobeny výpadkem počítačového systému. Podle posledních informací byl kolaps počítačové sítě způsoben problémy s napájením. Jestli se příčina výpadku potvrdí, měl by letecký dopravce podle cestujícím vyplatit plošné kompenzace. Výpadek systému totiž není mimořádná okolnost, při níž se kompenzace nevyplácí.



Leteckou společnost British Airways o víkendu postihl výpadek počítačové sítě, který způsobil zrušení a zpoždění množství letů téměř na celém světě. S největšími komplikacemi se potýkala londýnská letiště Heathrow a Gatwick, výpadek však zasáhl i Prahu. Podle posledních informací kolaps systému nebyl způsoben kybernetickým útokem, ale jeho příčinou měl být problém s napájením a energetickým zdrojem. V případě, že se uvedený důvod problémů počítačové sítě potvrdí, měli by mít poškození cestující nárok na finanční odškodnění, které stanovuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004. Kompenzace dle nařízení se týká všech cestujících, jejichž let byl zpožděn o více než 3 hodiny, zrušen nebo přesměrován, popřípadě, pokud jim byl odepřen nástup na palubu letadla. „Své povinnosti vyplatit cestujícím stanovené odškodnění se letecké společnosti mohou zříct pouze v případě tzv. mimořádných okolností, kterým ani při nejlepší vůli nemohly zabránit. Typicky se jedná o stávku letištního personálu, politické nepokoje či špatné počasí,“ vysvětluje právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.

„Výpadek interního počítačového systému konkrétní aerolinky by však do mimořádných okolností spadat neměl a cestující by měli žádat paušálně stanovenou kompenzaci, která se pohybuje od 250 do 600 EUR v závislosti na letové vzdálenosti,“ uvádí právník. Cestující by tedy měli mít nárok nejen na vrácení peněz za letenku, pokud byl jejich let zrušen, nebo občerstvení a zajištění noclehu, pokud došlo k delšímu zpoždění, ale i na odškodnění 250 až 600 €.

„Ze zkušeností víme, že mnoho dopravců jako příčinu zpoždění či zrušení letu uvádí mimořádnou okolnost. Často se však jedná pouze o výmluvu, aby nemuseli hradit odškodnění. Cestující by si proto měli vždy ověřit, proč ke komplikaci došlo a zda se skutečně o mimořádnou okolnost jedná,“ uzavírá Oto Strmiska, ředitel společnosti Vaše nároky.cz.
 


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.