facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT společnost - 16. 12. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Vodafone vydraží v charitativní aukci první SMS světa v podobě NFT tokenu

První SMS na světě, která přála veselé Vánoce, byla přenesena prostřednictvím sítě Vodafone v roce 1992. Zprávu nyní může získat vítěz ve výjimečné aukci pořádané síní Aguttes ve Francii. Kupující takzvaného NFT tokenu dostane unikátní repliku původního komunikačního protokolu. Online aukce se uskuteční 21. prosince. Vodafone věnuje výtěžek na pomoc uprchlíkům. Aukční síň zatím odhaduje u dražby výsledek na 100 až 200 tisíc eur.



Šlo o 15 znaků, které změnily svět: „Merry Christmas“. První SMS na světě, která přála veselé Vánoce, byla přenesena prostřednictvím sítě Vodafone 3. prosince 1992. Na vánočním večírku zprávu dostal zaměstnanec Vodafonu Richard Jarvis, poslal mu ji Neil Papworth z počítače. Právě tuto SMS nyní může získat vítěz v unikátní aukci pořádané aukční síní Aguttes ve Francii.

Kupující, který bude moci platit kryptoměnou ether, tedy oběživem na technologické platformě Ethereum, si koupí takzvaný NFT token (non-fungible token). Tím získá do svého exkluzivního vlastnictví detailní a unikátní repliku původního komunikačního protokolu, který přenesl první SMS na světě.

„Aukcí spojujeme průkopnického ducha dvou století. Zvěčňujeme první SMS na světě v blockchainu a dražíme NFT pro dobrou věc. Věříme, že technologie mohou změnit svět, když slouží lidem a spojují je,“ říká Petr Dvořák, generální ředitel společnosti Vodafone Czech Republic.

Přenos krátké textové zprávy před téměř třemi desetiletími byl rozhodujícím okamžikem v historii mobilních komunikačních technologií. V roce 1999, sedm let po odeslání první SMS prostřednictvím Vodafonu, bylo ve světě konečně možné posílat textové zprávy prostřednictvím i konkurenčních sítí, což urychlilo jejich používání a popularitu. Dnes si pozdravy k Vánocům a mnoha dalším svátkům posílají miliardy lidí na celém světě už nejen ve formě textových zpráv, ale videí, zvukových zpráv nebo emotikonů.

Od minulosti SMS k budoucnosti NFT

Podobně jako SMS na přelomu tisíciletí se nyní stále více ve světě prosazuje technologie blockchain, na které funguje i nejznámější kryptoměna bitcoin. A právě blockchainu využívají i zmíněné NFT neboli non-fungible tokeny, což znamená „nezaměnitelný“. NFT lze použít k prokázání vlastnictví určité věci, ale i souvisejících práv například pro hlasování, a to nezměnitelným a jednoznačným způsobem. Vlastník NFT jej drží ve své vlastní blockchainové peněžence, což je obdoba digitální peněženky.

NFT tokeny tak slouží jako jedinečné a proti padělání odolné certifikáty vlastnictví, které digitálně prokazují vlastnictví konkrétního aktiva. Příklady použití sahají od vlastnictví digitálních uměleckých děl a sběratelských předmětů až po virtuální předměty pro online hry, webové domény a další.

Vzestup technologie blockchain a NFT je podobný tomu, čeho dosáhl Vodafone přenosem první textové zprávy. Vodafone nyní zvěční svůj vlastní historický okamžik na blockchainu tím, že jej 21. prosince 2021 vydraží jako NFT a věnuje veškerý výtěžek z aukce Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky na podporu lidí, kteří byli nuceni kvůli válečným konfliktům opustit své domovy nebo čelí pronásledování.


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.