facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Business - 29. 4. 2025 - redakce

Větší využití AI ve firmách brzdí datový nepořádek, nejasná regulace i podcenění lidí

DT_Summit_2025___web.jpgPřestože se firmy v Česku v digitalizaci, automatizaci i celkově ve využívání nových technologií v posledních letech výrazně posunuly, masivnějšímu rozšiřování brání především podceňování přípravy. Firmy narážejí jak na problémy s kvalitou dat a nejasnými pravidly, tak i na nereálná očekávání zákazníků či nízkou ochotu zaměstnanců učit se s AI pracovat. Zdolávání překážek digitálního rozvoje firem bylo klíčovým tématem letošního Digital Transformation Summitu.



„6. ročník Digital Transformation Summit ale zdaleka nebyl jen o překážkách a jejich zdolávání. Jsem rád, že rok od roku vidíme víc a víc konkrétních dokončených a úspěšných projektů, které fungují a pomáhají. To je velká inspirace pro všechny, kdo se digitalizací, automatizací nebo AI zabývají, a zároveň motivací pro celý trh posouvat hranice zase o kus dál,“ říká Jiří Mach, zakladatel společnosti Enehano, která je hlavním pořadatelem Digital Transformation Summitu.

Letošní ročník zahájil Piotr Lobaczewski, Salesforce Regional Sales Director pro Digital Solutions, který se zaměřil na praktické využití AI agentů na platformě Salesforce, a to například v procesu online nakupování. Návštěvníkům pražského O2 universa ukázal také způsoby vylepšování agentů pomocí umělé inteligence a hovořil o častých úskalích úspěšné implementace AI do firemních procesů.

Právě reálné zkušenosti, se kterými se firmy setkávají při digitalizaci, automatizaci i zavádění AI do svých procesů, se prolínaly i následujícími přednáškami. Na dvou pódiích se postupně vystřídali spíkři z České spořitelny, DPD, U. S. Steel, Addvery, Edwards Lifesciences, ČSOB Pojišťovny a Imper CZ.

Inspirace z různých odvětví

Z konkrétních přednášek patřil k nejzajímavějším popis největšího bankovního transformačního projektu v regionu střední a východní Evropy, který má na svědomí Česká spořitelna. Ta nedávno úspěšně přesunula 4 000 bankéřů po celém Česku na nový CRM systém, který jejím zaměstnancům výrazně usnadňuje a zrychluje přípravu na schůzky s retailovými i korporátními klienty i celý průběh osobního a telefonického jednání.

Jiný úhel pohledu přinesla společnost U. S. Steel z Košic, která nasdílela, co digitalizace znamená pro výrobní sektor a jak je v současnosti pro firmu tohoto typu důležité moderní CRM řešení, které v řadě podobných firem u nás ani na Slovensku dosud prakticky neexistuje.

Specifické využití digitalizace představila na summitu společnost Edwards Lifesciences, která je globálním lídrem v oblasti biomedicínských inovací. Ta ukázala například moderní možnosti správy a sledování inventáře v nemocnicích nebo kompletní podporu při srdečních implantacích, kterou jí využití nových technologií dovoluje zajišťovat.

Na důležitost kvalitních dat se zaměřili i společnosti DPD a BeHive Data, a to v prostředí logistiky, která s přesnými daty stojí i padá. Proto se DPD v posledním roce začalo věnovat oblasti data governance a nasdílelo svůj přístup, motivaci i hlavní přínosy nejen datové kvality, ale například i bezpečnosti dat.

Ve využívání AI mají tuzemské firmy co dohánět

Potřeba kvalitních dat pro efektivní využívání AI byla tématem i závěrečné panelové diskuze. Za další výzvy, kterým firmy ve snaze o větší zapojení AI do svých procesů a služeb čelí, označili experti také nejasnou regulaci a pravidla využívání AI například v bankovnictví.

Odborníci se také shodli, že pro úspěch AI je a bude paradoxně důležitá práce s lidmi. Ať už kvůli neúměrně vysokým očekáváním zákazníků na firemní AI řešení, ale také z důvodu nutné změny myšlení, kterou bude nutné provést u zaměstnanců, aby chtěli pracovat s novými technologiemi a dokázali maximálně těžit jejich potenciál.

Jiri-Mach-Enehano.jpg„Celoevropská data bohužel ukazují, že ve využívání AI mají tuzemské firmy co dohánět. Možnosti nových technologií a umělé inteligence jdou navíc dopředu tak rychle, že na odstranění nebo minimalizaci zmíněných bariér musí firmy nyní intenzivně pracovat. Jen tak budou moci zůstat konkurenceschopné i v příštích letech, kdy význam využívání AI v byznysu výrazně poroste,“ dodává Mach.


 
  

- PR -

Nový standard v kybernetické bezpečnosti

Antesto představuje službu CyberControl


Společnost Antesto, renomovaný poskytovatel služeb v oblasti kybernetické bezpečnosti, uvádí na trh svou nejnovější službu – CyberControl. Tato inovativní platforma nabízí firmám komplexní a dostupné řešení pro ochranu jejich digitálních aktiv.

  

- PR -

Firma fortell, která má zručnost a dovednost nejen v názvu, spoléhá na IS KARAT

Myšlenka na nutnost výběru nového informačního systému se ve společnosti fortell objevila už v roce 2018. Hlavním důvodem byla skutečnost, že společnost původně využívala účetní systém od lokálního dodavatele, který již nebyl schopen svou funkčností ani poskytovanými službami podporovat rozvoj společnosti. K rozhodnutí o výběru ale nakonec došlo až v roce 2020, kdy se ve společnosti fortell rozhodli poněkud netradičně využít nastalé období pandemie Covid-19 k výběru nového ERP řešení.