- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Tablety místo učebnic? Chybí základní vybavení, tablety ho nenahradí
V Česku přibývají školy, v nichž se běžně používají tablety ve výuce. Zatímco někteří vyzdvihují jejich pozitiva, jiní jsou k dotykovým zařízením spíše skeptičtí. Podle odborníků ze Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze je nutné, aby student informace nalezené na internetu nejen uměl zpracovat, ale i uchovat v paměti. Navíc řadě škol chybí základní počítačové vybavení, tablety jsou proto vymoženost.


Jednou z možností, jak dostat peníze do škol, jsou projekty zaměřené na informační technologie. Mnoho základních a středních škol využilo dotační programy Evropské unie a nakoupilo žákům i učitelům notebooky a tablety jako seriózní pomůcky. Školy zapojené do projektů získají peníze na pořízení tabletů, programové vybavení i školení učitelů i ředitelů. Možnost využívat nejmodernější informační technologie vidí příznivci jako pozitivum pro zvýšení efektivity a atraktivity výuky. Zjednodušeně řečeno: už by to neměla být nuda. Podle ředitele Soukromé školy výpočetní techniky na pražském Proseku Martina Vodičky je potíž ještě někde jinde. „Celé řadě základních škol chybí vybavení v oblasti informačních technologií. Tím myslím dostatečné množství počítačů, které jsou schopné vyhovět požadavkům nejnovějšího softwaru, servery a kvalitní infrastruktura. Toto by mělo být prioritou projektů zaměřených na informační technologie,“ míní Vodička. Tablety jsou samozřejmě přínosem a považuje je za vhodný doplněk interaktivní výuky.
Tablety tužku a papír nenahradí
Ozývají se názory, že většinu aktivit lze namísto na drahých tabletech stejně tak dělat obyčejnou tužkou a papírem nebo na školní tabuli. Podle některých psychologů dokonce digitalizace světa téměř škodí lidskému mozku, protože jsme některé činnosti nechali přístrojům. Tím pádem se mozek zjednodušuje a my hloupneme. Co však nejde zastavit, je fakt, že si tablety už dávno našly místo v dětských pokojíčcích a nyní putují do školních tříd. Otázkou je způsob použití nebo obávané nadužití. Kolik hodin denně na nich vůbec trávit? Školy by si tak měly společně s pořizováním tabletů jasně určit plán jejich využívání. Zamyslet se s pomocí odborníků nad tím, jak omezit, aby děti na tabletech nehrály jen hry či nebrouzdaly po internetu. „Pokud vyučující potřebuje při výuce využít tablet, tak to s ohledem na naši specializaci a množství počítačů není problémem. Nicméně i s těmito prostředky je nutné nakládat opatrně. Je potřeba, aby informace, které žák nalezne na internetu, uměl zpracovávat a do jisté míry i uchovávat. Pokud tomu tak není, tak je to obrovská chyba. Ta se nám může v budoucnu vymstít,“ říká Vodička.
V čem jsou přínosy
Aby to nebylo jen o negativech, pokud se zavedení tabletů prakticky zvládne, ukazují se i přínosy. Tablet je vhodná učební pomůcka pro moderní vzdělávání. Umožňuje snadný a okamžitý přístup k nepřeberným digitálním zdrojům – informacím na internetu, elektronickým učebnicím, speciálním vzdělávacím aplikacím. Správné použití přístrojů vede k větší spolupráci žáka a učitele a nedochází jen k pasivnímu příjmu vědomostí. Například když děti dostanou úkol a musí na internetu vyhledat správné informace a pracovat s nimi. Výsledek odevzdají v elektronické podobě, kde jej sdílejí s učitelem i mezi sebou.
Nemusejí ovšem sloužit jen k vyhledávání různých informací. Například se s jejich pomocí dá v češtině jednoduše procvičovat pravopis, psaní „i“ a „y“ nebo velkých a malých písmen. Ve výuce se navíc během jedné hodiny mohou prolínat různé předměty. V matematice při probírání geometrických tvarů lze například vše ukázat na příkladech z architektury. Navíc z praktického hlediska zabírají tablety minimální prostor a jsou ideální jako testovací nástroj k ověřování znalostí žáků.
K pozitivům se přiklánějí i někteří psychologové. Podle nich jsou moderní způsoby výuky prospěšné. Žáky motivují a obohacují procesy učení. Jsou poplatné současnému životnímu stylu a „trendy“. Výhody moderních technologií ve výuce si uvědomuje také stále více rodičů. Podle dostupných průzkumů tři ze čtyř rodičů jsou ochotni zakoupit svým potomkům pro školní účely tablet.
Pavel Kašpar
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |