facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Hardware - 14. 12. 2020 - Ing. Lukáš Grásgruber

Systémy umělé inteligence pro regulaci počtu lidí v prodejnách jsou překvapivě dostupné

SECURITAS ČRExperti společnosti SECURITAS ČR otestovali 8 různých technologických řešení, která mohou pomoct dodržet vládou nařízené kapacitní limity návštěvnosti v prodejnách a dalších prostorách. Průzkum ukázal, že automatické systémy, často i s použitím umělé inteligence, dnes vyjdou v průměru levněji než měsíc práce bezpečnostního pracovníka, který má za úkol vpouštět návštěvníky osobně. Krize může být pro prodejny příležitostí, jak začít lépe pracovat s technologiemi a daty o svých zákaznících.



Aktuální nařízení vlády, které kvůli pandemii omezuje kapacitu prodejen na jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních a stanovuje kapacitní limit i pro výstavní prostory, znamená pro mnoho provozovatelů personální náklady navíc. Odborníci z bezpečnostní agentury SECURITAS ČR proto provedli rozsáhlý průzkum a testy dostupných automatických systémů od různých výrobců, které s dodržováním kapacitních limitů pomůžou.

„Snažili jsme se o objektivní srovnání systémů dostupných na českém trhu, a to z hlediska ceny i funkcí,“ říká Jan Huml, SECURITAS ČR. „Náš test zahrnuje 8 různých řešení v ceně od 20 000 do 100 000 Kč od výrobců Axis Communications, Ateas, CamStreamer, Hanhwa, Hikvision, Ganz a Ateas.“ Systémy jsou založené na počítání osob u vchodu pomocí speciálních IP kamer a počítacích senzorů, nebo dokonce s využitím stávajícího kamerového systému (není tedy nutné pořizovat kamery navíc). Stav počitadla se následně zobrazí na monitoru u vchodu do prodejny v podobě grafického semaforu, který omezuje vstup. Vybrané systémy lze doplnit i o zvukový signál, případně jimi ovládat další zařízení – automatické posuvné dveře, turnikety apod. Většina z testovaných systémů už využívá video-analytiku na bázi umělé inteligence.

Axis Camstreamer

„Pokud má dodržování kapacitního limitu v prodejně na starosti lidská obsluha, například dedikovaný bezpečnostní pracovník, cena jeho služby ve směnách pokrývajících 12 hodin denně může stát kolem 60 000 Kč měsíčně. Je tedy zřejmé, že jednorázová investice do techniky v hodnotě několika desítek tisíc se vyplatí už po měsíci,“ komentuje Jan Huml. Pokud se automatický systém správně nastaví, můžou ho obsluhovat stávající zaměstnanci prodejny, aniž by se museli přestat věnovat svým běžným pracovním úkolům.

Počítací senzory rozhodně nemusejí být investicí jen na období pandemie. Některé systémy testované v průzkumu SECURITAS ČR totiž dokážou zpracovávat detailní demografické statistiky, včetně informací o věku, pohlaví či emocích zákazníků. S těmito daty můžou prodejny dále pracovat, například je integrovat do pokladního systému, a získat tak informace o konverzi návštěvníků, úspěšnosti marketingových kampaní a výkonu prodejních asistentů.

„Ačkoliv je situace pro kamenné prodejny letos opravdu tísnivá, vládou nařízená povinnost regulovat počty návštěvníků může přinést i nové příležitosti, jak začít shromažďovat anonymní demografická data o zákaznících a v budoucnu zefektivnit prodeje,“ uzavírá Jan Huml.


 
  

- Inzerce -

Ulovte a zlikvidujte kyberhrozbu se Sophos Academy!

Moderní kybernetické hrozby nám nedávají na výběr. Organizace se musí proaktivně chránit i pomocí lovců hrozeb. Chcete se také stát skutečným lovcem hrozeb? Zaregistrujte se na Sophos Threat Hunting Academy 2021.

  

- Inzerce -

Covid jako katalyzátor digitalizace a fenomén homeworkingu

IT Systems 1-2/2021V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na odvětví, která v současné době prochází velmi turbulentním vývojem. Vím, že se to dnes dá říct prakticky o všech oblastech našeho života, ovšem retail, logistika a potravinářský průmysl jsou navíc názorným příkladem, proč je pandemie onemocnění covid označována za katalyzátor digitalizace desetiletí. Pokud totiž ještě někdo pochyboval o významu digitalizace, musel v loňském roce prozřít.