facebook
Aktuality -> IT společnost - 26. 6. 2019 17:04

Rohlik.cz usnadňuje nákupy nevidomým a zrakově handicapovaným

E-shop Rohlik.cz vychází vstříc nevidomým, zrakově handicapovaným a dalším znevýhodněným uživatelům, kterým usnadňuje nákup potravin. V Česku totiž žije kolem 100 tisíc zrakově postižených, zhruba 9 % mužů s poruchou barvocitu a v neposlední řadě také téměř 2,5 milionu důchodců, pro které je nakupování přes internet často stresující nebo vinou technologických překážek zcela nemožné. On-line prodejce potravin Rohlík proto spojil síly se společností Master Internet a společně pracují na zvýšení přístupnosti a vytvoření webu bez bariér.



„Nevidomí a handicapovaní se ke zboží třeba vůbec neproklikají, a pokud ano, tak ho nejsou schopni vložit do košíku a dokončit objednávku,“ vysvětluje programátor Roman Kabelka z Master Internet, který je sám nevidomý a situaci, kterou popisuje, tak zažívá dennodenně na vlastní kůži.

Zatímco třeba e-maily si díky čtecímu zařízení vyřídí poměrně snadno a rychle i na mobilu, přizpůsobení českých e-shopů pro jeho odečítač obrazovky pokulhává a Kabelka tak své nákupy často není schopný sám bez pomoci dokončit. „Možná si to řada lidí ani neuvědomuje, ale právě pro nás nevidomé je nákup přes internet preferovaný způsob oproti kamenným prodejnám. V těch totiž potřebujeme asistenci personálu, na kterou často čekáme dlouhé minuty. Celý nákup se taky výrazně prodlouží, pokud chceme zkontrolovat třeba složení výrobků,“ přibližuje Kabelka.

Jak chápat pojem přístupnost na webu?

Zatímco v případě budov a veřejných prostranství pracují na odstranění bariér architekti a projektanti, v on-line světě se o přístupnost na straně kódu musí postarat vývojáři a IT specialisté. Myslet je při tom potřeba zejména na: správné strukturování webu, vhodnou navigaci na stránce, ovládání z klávesnice, barevný kontrast a v neposlední řadě třeba i na alternativní popisky k obrázkům a ikonkám.

Nevidomí nakupují nejraději on-line

Rohlik.cz se po odstranění bariér se díky práci interního front-endového týmu pod vedením Jakuba Valenty řadí mezi jeden z nejpřístupnějších českých e-shopů. „Zákazníkům se nejen v rámci klubu Rohlík bez bariér snažíme usnadňovat nákup dlouhodobě, jak to jen jde. Master Internet nám pomohl s otestováním objednávkového procesu a zdokonalením přístupnosti webu i mobilní aplikace,“ říká komerční marketingový ředitel Rohlíku Olin Novák. Roman Kabelka na konkrétních příkladech demonstroval, jak si jeho čtečka dříve neporadila s kódem a četla informace na stránce v nesprávném pořadí. Problémy jí činilo i ovládání z klávesnice a v některých případech se tlačítka jevila jako obyčejný text, nikoliv ovládací prvky.

Školení a osvěta pod záštitou Světlušky

Napsat web je jedna věc. Ale zpřístupnit ho pro čtečky obrazovek a další asistivní technologie, věc druhá. Povědomí o přístupnosti se tak ve spolupráci s Rohlíkem a Nadační fondem Českého rozhlasu Světluška snaží Master Internet šířit dál. Firma spustila na podzim loňského roku pilotní a ze svých prostředků plně hrazený program školení auditorů přístupnosti, kteří by v tom měli českým firmám pomáhat. A přístupnost v Česku posouvat dál. To vše právě na popud svého zaměstnance Romana Kabelky a spolupracovníka Radka Pavlíčka z Masarykovy univerzity a pod záštitou Světlušky. Další pozitivní aspekt toho všeho? Auditoři se rekrutují z řady nevidomých a slabozrakých, čímž dochází ke zvýšení jejich uplatnění na trhu práce a rekvalifikaci. Právě on-line supermarket Rohlík měl to štěstí být prvním webem, který nevidomí auditoři webu otestovali. A jejich připomínky obratem reflektoval.

Roman Kabelka
Roman Kabelka z Master Internet testuje Rohlik.cz


 
  

- Inzerce -

Připravované rozšíření IS DUNA

Till DUNAV časopisu IT Systems a příloze Small Business Solutions obvykle publikujeme podnikatelské příběhy našich uživatelů. I tentokrát tomu nemělo být jinak. Ale při diskusi nad novým článkem na téma informační systém pro malé a střední podniky se objevily celkem zásadní otázky: „Máme skutečně podnikový informační systém?“ „Poskytujeme našim zákazníkům důležité informace a pomáháme jim řídit jejich podnikové procesy?“

  

- Inzerce -

Bezpečnostní dohled jako služba

Česká zbrojovkaČeská zbrojovka a.s. je tradiční český vý robce zbraní s více než 80letou tradicí. Kvůli neustále rostoucímu kybernetickému nebezpečí hledala řešení, které by jí umožnilo co nejrychlejší odhalení případného incidentu. Jako vhodné se nakonec ukázalo zavedení externí služby „Pokročilého bezpečnostního dohledu“ od společnosti AUTOCONT.