Aktuality -> IT Business - 16. 6. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

Přípravy státu na plnění digitální ústavy postupují pomalu

Dne 1. 2. 2025 vstoupí v účinnost zákon 12/2020 Sb. o právu na digitální služby, tzv. digitální ústava. Ten dává občanům právo na to, aby veškeré úřední úkony a agendy, které je možné zdigitalizovat, byly vyřizovány elektronicky. Zákon byl schválen už před dvěma lety za významné podpory současné vládní koalice. Přípravy na jeho realizaci v praxi ovšem postupují velmi pomalu a reálně tak hrozí, že stát digitální ústavu nestihne v termínu naplnit.



Podle zákona je stát povinen do začátku února 2025 zdigitalizovat veškeré svoje agendy, kde zvláštní zákon neurčuje jejich závaznou podobu. Tedy jejich drtivou většinu. Po 1. 2. 2025 budou mít občané právo vykonávat tyto úkony digitálně na dálku bez nutnosti vstát od počítače.

Pojmenování „digitální ústava“ se pro zákon 12/2020 vžilo ještě před jeho přijetím. Byl přijat v lednu 2020 a hlasovali pro něj mimo jiné i dnešní premiér Petr Fiala či současní ministři Ivan Bartoš, Vít Rakušan, Zbyněk Stanjura, Jan Lipavský či náměstek pro digitalizaci ministra pro místní rozvoj Ondřej Profant. Předchozí vláda Andreje Babiše se do jeho naplňování pustila jen velmi zvolna. V tuto chvíli je v katalogu služeb veřejné správy zkatalogizováno teprve jen asi 60 % agend státu. Tento katalog je nedílnou součástí zákona a poprvé v historii na jednom místě podchytí a popíše veškeré agendy, úkony a služby poskytované státem jeho občanům.

„Podle zákona budeme už za necelé tři roky všichni mít právo takřka všechny úkony směrem ke státní správě činit elektronicky a státní správa bude povinna nám to umožnit. Stát však do dnešního dne nemá ani zmapováno, jaké agendy a úkony vlastně má digitalizovat,“ říká Ing. Aleš Kučera, majitel společnosti NEWPS.

Aleš Kučera
Aleš Kučera

K tomu, aby státní správa a samospráva a další orgány veřejné moci mohly začít podle zákona o právu na digitální služby fungovat, je přitom třeba vytvořit a naplnit několik stovek agendových systémů, veřejných registrů a dalších informačních systémů. Vedle toho bude třeba vytvořit doslova tisíce inteligentních elektronických formulářů. Jednou z nejkomplikovanějších agend, která bude muset projít digitalizací, je například stavební a územní řízení. Jen v tomto případě to znamená propojit nebo nově vytvořit asi dvě desítky veřejných registrů.

Podle Kučery je přitom průměrná doba na vysoutěžení středně náročné státní zakázky v oboru ICT zhruba 18 měsíců. Dalších zhruba 12 měsíců zabere státu příprava na vypsání takovéhoto výběrového řízení. „Pokud jen výběr dodavatele zabere dva a půl roku, zbývá na samotnou realizaci stovek agendových systémů a jejich odladění jen pár měsíců. To se nedá ani při nejlepší vůli stihnout. Stát v tuto chvíli čeká na dokončení katalogu služeb veřejné správy a digitalizace státní správy se tak prakticky zastavila. Mezitím nám uteče čas i peníze z fondů EU. Stát by se měl probudit, nečekat na dokončení katalogu služeb veřejné správy a okamžitě začít vypisovat veřejné zakázky na ty služby e-governmentu, které už zkatalogizované má,“ varuje Aleš Kučera.


 
  

- PR -

Získejte konkurenční výhodu s WMS

Rychlost, přesnost, spolehlivost. To jsou proměnné, které chtě nechtě ovlivní reputaci každého dodavatele v očích zákazníka. Nároky na dodavatele se stále stupňují, stejně jako roste tlak na minimalizaci nákladů pro dosažení co nejvyšší marže. Můžete být v dodávkách nejrychlejší na trhu. Pokud však nedodáte přesně to, co máte, plusové body vám to nepřinese. Když se naopak budete soustředit jen na přesnost, nemusíte být dostatečně rychlí. Ať tak či onak, vaše pozice spolehlivého dodavatele tím může být oslabena. Jak si udržet dobré jméno a zároveň držet náklady na logistiku na uzdě? Jděte na to systémově a optimalizujte skladové hospodářství pomocí WMS.

  

- PR -

Jaký docházkový systém vybrat?

Podle čeho se rozhoduje moderní firma


Možností, jak dnes sledovat docházku zaměstnanců, je spousta. Od systémů, které zaznamenají každý příchod a odchod, až po řešení, která zaměstnanci skoro ani nevnímají. Záleží jen na potřebách a prioritách vaší firmy. Jaké jsou ty vaše?