facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Business - 20. 9. 2016

Pohled analytiků IDC na nejnovější akvizici HP

akvizice, MFP SamsungSpolečnost HP oznámila, že kupuje divizi tiskových zařízení společnosti Samsung. Jde o významnou akvizici, která ale není zajímavá ani tak svým objemem kolem jedné miliardy dolarů. Pozornost přitahuje zejména z důvodu nedávné historie a změn, které v HP probíhají. Připomeňme, že HP má za sebou sérii neúspěšných akvizic, které způsobily společnosti ztrátu 17 miliard dolarů. Analytici společnosti IDC, konkrétně Ilona Stankeová, ředitelka výzkumu trhu tiskových zařízení, se proto zamýšlejí, jestli jde HP o synergii, konkurenci, nebo o patenty a zdali může být akvizice tiskáren Samsung úspěšná?



Co HP kupuje?

Připomeňme stručně, o co vlastně v dané akvizici jde. Dlouholetý výrobce tiskáren, americká společnost HP, převezme divizi tiskových zařízení jihokorejského výrobce elektroniky Samsung Electronics za 1,05 miliardy USD. Pro HP se jedná o největší akvizici v oblasti tiskáren, jakou firma kdy uskutečnila. HP kupuje od Samsungu divizi, která má 6000 zaměstnanců, v roce 2015 dosáhla obratu 1,8 miliardy dolarů a drží přes 6500 patentů souvisejícími s tiskem, což je pravděpodobně nejdůležitější aspekt celé akvizice. Vedle laserové technologie pro produkty formátu A4 i A3  vlastní Samsung také vyspělá technická řešení v oblasti mobility a cloudu, které HP plánuje implementovat do svých výrobků. Otazník se tedy vznáší nad budoucí spoluprací společností Canon, která zatím HP dodává technologie pro laserové tiskárny a multifunkce formátu A4.

Připomeňme ještě, že transakce mezi HP a Samsungem podléhá schválení regulačních úřadů a k dokončení akvizice by mělo dojít do jednoho roku. Tiskárny a multifunkční zařízení se značkou Samsung zůstanou na trhu ještě další dva roky, poté postupně přejdou pod značku HP. Na korejském trhu však bude Samsung prodávat nové tiskárny nadále pod svojí značkou.

Proč HP kupuje?

Když už víme, co HP kupuje, je namístě se ptát proč? Podle Ilony Stankeové vsází HP především na razantní vstup do laserového segmentu A3, kde má v současné době méně než 5% podíl a mohl by zde posílit díky propojení svých technologií s technologiemi společnosti Samsung – uvést na trh laserové modely formátu A3, které budou nabízet nízké náklady na vytištěnou stránku, ale zároveň budou jednoduché na údržbu a servis.

„Segment multifunkčních zařízení formátu A3 je bezpochyby lákavý, především z hlediska celkového objemu vytištěných stránek a návazných dodávek spotřebního materiálu, tedy tonerů. Podle našich výzkumů na laserová multifunkční zařízení formátu A3 připadá 40 % z celkového množství vytištěných stránek v kancelářích a domácnostech,“ upozorňuje Stankeová.

Společnosti HP a Samsung  již více než rok spolupracují na vývoji nových tiskových zařízení formátu A3. Produktové novinky vzešlé z této spolupráce byly představeny v pondělí 12. září na celosvětové konferenci HP Global Partner v Bostonu, ale dostupné budou až v roce 2017.

MFP formátu A3 se ale většinou dodávají jako součást smlouvy o  tiskových službách, případně širšího dokumentového řešení pro podniky. Schopnost dodat nejen hardware, ale i služby a řešení, bude podle Stankeové pro budoucí úspěch klíčová. Na trhu A3 panuje silná konkurence a společnost HP proto bude muset přijít se zásadní inovací stávajícího obchodního modelu, aby dokázala uspět proti soupeřům jako Ricoh, Canon, Xerox nebo Konica Minolta a získat jejich zákazníky.

Navíc, i když HP sama zdůrazňuje přínosy akvizice průnikem na trh multifunkčních zařízení A3, velmi málo hovoří o laserových produktech formátu A4, které z hlediska počtu kusů tvoří více než 95 % prodejů značek HP i Samsung. Prostor pro synergii se proto zde bude hledat velmi těžko.

„HP se sice zbaví nepohodlného konkurenta, ale pravděpodobně  budoucí celkový podíl na trhu bude nižší než prostý součet dnešních podílů obou firem. Mezeru po Samsungu se totiž budou pravděpodobně snažit zaplnit i výrobci jako Canon, Brother, Ricoh nebo Kyocera. Velký boj očekáváme především v segmentu barevných multifunkčních zařízení formátu A4, který jako jeden z mála roste, zatímco trh tiskových zařízení jako celek klesá,“ říká Stankeová.

Proč Samsung prodává?

Z hlediska Samsungu je motivace k prodeji divize tiskových zařízení podstatně zřetelnější. Samsung je na trhu tiskových zařízení relativním nováčkem. Do regionu střední a východní Evropy Samsung vstoupil v roce 2001 a rozpoutal zde cenovou válku v segmentu laserových tiskáren nižší cenové kategorie určených primárně pro menší firmy a domácnosti.

„Strategie, na kterou Samsung vsadil, tedy prodej velkého množství levných produktů a dosahování zisku na spotřebním materiálu, se časem ukázala jako neudržitelná, protože mnoho zákazníků si sice levnou tiskárnu pořídilo, avšak příliš ji nevyužívalo a pokud ano, tak spíše s levnými neoriginálními tonery,“ říká Ilona Stankeová.

Z tohoto důvodu se společnost Samsung v posledních letech snažila proniknout do lukrativnějšího středního segmentu tiskáren formátu A4 a A3 a tiskových služeb. Zásadní úspěch však nezaznamenala. V 1. pololetí roku 2016 dosáhla podle výzkumu analytické společnosti IDC 4% podíl na celosvětovém trhu s tiskovými zařízeními a 11% podíl na trhu s laserovými tiskovými zařízeními. Samsung se proto po prodeji divize tiskáren zaměří na své hlavní aktivity v oblasti výroby chytrých telefonů a spotřební elektroniky, např. televizorů.


HP vs Samsung
* Zdroj: IDC Hardcopy Peripherlas Tracker, 2016Q2

Článek vznikl na základě tiskových materiálů společnosti IDC, které byly redakčně zkráceny a upraveny.


 
  

- PR -

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.

  

- PR -

iQsub Technologies díky Odoo zefektivnilo výrobu a řízení firmy

Česká společnost iQsub Technologies se specializuje na vývoj a výrobu špičkového potápěčského vybavení, včetně dýchacích přístrojů a odolných pouzder pro kamery GoPro do extrémních podmínek. Se zákazníky po celém světě a nejvyššími požadavky na kvalitu a spolehlivost potřebovala moderní a efektivní řízení svých firemních procesů.