Aktuality -> Komunikace a sítě - 11. 8. 2010

Počítače pod vlivem botnetů

Společnost McAfee zveřejnila svoji Zprávu o hrozbách (Threats Report) za 2. čtvrtletí letošního roku. Ze studie vyplývá, že oproti letošnímu 1. čtvrtletí se povaha malwaru značně změnila. Škodlivých kódů, hrozeb a útoků neustále přibývá, ale především se stávají stále diferencovanějšími. Jsou šity na míru konkrétním obětem a liší se například podle toho, zda jejich cílem jsou koncoví uživatelé nebo firmy. Projevuje se také značná míra „lokalizace“, kdy v různých zemích a regionech jsou nejrozšířenější vždy jiné hrozby (naopak v 1. čtvrtletí letošního roku byly prakticky ve všech oblastech na čele žebříčku stejné druhy malwaru).



V databázích společnosti McAfee bylo na konci června uloženo téměř 45 milionů jedinečných vzorků malwaru. Ještě rychleji než samotného malwaru přibývá podvodných webů, které se ho snaží šířit.
Obecně lze říci, že uživatele ohrožují falešné antiviry, trojské koně kradoucí hesla, malware fungující v sociálních sítích (červ Koobface) a kódy šířící se přes paměťová média USB. Celkově ale falešných antivirů i útoků pomocí červa Koobface v tomto čtvrtletí ubylo. V dubnu byl zaznamenán skokový nárůst červů zneužívajících funkce automatického spuštění ve Windows (rodina malwaru Autorun). Při optimalizaci podvodných stránek pro vyhledávače se zločinci snažili jako obvykle zneužívat aktuální události, především fotbalové mistrovství světa. Vzrostlo množství počítačů, které podvodníci ovládají pomocí botnetů; nejnebezpečnějším z nich je dnes zřejmě botnet Zeus. V Indii je součástí botnetů až 1,5 milionů PC, v Rusku, Brazílii a Německu převyšuje tento počet 1 milion. Pomocí útoků SQL injection byly napadány především servery v USA a Číně.
Růst spamu se v tomto čtvrtletí zpomalil. V průměru bylo denně odesláno 142 miliard nevyžádaných e-mailů a spam stále představuje okolo 90 % elektronické pošty.


 
  

- PR -

Phoenix a BENU lékárny sjednotily komunikaci s více než 430 pobočkami díky ALVAO

Společnost PHOENIX lékárenský velkoobchod, s.r.o., provozující síť lékáren BENU, potřebovala zjednodušit a sjednotit komunikaci mezi centrálou a lékárnami. Implementací ALVAO Service Desk a Asset Management získala přehledné řešení pro správu požadavků i majetku, které přineslo rychlejší komunikaci, vyšší efektivitu a lepší podporu napříč celou organizací.

  

- PR -

Digitální služby veřejné správy:

Jednotný design pro snazší orientaci občanů


V dnešní digitální době jsou portály občana klíčovým nástrojem pro jednoduchou a bezpečnou komunikaci s úřady. Jedním z nejpoužívanějších mezi českými organizacemi je Portál občana od společnosti Gordic, který je od počátku vyvíjen v souladu se standardy digitálních služeb české veřejné správy. Nyní se Portál občana přizpůsobuje nejnovější verzi design systému gov.cz, čímž se jeho prostředí ještě více sjednocuje s centrálními portály a weby ministerstev. Občanům tak nabízí větší komfort a srozumitelnost při každodenním využívání.