Aktuality -> IT společnost - 10. 12. 2015

Ozvučený portál FriendlyVox pomáhá nevidomým

FriendlyVoxKe konci minulého roku byl představen FriendlyVox – ozvučený portál určený především pro osoby se zrakovým hendikepem, kterým postupně zpřístupňuje důležité internetové služby. Po roce fungování nabízí své služby kromě češtiny také v angličtině, němčině a slovenštině. S aktuální již osmou verzí FriendlyVoxu tak mohou jeho uživatelé bez použití zraku používat služby, jako je například email, Youtube, ukládat si kontakty, psát si poznámky či získat informace o aktuálním dění díky přístupu k českému i zahraničnímu zpravodajství.



Portál FriendlyVox také nevidomým umožňuje poslouchat česká i zahraniční rádia nebo využívat Wikipedii, která vyhledává a mluví deseti jazyky. FriendlyVox tak napomáhá propojení světa nevidomých a vidomých a umožňuje svým uživatelům překonávat překážky, které jim brání efektivně pracovat s internetem. Od spuštění portálu jej navštívilo více než 7 000 uživatelů z různých zemí světa, kteří si zobrazili zhruba 114 000 stránek.

V aktuální „vánoční“ verzi jsou nevidomým zdarma zpřístupněny také kompletní výtisky Mladé fronty DNES a Lidových novin včetně regionálních a tematických příloh. Jako malý vánoční dárek je pak zařazen program českých i „příhraničních“ televizních stanic.

Vyrovnávání příležitostí

FriendyVoxFriendlyVox je rozsáhlý projekt, jehož mottem je poskytovat zrakově znevýhodněným uživatelům přístup ke klíčovým internetovým službám snadno, bezplatně a kdekoliv. „Domníváme se, že rovné šance v přístupu k internetu jsou, nebo by měly být, v dnešní době samozřejmostí. Proto FriendlyVox je a i nadále zůstane pro všechny uživatele a v plném rozsahu služeb zcela zdarma. Správnost naší cesty nám potvrzují stovky našich klientů, kteří po roce provozu portál FriendlyVox pravidelně navštěvují. Náklady na vývoj portálu dosud v plné míře hradí naše společnost,“ říká Ing. Vladimír Jareš, zakladatel společnosti TurboConsult, která za portálem FriendlyVox stojí. „Jedním z našich cílů v roce 2016 je najít další partnery, se kterými budeme služby portálu dále smysluplně rozvíjet,“ dodává Jareš.

FriendlyVox není pouze software, podstatnou součástí služby je poradenství poskytované přímo uživateli. „Přesto, že práce s FriendlyVoxem není nikterak složitá, zprovoznění portálu a základní zaškolení je vhodné realizovat s jednotlivými uživateli osobně. Stejně tak je vhodné pomoci uživateli se složitějšími úkony, jako je například příprava PC pro snadné spouštění portálu, vytvoření e-mailové adresy, vložení kontaktů apod. Také případné potíže s technikou je třeba řešit na místě. Nejlépe pomůže osoba, kterou klient zná a se kterou řeší i další témata,“ popisuje Robert Štěrba, Business Development Manager FriendlyVox. „V průběhu letošního roku jsme ve všech regionech České republiky vyškolili odborníky, kteří působí v organizacích TyfloCentrum, Tyfloservis či SONS, a na které se mohou obracet stávající uživatelé FriendlyVoxu i další zájemci o náš portál,“ dodává Štěrba. Stejný princip bude v budoucnu využit také v dalších zemích.

FirendlyVox

FriendlyVox byl v letošním roce představen na řadě výstav a seminářů. Reakce návštěvníků z řad odborné veřejnosti i z řad zrakově hendikepovaných osob byly veskrze pozitivní a pomáhají dále rozvíjet celý projekt. Zpětná vazba účastníků workshopů je pro FriendlyVox při jeho dalším vývoji velmi důležitá. Potvrzuje to například i zkušenost pana Karla Giebische, který, ač je sám zrakově znevýhodněný, aktivně pomáhá prostřednictvím své společnosti IT Gieb dalším nevidomým. „Ohledně FriendlyVoxu jsem byl zprvu skeptický. Poté, co jsem se zúčastnil workshopu FriendlyVox v centru Teiresiás na Masarykově univerzitě, přesvědčil jsem se o opaku a nyní musím říci, že se jedná o velice dobře promyšlený projekt, kterému fandím v dalším rozvoji a přeji jeho vývojářům, aby se ještě více uchytil. Vždyť takový parádní pomocník, který zpřístupňuje určité funkce bez nutnosti odečítače, je prostě něco senzačního, co si zaslouží vyzdvihnutí na vysokou příčku žebříku, protože tohle nám zde chybělo,“ shrnul Karel Giebisch své zkušenosti s FriendlyVoxem.

V roce 2016 se chystají další novinky, které přinesou uživatelům ozvučeného portálu nové možnosti a zajistí ještě vyšší uživatelský komfort poskytovaných služeb. „V současné době pracujeme na nové verzi FriendlyVox 2.0, se kterou bude spojen zásadní technický i funkční upgrade celého portálu. A nepůjde pouze o zpřístupnění Facebooku, o který se zajímá mnoho našich uživatelů. Naším dlouhodobým cílem je nabídnout zrakově postiženým rovné šance v přístupu ke všem klíčovým internetovým službám 21. století,“ shrnuje cíle portálu Vladimír Jareš.


 
  

- PR -

50 (v)tipů paní Teskové #3: Alerty nejsou hlášky na okrasu

a co s nimi dělat, než se z vás stane klikací zombie


V minulém díle jsme si povídali o SIEMu – nástroji, který vezme hromadu logů, protřese je jako zkušený detektiv důkazní materiál a začne hledat vzory, stopy a souvislosti. Nejde jen o to, vědět, že „se něco stalo“. SIEM vám pomáhá pochopit, co přesně, proč, kdy, kde a s čím to souvisí. Je to takový digitální Sherlock Holmes, jen místo dýmky má datové konektory a místo lupy korelační engine.

  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.