Aktuality -> Komunikace a sítě - 20. 9. 2017

Oblíbený nástroj CCleaner obsahoval malware

Aktualizace oblíbeného nástroje pro optimalizaci a čištění počítače, CCleaner od společnosti Avast, obsahovala nebezpečný malware. Pokud je tento malware v počítači uživatele nainstalovaný, mohou získat hackeři přístup do uživatelova počítače i do ostatních propojených systémů. Následně pak mohou získat přístup k citlivým datům či přístupovým údajům k internetovému bankovnictví nebo jiným účtům. Na incident upozornil bezpečnostní tým Cisco Talos.



CCleaner je celosvětově nejrozšířenějším nástrojem pro čistění a optimalizaci počítače. Jednoduše dokáže odstranit nepotřebné aplikace a tím zrychlit chod počítačů či chytrých telefonů. Na konci roku 2016 dosáhl program více než 2 miliard stažení a každý týden narůstal počet jeho uživatelů o 5 milionů. Verze 5.33, která byla ke stažení mezi 15. srpnem a 12. zářím 2017, však obsahovala nebezpečný malware, který v průběhu aktualizace infikoval uživatelská zařízení. V tuto chvíli už byla infikovaná verze stažena a není dostupná. Nicméně mnoho uživatelů je stále vystaveno riziku i po updatu nástroje. Infikován byl také CCleaner Cloud, verze 1.07.3191.

Stejně jako v případě červnových útoků ransomwaru Nyetya i tentokrát hackeři využili k šíření legitimní aplikaci. Tyto typy útoků bývají velmi úspěšné, neboť využívají důvěry zákazníků, kteří věří, že velmi používaná aplikace musí být bezpečná.


 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.