Aktuality -> IT Business - 9. 5. 2015

Nové Výzkumné centrum uživatelského zážitku UX @ FIIT

Nové Výzkumné centrum uživatelského zážitku UX @ FIIT otevřela Fakulta informatiky a informačních technologií Slovenské technické univerzity v Bratislavě (FIIT STU). Centrum bude sloužit pro výzkum v oblasti použitelnosti softwarových, mobilních či multimediálních aplikací, jakož i při sledování TV. Dodavatelem řešení a jeho vybudování realizovala společnost Softec.



UX @ FIIT umožní sledovat uživatelský zážitek (User eXperience, UX) nejen z pohledu účinnosti využívání zkoumaných aplikací, ale dokáže zaznamenat taková data, aby odborník mohl odhadnout i celkový dojem a zážitek z používání. Úspěch každé interaktivní aplikace tvoří uživatelský zážitek s ní spojený. Tedy způsob, jak uživatel s aplikací komunikuje a jak se při tom cítí.

 

Výzkumné centrum zahrnuje dvě pracoviště, které jsou vybaveny senzory sledování pohledu (eyetrackingu), hloubkovými kamerami pro záznam emocí a více senzory jako EEG pro monitorování synaptických potenciálů nervových buněk mozku, EKG, vodivost kůže, teplota a dalšími fyziologickými senzory.

 

Základ tvoří technologie sledování pohledu uživatele od švédské společnosti Tobii. Zařízení Tobii TX300, zaznamenává pohled očí až 300-krát za sekundu a umožňuje sledovat pohled s přesností na úrovni čtení jednotlivých písmen na obrazovce.

 

Záznam emocionálního zážitku zajišťují speciální hloubkové kamery, které v reálném čase rozpoznávají rysy obličeje a identifikují sedm základních emocí (radost, smutek, překvapení, strach, hněv, znechucení a pohrdání).

 

Unikátem nového centra je laboratoř pro výzkum uživatelského zážitku ve skupinách, vybavené dvaceti výkonnými zařízeními Tobii X2-60 a hloubkovými kamerami. Umožňují výzkum uživatelského zážitku najednou až s dvaceti uživateli. Výrazně se tím zkracuje čas potřebný na sběr dat pro ověření výzkumu, který v jiných laboratořích probíhá s uživateli po jednom. Důležité je, že toto pracoviště umožňuje provádět uživatelské studie více účastníků za stejných podmínek.


 
  

- PR -

Eloquens: e-mailová automatizace s podporou AI

E-mail se stal páteří firemní komunikace a očekává se, že do roku 2026 dosáhne celosvětový počet firemních uživatelů elektronické pošty 4,73 miliardy. E-mail sice umožňuje okamžitou komunikaci napříč organizacemi, ale jeho skutečné náklady jako čas, produktivita a ztracené příležitosti jsou často přehlíženy. 

  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.